[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Premierowy Rosenbauer Panther 8x8 Cz.3

Austriacki Rosenbauer uchodzi za jednego z najbardziej uznanych na świecie dostawców szerokiej gamy sprzętu i wyposażenia przeznaczonego głównie dla straży pożarnej oraz obrony cywilnej. Na liście oferowanych przez niego produktów znajdują się m.in. ekwipunek osobisty ratowników, w tym kompletne ubrania ochronne, hełmy, obuwie bojowe i rękawice, prądownice, pompy zanurzeniowe, wentylatory oddymiające, przenośne maszty oświetleniowe, kamery termowizyjne oraz agregaty prądotwórcze. Pozycje te uzupełnia niezwykle bogata paleta pojazdów ratowniczych i ratowniczo-gaśniczych różnych klas i typów.

Fot. Producent

W układzie czysto rynkowym za najważniejsze cechy premierowego Panther 8x8 należy uznać: poprawione osiągi, zarówno w zakresie dynamiki, jak i zdolności bojowych, zintegrowane wyposażenie ratowniczo-gaśnicze, polepszony poziom użytkowania, większą ilość dostępnego miejsca, ułatwione dokonywanie czynności przeglądowych i obsługowo-naprawczych oraz podniesiony poziom bezpieczeństwa załogi. Pojazd ten jest bowiem szybszy, mocniejszy i bezpieczniejszy niż poprzednik. Jego bazę stanowi specjalne, nowo przygotowane, składane przez Rosenbauera we własnym zakresie podwozie oznaczone jako 52.1400_8x8 SWB (Rosenbauer 52.1400_8x8 SWB). Na tym podwoziu Rosenbauer wykonał kompletne zintegrowane nadwozie, praktycznie jedynie zawierające komponenty pochodzące od niego samego. Powyższe ma właśnie przekładać się na możliwość uzyskania zauważalnej poprawy we wszystkich z zaznaczonych sfer.

Ewolucyjny postęp w pierwszej z nich – sferze parametrów dynamicznych wynika przede wszystkim z kompletacji odmłodzonego układu napędowego. Jego koncepcja, ze względów czysto użytkowych, funkcjonalnych i konstrukcyjnych, w tym m.in. dążenia do uproszczenia eksploatacji i redukcji jej kosztów, polega na wprowadzeniu nie jednego silnika przemysłowego czy dedykowanego do montażu w ciężkich maszynach, jak czołgi, ale dwóch specjalnie dostosowanych jednostek komercyjnych. Zamiast jednego, potężnego silnika o pojemności ponad 25 litrów i mocy przeszło 1200-1400 KM, postawiono więc na dwa mniejsze, ale nadal o dość dużej mocy i pojemności. Te normalne silniki trafiają do ciężarówek klasy tonażowej ciężkiej, zdolnych tworzyć wielotonowe zestawy, w tym klasyczne ponadgabarytowe, przeszło 250-tonowe. Są to także dwa idealnie takie same silniki – tego samego typu, o tej samej pojemności i tych samych osiągach – maksymalnych mocy i momencie obrotowym. Jeden z nich służy wyłącznie do napędu samochodu, drugi bazowo napędza cały układ wodno-pianowy i osprzęt. Przy czym, w sytuacji największego zapotrzebowania na moc, przykładowo podczas maksymalnego przyspieszania w trakcie wykorzystania w trybie bojowym, moment obrotowy drugiego z silników może wspomagać napęd auta. Kluczowym zagadnieniem, przy takim układzie z dwoma silnikami, było w takim razie opracowanie właściwego systemu zarządzania nimi, z jednej strony w pełni niezawodnego, z drugiej gwarantującego szybkie zmiany w doborze konkretnych źródeł zasilania w zależności od chwilowego rozwoju sytuacji taktycznej. Rosenbauer taki kompleksowy system przygotował i ręczy za jego wysoką niezawodność eksploatacyjną.

REKLAMA

Premierowy Panther 8x8 w charakterze źródeł napędu otrzymał dwa umieszczone z samego tyłu – w specjalnym przedziale – komercyjne silniki Volvo D16 – 6-cylindrowe, rzędowe, z turbodoładowaniem i chłodzeniem powietrza doładowującego, standardowo przez Szwedów instalowane w ciężarówkach z serii FH16. Ze względu na możliwą elastyczność w ich doborze, wynikającą z modułowej koncepcji budowy podwozia, są one dostępne w dwóch wydaniach. Wydanie spełniające normę czystości spalin Euro 5 uzyskuje moc maksymalną 515 kW/700 KM i maksymalny moment obrotowy 2800 Nm, zaś spełniające normę czystości spalin Euro 6 legitymuje się mocą maksymalną podniesioną o 25 KM, do 725 KM, przy pozostawieniu maksymalnego momentu obrotowego dalej na poziomie 2800 Nm. Łącznie daje to – dla układu dwóch silników – moc maksymalną 1400 bądź 1450 KM i maksymalny moment obrotowy 5600 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiada kombinowany układ dwóch 7-biegowych, w pełni automatycznych skrzyń przekładniowych Allison 4800. Na zachowanie bardzo wysokiej mobilności taktycznej – dzielności terenowej wpływają również wysokie kąty natarcia i zejścia oraz założenie na wszystkich kołach wyłącznie pojedynczego ogumienia – opon Michelin o rozmiarze 445/80R25, z bieżnikiem terenowym. Dla podniesienia poziomu bezpieczeństwa eksploatacji opony te zaopatrzono w układ mierzenia w nich ciśnienia. Jednocześnie wszystkie mosty są wzmocnione, zawieszone mechanicznie przy pomocy sprężyn śrubowych. Charakterystyka pracy tego zawieszenia gwarantuje utrzymanie przez samochód wysokiej stabilności zarówno przy poruszaniu się na wprost, jak i skręcaniu z dużą prędkością – w granicach możliwości fizycznych, bez różnicy czy na drogach o nawierzchni utwardzonej – asfaltowych, betonowych, czy w trudnym terenie. Poza tym w podwoziu zastosowano dwa zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 480 litrów.

Taka kompletacja układu napędowego powoduje, że ważący maksymalnie aż do 52000 kg pojazd uzyskuje prędkość maksymalną do 135 km/h i przyspiesza od 0 do 80 km/h w czasie nie dłuższym niż 23 s. Przy czym, co oczywiste, lepszym przyspieszeniem cechują się egzemplarze wyposażone w dwa mocniejsze silniki, o sumarycznej mocy maksymalnej 1450 KM.

Zestawienie i sama filozofia funkcjonowania układu napędowego przekładają się na koncepcję pracy autopompy. Dzięki zaadoptowanej, zmodyfikowanej tu nowej koncepcji układu napędowego czasy załączenia i wyłączenia tej pompy podczas ruchu auta, w ramach tzw. trybu pompuj i jedź (pump-and-roll operations), uległy zdecydowanej redukcji – jak określił to nawet sam Rosenbauer redukcja ta zalicza się do wręcz pozytywnie dramatycznych. Przykładowo czas wyłączenia udało się skrócić o około 50-70%, czyli równa się on zaledwie 1/3 czasu niezbędnego niegdyś na wykonanie tej czynności.

Druga kluczowa zaleta to niezwykle wysokie autonomiczne zdolności bojowe, wynikające z doboru elementów i ich kompletacji w układzie wodno-pianowym. Firma mocno tu podkreśla, że Panther 8x8, analogicznie jak inne jej wyroby, ma wyłącznie w pełni zintegrowany układ wodno-pianowy, ze wszelkimi składowymi pochodzącymi od niej. Pojemność zbiornika wody, ze względu na modułową budowę auta, zależy od rozstawu osi 2-3. Dostępne są dwa rozstawy – krótszy i dłuższy, co ostatecznie daje kilka możliwych kombinacji. W pierwszej, najmniejszej – dla odmiany ARFF 12000/1200/250 HRET – poszczególne pojemności równają się: zbiornika na wodę 12000 litrów, zbiornika na środek pianotwórczy 1500 litrów, ilość proszku gaśniczego – 250 kg. W drugiej, większej – dla odmiany ARFF 15000/1800/500 HRET – wartości te wzrastają do: pojemność zbiornika na wodę 15000 litrów, pojemność zbiornika na środek pianotwórczy 1800 litrów, ilość proszku gaśniczego 500 kg. Trzecią wersję – oznaczoną jako ARFF 16500/2000/500 – cechują: pojemność zbiornika na wodę 16500 litrów, sumaryczna pojemność dwóch zbiorników na środek pianotwórczy 2000 litrów (2x1000 litrów), ilość proszku gaśniczego 500 kg. Ogólnie maksymalna ilość zabieranej wody może dochodzić do aż 19000 litrów.

Na wysokie autonomiczne zdolności bojowe, oprócz znacznej pojemności zbiorników, wpływają parametry innych kluczowych składowych układu wodno-pianowego. Analogicznie jak cały pojazd, nowe opracowanie stanowi kompaktowa pompa odśrodkowa Rosenbauer N110 o maksymalnej wydajności 10000 l/min przy ciśnieniu 10 barów. Optymalnie dopasowano ją do możliwości gaśniczych całego zintegrowanego systemu w Panther, który zawiera jeszcze niezwykle precyzyjny, elektronicznie kontrolowany, automatyczny dozownik środka pianotwórczego Rosenbauer FOAMATIC E, wraz z systemami piany sprężonej, pozwalający na uzyskiwanie stężeń 1, 3 i 6%, oraz dwa elektronicznie kontrolowane działka wodno-pianowe o bazowej łącznej wydajności do 9000 l/min i zasięgu rzutu poziomego do 100 m. W sytuacji zamówienia przez klienta wykonania HRET z podnoszonymi ramionami z głowicą wraz z lancą – narzędziem do przebijania poszycia samolotów, zamontowane w tej podnoszonej głowicy działko STINGER 54 z RM65C uzyskuje maksymalne wydajności: 6000 l/min gdy ramiona znajdują się w pozycji złożonej i 3800 l/min gdy są podniesione. Kiedy nabywca nie zamawia typu HRET – z podnoszonymi ramionami – zdalnie sterowane, elektronicznie kontrolowane, zlokalizowane w obrotowej wieżyczce, dachowe działko Rosenbauer RM80C charakteryzuje się: wydajnościami 9000 l/min i 4500 l/min przy połowie załączonej wydajności oraz maksymalnymi zasięgami rzutów 100 m dla wody i 90 m dla piany. Takie dachowe lub ramieniowe działko uzupełnia bądź zastępuje zdalnie sterowane działko zderzakowe, zainstalowane na wysokości przedniej osłony przeciwnajazdowej. Standardowo montowane jest działko Rosenbauer RM15C o wydajności 2000 l/min. W opcji występuje działko Rosenbauer HVLA RM35 (HVLA – High Volume Low Attack – o wysokiej wydajności do atakowania nisko), o wydajności podniesionej do 4750 l/min oraz zasięgu rzutów maksymalnych 85 m dla wody i 76 m dla piany. Niezależnie od uzyskiwanej wydajności, działko zderzakowe służy do wspomagania działka dachowego lub zastępowania go w sytuacji konieczności gaszenia pożaru podłoża przy przejeździe przez płonące paliwo (kerozynę) albo pożaru w sąsiedztwie samego samochodu bądź silników samolotu.

Zastosowane w wykonaniu HRET podnoszone ramię STINGER, zakończone głowicą bojową z lancą, działkiem i oświetleniem, podnosi zdolność ataku wozu Panther 8x8 we wszystkich kierunkach, gdyż w poziomie może być obracane o 360º, a w pionie podnoszone do 16,5 m w standardzie lub 20 m w opcji. Umożliwia ono walkę z ogniem z wysokości albo z poziomu dachu pojazdu – przy pozostawaniu w pozycji złożonej, z kolei przy zaopatrzeniu w lancę do przebijania kadłubów samolotów dzięki niemu da się do ich wnętrza podawać środki gaśnicze.

Trzeci kluczowy obszar zmian dotyczy wzrostu poziomu bezpieczeństwa załogi. Wzrost ten odnosi się zarówno do sfery czynnej, jak i biernej. Na podniesienie czynnej składa się kilka składowych. W nowym, elektronicznie kontrolowanym (EBS) układzie hamulcowym, znanym z seryjnych podwozi, zastosowano jedynie hamulce tarczowe. Nisko umieszczony środek ciężkości, wsparty m.in. przez zawieszenie o odpowiednio dobranej charakterystyce pracy, powoduje, że z pełnym ładunkiem bądź bez niego z relatywnie wysoką prędkością da się pokonywać zakręty, manewrować lub zawracać na ograniczonej przestrzeni. Ponadto widoczność z fotela kierowcy zalicza się do niezmiernie dobrych w następstwie wprowadzenia m.in. dużej powierzchni przeszklonej, kompaktowej i nie zasłaniającej widoczności tablicy rozdzielczej oraz wąskich słupków A. W efekcie kierowca uzyskuje niemal tzw. widzenie panoramiczne. Można jeszcze zamówić tzw. system widzenia z lotu ptaka – birdview system, pokazujący otoczenie pojazdu z perspektywy spojrzenia z dachu kabiny. Poziom bezpieczeństwa czynnego zwiększa też elektroniczny system mierzenia wartości ciśnienia w ogumieniu. Dla pojazdów tego rodzaju, muszących niezwykle szybko dotrzeć na miejsce akcji w obrębie samego lotniska czy poza nim, zaleta ta odgrywa niebagatelną rolę. Równie wiele elementów składa się na wzrost bezpieczeństwa biernego. W tym obszarze przede wszystkim nowa kabina o wybitnie futurystycznych kształtach spełnia wymagania testów zderzeniowych określonych w normie ECE R29-3. Ta niezwykle sztywna, odporna i mocna struktura powstała z bardzo wytrzymałych materiałów. Każdy z członków załogi – standardowo w konfiguracji 1+2, ale możliwe są wykonania nawet 1+5, ma do dyspozycji fotel z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa. Do tego dochodzą boczne poduszki powietrzne, zapewniające dodatkowe bezpieczeństwo.

W ostatnim z wyróżnionych obszarów udoskonalania – ergonomii użytkowania – postęp określono jako więcej miejsca oraz lepszą zdolność obsługową przy mniejszej liczbie koniecznej obsługi. Także i tu poprawę uzyskano w licznych sferach. Kabina jest wagonowa, w kształcie klina, mocno przeszklona dla zapewnienia doskonałej widoczności, dość obszerna, z ergonomicznie urządzonym, przestronnym wnętrzem, z dużą ilością miejsca na schowki. Mając na uwadze wzrost komfortu pracy w niej, otrzymała ona nowy system zawieszenia oraz poprawioną izolację wygłuszającą. W efekcie zapewnia niski poziom hałasu oraz wysoką wygodę nawet w trakcie pokonywania trudnego terenu, gdyż do jej wnętrza przenoszonych jest wówczas niezwykle mało uderzeń i wibracji – w znacznym stopniu są one wytłumiane odpowiednio wcześniej. Analogicznie do wnętrza przenosi się niewiele wibracji w przypadku załączenia autopompy układu wodno-pianowego i szczególnie pozostawania tego układu w trybie pump-and-roll – pompuj i jedź. Wibracje te mianowicie ograniczono do minimum. Kabina ta mieści do 6 osób załogi (1+5), a kontrola wszelkich wykonywanych z niej operacji możliwa jest przez jedną osobę. Kierowca siedzi w fotelu po lewej lub prawej stronie – dla operacji dla ruchu prawo- bądź lewostronnego – i ma do dyspozycji nowoczesną tablicę wskaźników, uzupełnioną przez liczne przełączniki, wskaźniki, kontrolki, monitory oraz joysticki do sterowania. Usytuowanie elementów kontrolnych pozwala na skuteczne wykonywanie operacji w każdych warunkach – nowe joysticki mają iluminowane przełączniki, na uchwycie znajdują się funkcje oświetlenia dla sterowania działkiem dachowym, a diody LED w joysticku wskazują przepływ wody oraz tryb operacyjny – woda czy piana. Poza tym sterowanie pompą odbywa się przy pomocy sprawdzonego systemu kontroli przesuwania Rosenbauer LCS, zaś informacja o aktualnym statusie systemu jest dostępna bezpośrednio (przykładowo zintegrowana w joysticku). Samo zajmowanie miejsca w kabinie oraz jej opuszczanie zalicza się oczywiście – ze względu na rodzaj samochodu – do łatwych i szybkich. Bazowo są mocowane drzwi na zawiasach, otwierane pod kątem 90º dla łatwego przechodzenie przez nie również z aparatami tlenowymi. W opcji występują drzwi typu autobusowego, sterowane pneumatycznie, z elektrycznie opuszczanymi szybami, przesuwane równolegle do bocznej ściany kabiny. Zainicjowanie otwierania drzwi – niezależnie od ich rodzaju – powoduje automatyczne wysunięcie się schodków wejściowych.

Równie wiele uwagi poświecono zapewnieniu ergonomii obsługi skrytek sprzętowych i przedziału tylnego. Oba przedziały sprzętowe po lewej i prawej stronie wyróżniają się teraz tą samą ilością miejsca i są większe – równie duże. W rezultacie zwijadło szybkiego natarcia z wężem może być zamontowane po każdej ze stron. Panele kontroli i nadzoru nad pracą układu wodno-pianowego zlokalizowano po stronie przedziałów sprzętowych i umieszczono na bardziej ergonomicznej wysokości. Wiele punktów dostępu ważnych przy prowadzeniu obsługi serwisowej zostało przeprojektowanych dla lepszej dostępności – przykładowo tylny przedział podzielono na mniejsze części, a panele kontroli i instrumentów sterowania są cieńsze. Wszystkie otwierane klapy – przedziałów sprzętowych, przedziału silnikowego i układu wodno-pianowego – są podnoszone lub przesuwane oraz lekkie i łatwe w obsłudze, gwarantując optymalny dostęp obsługowy. Warto dodać, że samo nadwozie cechuje się modułową koncepcją budowy, zawierając cięte laserowo, zginane arkusze blachy aluminiowej oraz wytrzymałe wykładziny z tworzywa sztucznego – plastiku. Zastosowanie do budowy takich właśnie materiałów pozwoliło zresztą na nadanie zarówno poszczególnym modułom, jak i całemu poszyciu nadwozia nadzwyczaj ciekawych kształtów, z licznymi ostro poprowadzonymi liniami czy zakończeniami w kształcie ostrza. W nadwoziu widoczne są też wloty powietrza z tyłu oraz w tylnych partiach boków. Szczególnie na tylnej ścianie przeważają trapezowe wybrzuszenie i poziome wloty powietrza. Ponadto dach ma postać pokładu roboczego, a prowadzi na niego składana u dołu drabinka, zamocowana pośrodku tylnej ściany.

Każdy nowy Panther 8x8 osiąga dopuszczalną masę całkowitą 52000 kg i ma szerokość 3000 mm. Wysokość wynosi 3700 mm bez masztu i 4000 mm z masztem, z kolei długość całkowita 12000 mm przy krótszym rozstawie osi 2-3 i 13100 mm przy dłuższym. Dłuższy występuje przy zbiorniku na wodę o pojemności od 15000 litrów (ARFF 15000/1800/500) wzwyż. Na liście dostępnego wyposażenia opcyjnego znalazły się m.in.: automatyczny system poziomowania wody w zbiorniku, kamera na podczerwień na działku zderzakowym, dwa węże szybkiego natarcia Rosenbauer o długości 30 m każdy, poduszki powietrzne dla siedzeń załogi, powiększona zdolność do pokonywania przeszkód wodnych oraz system kontroli ciśnienia w ogumieniu.

Chociaż premierowy Panther 8x8 z czwartej generacji został dopiero ujawniony, jeszcze przed tym oficjalnym pokazem jednostki z wielu znanych portów lotniczych optowały za jego nabyciem. Do tej chwili Rosenbauer uzyskał już zamówienia na 16 sztuk. Zamówienia te złożyły lotniska z Austrii, Francji, Niemiec, Portugalii, Chin i Dubaju. Pierwszymi nabywcami są służby pożarnicze z portów: Paris Charles de Gaulle Airport, Dubai International Airport oraz Vienna Schwechat. Paryż dostał pierwszego 8x8 o krótkim rozstawie osi, Dubaj pierwszego 8x8 o długim rozstawie osi. Natomiast Wiedeń zakontraktował dokładnie typy ARFF 15000/1800/500 HRET i ARFF 16500/2000/500, czyli także z długim rozstawem osi. Ogólnie do końca 2017 roku to najważniejsze austriackie lotnisko otrzymało od Rosenbauera dwa Panther 6x6 S. Uzupełnią je cztery nowe Panther 8x8.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij