[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Projekty Renault VE10 i VE20 Cz.5

Renault AE – Magnum, gdzie nazwa AE powstała z pierwszych dwóch liter słowa Aerodynamiczny (AE – aerodynamic), z całą pewnością jest i będzie ciężarówką legendarną. Ten swoisty mit, umiejętnie krzewiony i podtrzymywany przez lata przez sam koncern, zawdzięcza głównie odmiennej – jak na swoje czasy i moment premiery – koncepcji budowy. Występowało mianowicie wyłącznie z jednym rodzajem niezwykle nietypowej kabiny – kabina ta była seryjnie długa, wagonowa i umieszczona na tyle wysoko, że wewnątrz udało się uzyskać w pełni płaską podłogę, niezakłóconą przez środkowy tunel silnika.

Zestaw Virages VE 10 dopełniała aerodynamiczna naczepa. Tę specjalną naczepę do prototypu wykonało Ateliers Sainte Catherine Cargoroute. Bryła naczepy była uproszczona – naczepa ta miała obłe kształty dzięki licznym spoilerom oraz specjalnie zaprojektowany tył, gdzie otrzymała tzw. „ogon”, aby zmniejszyć opór aerodynamiczny, a tym samym zużycie paliwa. W efekcie ogólnie dochodziło do znacznej redukcji oporu aerodynamicznego, co przekładało się na redukcję zużycia paliwa. Ponadto zamocowane boczne dolne deflektory, nie tylko poprzez eliminację wielu zawirowań obniżały opór powietrza, ale i dodatkowo przyczyniały się do zwiększenia bezpieczeństwa wskutek zapobiegania wjazdowi pod naczepę przez auta osobowe, motocyklistów czy rowerzystów.

Dopuszczalna masa całkowita zestawu wynosiła 38000 kg. Masa samego ciągnika równała się 6995 kg, z czego 4075 kg przypadało na oś przednią i 2920 kg na osie tylnego tandemu. Natomiast wartości dopuszczalnych nacisków określono na odpowiednio 6000 i 16000 kg. Rozstaw między osią przednią, a zespołem osi tylnych ciągnika wynosił 2052 mm. Szerokość, wysokość i długość całego zestawu wynosiły odpowiednio 2500 mm, 3950 mm i 16700 mm.

REKLAMA

Generalnie zatem pojazd ten charakteryzowało wiele ciekawych rozwiązań technicznych.

Ogólnie cena zestawu - szacunkowy koszt produkcji VE 10 wyniósł 20 milionów marek niemieckich (DEM), gdyż model ten pełnił rolę laboratorium na kołach i nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej. Służył bowiem jedynie do sprawdzania w warunkach rzeczywistych nowych technologii. Podobne zadania przypisano pokazanemu w 1995 roku jego następcy, oznaczonemu jako VE20, powstałemu na bazie VE10 i doświadczenia zebranego w trakcie jego testowania.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij