[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Premierowe silniki MAN-a Bauma 2019 Cz.6

Z nowości produktowych MAN-a na targach Bauma najważniejsza dotyczyła wprowadzenia do ciężarówek silników z rzędu D15. Nowy program silników w wersji Euro 6 w modelach rocznika 2019 obejmuje 15 różnych poziomów mocy w przedziale od 160 do 640 KM. W programie tym właśnie jednostki D15 zastępują sprawdzony typ D20, z kolei jednostki D26 występują z mocą większą o 10 KM i momentem obrotowym wyższym o 100 Nm. Są to więc silniki o zwiększonej wydajności i solidności, dedykowane dla wszystkich rodzajów przewozów.

Fot. Producent

Ponadto istotnymi czynnikami wpływającymi na efektywność chłodzenia są olej silnikowy oraz smarowanie silnika. Podczas emisji ciepła nie powinno dochodzić do przegrzania oleju, gdyż może to prowadzić do pogorszenia jego parametrów i konieczności wcześniejszej wymiany. Z drugiej strony, gdy temperatura bywa zbyt niska, tarcie zwiększa się, podobnie jak zużycie paliwa. Dla uniknięcia skoków temperatury MAN zastosował zatem zoptymalizowaną technologię chłodzenia oleju silnikowego (wymiennik ciepła). Średnia temperatura oleju silnikowego jest tu podwyższana przy niskich temperaturach zewnętrznych i niskim obciążeniu auta poprzez obejście układu chłodzącego olej, tak by zmniejszyć straty wynikające z tarcia elementów silnika.

REKLAMA

Należy jeszcze dodać, że za redukcję zużycia paliwa odpowiadają nie tylko technologia common-rail o ciśnieniu wtrysku do 2500 barów, agregaty sterowane zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem, ale i generator oraz sprężarka powietrza. MAN opiera się bowiem także na rozwiązaniach obniżających zużycie paliwa w obszarze urządzeń pomocniczych silnika. W przypadku 1-cylindrowej sprężarki powietrza klient, w zależności od wymogów eksploatacyjnych, może w D15 wybrać odmianę wyłączającą się całkowicie, gdy zbiornik sprężonego powietrza jest napełniony, lub drugą odmianę, lżejszą i zaopatrzoną w system oszczędzania. Przy tym występuje wersja 2-cylindrowa do zastosowań z wyższymi wymaganiami dotyczącymi powietrza, co dodatkowo przyczynia się do oszczędności paliwa wskutek niższego zużycia energii w fazach z pracą na biegu jałowym.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij