[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Projekty Renault VE10 i VE20 Cz.3

Renault AE – Magnum, gdzie nazwa AE powstała z pierwszych dwóch liter słowa Aerodynamiczny (AE – aerodynamic), z całą pewnością jest i będzie ciężarówką legendarną. Ten swoisty mit, umiejętnie krzewiony i podtrzymywany przez lata przez sam koncern, zawdzięcza głównie odmiennej – jak na swoje czasy i moment premiery – koncepcji budowy. Występowało mianowicie wyłącznie z jednym rodzajem niezwykle nietypowej kabiny – kabina ta była seryjnie długa, wagonowa i umieszczona na tyle wysoko, że wewnątrz udało się uzyskać w pełni płaską podłogę, niezakłóconą przez środkowy tunel silnika.

Sam francuski program Virages został natomiast zapoczątkowany w 1979 roku i był to wspierany przez państwo francuskie – finansowany z funduszy rządowych niezwykle zaawansowany projekt badawczo-rozwojowy. Słowo Virages w jego nazwie utworzono jako skrót od pierwszych liter wyrażenia w języku francuskim (V.I.R.A.G.E.S. - Motor Véhicule Industriel de Recherche pour l’Amélioration de la Gestion de l’énergie et la Sécurité, i.e. – Commercial vehicle for research into the improvement of energy management and safety – Truck for Energy and Safety Optimization Studies), co na język polski da się przetłumaczyć jako „Pojazd użytkowy (powstały) do badań nad poprawą zarządzania energią i bezpieczeństwa”. W zakresie obszaru badawczego projekt ten koncentrował się na ocenie i walidacji szeregu rozwiniętych technologicznie opcji, które następnie firma mogła wykorzystać w przyszłych samochodach. VE były w takim razie podstawowymi pojazdami badawczymi, a prace skupiały się na znaczeniu aerodynamiki i bezpieczeństwa, następnie zaś na optymalizacji pod tym kątem aut składanych seryjnie.

W ramach programu VIRAGES powstały dwa eksperymentalne – testowe modele koncepcyjne – VE10 z 1985 roku i VE20 z 1988/1995 roku, gdzie skrót VE (Vehicle Experimental) oznacza Pojazd Eksperymentalny. Oba otrzymały zaawansowane kabiny nad silnikiem (COE), zaprojektowane w amerykańskim stylu dla takich kabin, czyli z konfiguracją pierwszej osi mocno wysuniętej do przodu – przed schody wejściowe, a nie za tymi schodami, jak w analogicznych odmianach europejskich. Potem ten schemat budowy przejęło seryjne AE – Magnum. Przy okazji można wspomnieć, że złośliwi wypominają, że rozwiązania te bezpośrednio nawiązują do wizji Macka z lat 70. z nowatorską kabiną COE – wystarczy tylko porównać fotografie... kwestię tę pozostawiamy bez wyjaśnienia...

REKLAMA

Przede wszystkim VIRAGE zapewnił Renault możliwość znacznego poszerzenia i pogłębienia swojej praktycznej wiedzy w obszarze nowej architektury, technologii i tzw. kluczowych funkcji oraz stworzył warunki – środowisko, by realnie sprawdzić szereg przyszłościowych idei. Wiele z tych opracowań z powodzeniem wdrożono potem w 1990 roku w linii AE, która trafiła do produkcji seryjnej i była oferowana do 2013 roku.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij