[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Projekty Renault VE10 i VE20 Cz.6

Renault AE – Magnum, gdzie nazwa AE powstała z pierwszych dwóch liter słowa Aerodynamiczny (AE – aerodynamic), z całą pewnością jest i będzie ciężarówką legendarną. Ten swoisty mit, umiejętnie krzewiony i podtrzymywany przez lata przez sam koncern, zawdzięcza głównie odmiennej – jak na swoje czasy i moment premiery – koncepcji budowy. Występowało mianowicie wyłącznie z jednym rodzajem niezwykle nietypowej kabiny – kabina ta była seryjnie długa, wagonowa i umieszczona na tyle wysoko, że wewnątrz udało się uzyskać w pełni płaską podłogę, niezakłóconą przez środkowy tunel silnika.

VE20 także został skonfigurowany jako 3-osiowy ciągnik siodłowy, ale w układzie napędowym 6x2. Podobnie jak poprzednik zawierał wiele innowacyjnych premierowych rozwiązań w globalnym wzornictwie i projektowaniu ciężarówek klasy tonażowej ciężkiej. Takimi wysoce zaawansowanymi wyróżnikami były m.in.:

REKLAMA
  • kratownica aluminiowa – rama podwozia zrobiona z zakrzywionego, wytłaczanego aluminium z symetrycznymi elementami poprzecznymi – poprzeczkami. Wprowadzono tu lżejsze i sztywniejsze niż stal elementy aluminiowe o tzw. profilu skrzynkowym;
  • system zawieszenia typu pneumatycznego McPhersona: zawieszenie – przód niezależne McPherson (McPherson strut-type oil)/tył system zawieszenia pneumatycznego. Cylindry te spełniały funkcję tradycyjnych cylindrów pneumatycznych – poprzez zmianę ciśnienia w nich można regulować prześwit. Ogólnie zawieszenie obejmowało specjalną rozpórkę, poza pełnieniem pewnej roli w sterowaniu – prowadzeniu, stanowiącą część zawieszenia olejowo-pneumatycznego;
  • zwarty – kompaktowy układ napędowy;
  • w pełni zautomatyzowana skrzynia przekładniowa (AMT), zawierająca funkcję – mechanizm zmiany przełożenia „pod obciążeniem – pod momentem obrotowym”, tym samym pozwalając na zmianę biegu bez żadnego zakłócenia – przerwy w przekazywaniu siły napędowej – trakcji;
  • hydraulicznie sterowane hamulce tarczowe z przodu i z tyłu dla uzyskania szybszej i pewniejszej reakcji, co przyczyniało się do skrócenia drogi hamowania;
  • funkcje elektronicznego zarządzania i nadzoru;
  • kabina zaprojektowana na podstawie wnikliwych badań w tunelu aerodynamicznym, oferująca całkowicie płaską podłogę oraz widzenie do przodu i na boki blisko maksymalnych możliwych do uzyskania wartości. Ergonomiczny ekran – wyświetlacz na tablicy rozdzielczej pokazujący wszelkie niezbędne i wymagane informacje;
  • układ kierowniczy z dwoma systemami hydraulicznymi - głównym i zapasowym.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij