[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Premierowe silniki MAN-a Bauma 2019 Cz.9

Z nowości produktowych MAN-a na targach Bauma najważniejsza dotyczyła wprowadzenia do ciężarówek silników z rzędu D15. Nowy program silników w wersji Euro 6 w modelach rocznika 2019 obejmuje 15 różnych poziomów mocy w przedziale od 160 do 640 KM. W programie tym właśnie jednostki D15 zastępują sprawdzony typ D20, z kolei jednostki D26 występują z mocą większą o 10 KM i momentem obrotowym wyższym o 100 Nm. Są to więc silniki o zwiększonej wydajności i solidności, dedykowane dla wszystkich rodzajów przewozów.

Fot. Producent

Nowa rodzina obejmuje też inne serie silników: D08, D26 i D38, które w 2019 roku zostaną wprowadzone na rynek w wersji Euro 6d

Silniki D26, D38 i D08 będą teraz dostępne z wieloma innowacjami technicznymi i optymalizacjami, korzystając z licznych opracowań technicznych o jeszcze lepszej wydajności i efektywności.

D26: jeszcze wyższe osiągi i poprawiona wydajność paliwowa

Oprócz premierowego D15 koncern wprowadza całkowicie przerobioną wersję silnika D26. Ta 6-cylindrowa jednostka o pojemności 12,4 litra będzie wkrótce proponowana w nowych klasach mocy maksymalnych – 430 KM, 470 KM i 510 KM. Towarzyszy temu wzrost maksymalnego momentu obrotowego o 100 Nm, odpowiednio do 2200, 2400 i 2600 Nm, dostępnego już od niskiej wartości 930 obr/min do 1350 obr/min. Do tego liczne udoskonalenia zapewniają, że w swoim najnowszym poziomie konfiguracji D26 staje się nie tylko mocniejszy, ale i lżejszy o 80 kg oraz do 4% bardziej wydajny pod względem zużycia paliwa.

REKLAMA

Generalnie lepsze osiągi gwarantuje między innymi zoptymalizowana geometria komory spalania ze zwiększoną kompresją i jednocześnie zmniejszoną prędkością EGR. To sprawia, że spalanie paliwa staje bardziej efektywne, przy wyższych temperaturach szczytowych i ogólnie lepszym stopniu wydajności. Całkowita sprawność silnika jest także wspierana przez: nowy, szczelny układ wtryskowy z wysokim przelotem dyszy i nowymi wtryskiwaczami dla bardziej precyzyjnego wtrysku, kompleksowe środki do redukcji siły tarcia w silniku oraz redukcję strat na wymianie gazu. Do tego dochodzą inne usprawnienia. Jednostopniowa turbosprężarka odgrywa zasadnicze znaczenie dla charakterystyki nowego D26, ponieważ jej wysoki stopień sprawności zapewnia idealne połączenie wydajności oraz solidności. Nowy moduł EGR zaprojektowano specjalnie do współdziałania z jednostopniową turbosprężarką i zmniejszonego stopnia recyrkulacji spalin. Elektrycznie sterowany zawór upustowy wastegate przejmuje rolę precyzyjnego kontrolowania ciśnienia doładowania, co pozwala na podniesienie ciśnienia zapłonu do 220 barów i tym samym dodatkowo zmniejsza zużycie paliwa podczas pracy. Bezpośrednie chłodzenie również przyczynia się do poprawy wydajności silnika i w rezultacie obniżki zużycia paliwa – redukuje wysiłek wymagany podczas wymiany gazu, jednocześnie poprawiając chłodzenie powietrza doładowującego. Oznacza to, że komponenty do chłodzenia niskotemperaturowego nie są już potrzebne, dzięki czemu silnik staje się lżejszy.

Poza tym, analogicznie jak D15, D26 ma ulepszone zarządzanie termiczne. Jego podstawowym elementem jest nowy, sterowany elektrycznie zawór wydechowy ze sprzężeniem zwrotnym. Szybko i precyzyjnie kontroluje on ciśnienie spalin i temperaturę spalin. Wraz z regulowaną pompą płynu chłodzącego, wykrywaniem prędkości wentylatora i zoptymalizowaną chłodnicą oleju z termostatem, zapewnia stałe warunki termiczne do pracy silnika i oczyszczania spalin.

Premierowy D26 zaopatrzono również w nowe sprzęgło zapewniające jeszcze większy komfort jazdy. Wał korbowy też został zoptymalizowany i wyposażony w nowe łożysko. Przy tym D26 korzysta i z innych licznych optymalizacji z wchodzącej teraz na rynek generacji silników. W efekcie dodatkowy wkład w oszczędność paliwa gwarantują nowe: w zależności od wymagań 1- lub 2-cylindrowa sprężarka powietrza z systemem oszczędzania paliwa oraz dwustopniowy system filtrowania paliwa i bezpowietrzny wtrysk płynu AdBlue z układu oczyszczania spalin.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij