[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Premierowy KrAZ-7634E 8x8 dla armii ukraińskiej Cz.2

8 stycznia firma "AutoKrAZ" (АвтоКрАЗ) – jedyny ukraiński producent ciężarówek oglosił, że tego dnia pierwsze z wojskowych premierowych podwozi oznaczonych jako 7634E 8x8 zostało dostarczone do rodzimych sił zbrojnych.

Fot. Producent

W przeciwieństwie również do poprzedników, nowego KrAZa 8x8 wyposażono w mocniejszy silnik, o mocy maksymalnej 460 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2500 Nm. Ze względu na mocne wysunięcie do przodu kabiny, silnik ten zlokalizowano nieco z tyłu, za tą kabiną, praktycznie na wysokości pierwszej z osi przednich. Przy tym kabinę i stalową osłonę tego silnika – w kształcie tunelu o poziomych i pionowych ścianach – pomalowano na kolor matowy khaki. Za przeniesienie napędu na wszystkie koła odpowiada w pełni automatyczna skrzynia przekładniowa, współpracująca ze skrzynią rozdzielczą i dwustopniowymi, wzmocnionymi mostami z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionymi o blokady międzymostowe. Na wszystkich tych osiach założono wyłącznie pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym. Generalnie takie połączenie silnika i skrzyni biegów z układem przeniesienia napędu oraz jedynie pojedynczymi, terenowymi oponami pomaga uzyskać bardzo dobre właściwości podczas pokonywania nawet trudnych bezdroży.

Ponadto na życzenie klienta układ wydechowy znajduje się między osiami pierwszą a drugą, wydech skierowano w prawo – patrząc w kierunku ruchu pojazdu, z kolei zamiast dwóch prostokątnych zbiorników paliwa o pojemności 350 litrów wprowadzono dwa okrągłe zbiorniki o pojemności 165 litrów każdy, rozlokowane po jednym z każdej strony ramy, nieco z tyłu, bliżej pierwszej z osi napędowego tylnego tandemu.

REKLAMA

Do kolejnych kluczowych konstrukcyjnych wyznaczników tego wariantu należą: tradycyjna rama podwozia o układzie drabinowym, tworzona przez wzmocnione podłużnice i poprzeczki, w pełni mechaniczne zawieszenie oparte na resorach piórowych, osie w układzie 2+2, w tym dwie pierwsze kierowane, minimalny promień skrętu równy 14 m oraz zintegrowane wspomaganie układu kierowniczego, zdecydowanie ograniczające wysiłek kierownicy do 10 kgf i tym samym wydatnie zmniejszające jego zmęczenie.

Przy tym, ze względu na mocne wysunięcie kabiny do przodu, w KrAZie-7634E 8x8 udało się uzyskać względnie dużą długość powierzchni do zabudowy: długość od tyłu – tylnej ściany kabiny do końca ramy dochodzi bowiem do 8080 mm. W rezultacie to wielofunkcyjne militarne, terenowe podwozie o dopuszczalnej masie całkowitej 27000 kg może służyć jako nośnik szerokiej gamy specjalizowanych i specjalistycznych zabudów, w tym ciężkiego sprzętu specjalnego. Mogą to być przykładowo elementy związane ze wsparciem logistycznym, takie jak hakowy system załadowczy lub żuraw o znacznym udźwigu. Zgodnie też z oświadczeniem firmy, nowe podwozie wojskowe KrAZ-7634E będzie używane do przenoszenia rozlicznych systemów uzbrojenia, takich jak rakietowy system obrony wybrzeża, systemy radarowe, maszty anten do systemów rakiet ziemia-powietrze i wielu innych propozycji. Z naszej perspektywy szczególnie ważne pozostaje, że właśnie ten typ podwozia wystąpi w roli bazy dla premierowego ciężkiego terenowego kołowego wozu ewakuacji i ratownictwa technicznego, przeznaczonego do zadań ewakuacji innych ciężkich pojazdów oraz ciężarówek. Model ten będzie zatem zdolny do wykonywania napraw w warunkach polowych oraz holowania i ewakuacji unieruchomionych pojazdów kołowych. Jego specjalistyczna zabudowa ma pochodzić z Polski - od posiadającego największe u nas doświadczenie w tej sferze bielskiego rodzinnego przedsiębiorstwa Szczęśniak PS.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij