Prototypowy ciężki ciągnik siodłowo-balastowy Renault Kerax 8x8 HD z 2012 roku Cz.2

Poza pełnieniem roli nośnika dla wielu typów zabudów i osprzętu, Keraxa można było przebudować na ciągnik siodłowo-balastowy do przerzutu ciężkiej techniki bojowej, przeważnie gąsienicowej. W stosunku do bazowych podwozi zakres wprowadzonych zmian należał tu do dość znacznych.

Producent
Fot. Producent

Tak skompletowany pojazd nadawał się do wykonywania zadań w sferze logistycznej, bez niebezpieczeństwa przeprowadzenia ataków. Przejście do sfery taktycznej – pola walki wymagało założenia pancerza. W tym zakresie możliwe były dwa wyjścia: albo zewnętrzny pancerz modułowy, zapewniający maksymalnie 2 stopień ochrony balistycznej i 1 lub 2 przeciwminowej, albo specjalna, wymienna, integralnie opancerzona kabina – kapsuła. Z punku widzenia eksploatacji ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego kapsuła charakteryzowała się jednak jedną, niezwykle poważną wadą. Otóż mieściła wewnątrz maksymalnie 3 osoby, czyli tym samym ograniczała czy uniemożliwiała zabranie załogi przewożonego na naczepie sprzętu.

Niezależnie od typu wybranej kabiny, za kabiną umieszczono m.in.: chłodnicę silnika o zwiększonej wydajności, rurę wydechową, 810-litrowy zbiornik paliwa, koło zapasowe, elementy instalacji hydraulicznej i pneumatycznej oraz dwie wciągarki Sepson o sile uciągu 20 ton każda, z linami o średnicy 19 mm.

W proponowanej na targach konfiguracji ciągnik Kerax 8x8HD osiągał dopuszczalną masę całkowitą 32000-42000 kg i dopuszczalną masę całkowitą zestawu od 40000-44000 do 120000 kg. Inne jego kluczowe parametry to: rozstaw osi (1-4) 5650 mm, wymiary – długość 10200 mm, szerokość 2500 mm i wysokość 3300 mm, prześwit 430 mm, głębokość brodzenia 1200 mm, maksymalna wysokość możliwej do pokonania przeszkody pionowej 350 mm, maksymalna szerokość możliwego do pokonania rowu 900 mm, zdolność pokonywania wzniesień 50%, maksymalny kąt przechyłu bocznego 30%, prędkość maksymalna 90-110 km/h i zasięg maksymalny 1600 km. Auto po przygotowaniu nadawało się też do transportu powietrznego w ładowniach samolotów A400M, C130 i C160. Wśród proponowanych w nim opcji znalazły się zaś przykładowo: klimatyzacja, zestaw rozruchu przy niskiej temperaturze (do -32º), centralny system pompowania kół (CTIS), 16-biegowa, mechaniczna skrzynia przekładniowa ZF 16S2720, wkładki umożliwiające kontynuowanie jazdy po przestrzeleniu opon, szerokie, balonowe ogumienie o rozmiarze 525/65R20,5 i dachowe stanowisko strzeleckie z km 5,56 lub 7,62 mm albo wkm 12,7 mm.

Ostatecznie armia francuska, po przeprowadzeniu testów, nie zamówiła Keraxa 8x8HD – skończyło się więc tylko na tym jednym, prototypowym egzemplarzu.

Zobacz również:
WYBRANE DLA CIEBIE

TRANSPORT WOJSKOWY

Oficjalne otwarcie pierwszego państwowego warsztatu w bazie lotniczej Gilze-Rijen

Dostawy zmilitaryzowanych ciężarówek nowej Scanii Gryphus do bazy lotniczej Gilze-Rijen spowodowały, że ta lokalizacja została wyznaczona na jeden z czterech Państwowych Warsztatów Obronnych (SOW). W tych warsztatach technicy zbrojeniowi pracują nad różnymi pojazdami Gryphus pod nadzorem specjalistów ze Scanii. Dzięki nowemu warsztatowi holenderskie siły zbrojne oraz Scania robią kolejny krok w dalekosiężnej współpracy. Oficjalne otwarcie SOW w Gilze-Rijen nastąpiło w dniu 25 października.

TRANSPORT WOJSKOWY

Pierwsze dostawy systemów przeciwlotniczych „mała Narew”

4 października 2022 roku ukazała się informacja, że w celu przyśpieszenia osiągania zdolności bojowych w zakresie zwalczania zagrożeń powietrznych, w tym głównie rakietowych pocisków manewrujących, z końcem września 2022 roku na wyposażenie Sił Zbrojnych RP zostały wprowadzone pierwsze egzemplarze rakietowego systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu opartego na rakietach CAMM, których producentem jest brytyjska firma MBDA UK.

TRANSPORT WOJSKOWY

Mobilne stacje paliw: Rheinmetall RMMV zdobywa zamówienie Bundeswehry na lotniskowe samochodowe cysterny paliwowe

Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) zdobył ważne zamówienie na pojazdy specjalne dla Bundeswehry. Niemieckie Siły Zbrojne zawarły z nim bowiem umowę na dostawę w sumie 48 samochodowych cystern paliwowych do użytku na licznych lotniskach armii niemieckiej. Ponadto istnieje możliwość zakupu kolejnych pięciu pojazdów tego typu.

TRANSPORT WOJSKOWY

Czeskie i międzynarodowe sukcesy Tatry

Tatra Trucks pracuje nad kolejnymi projektami dotyczącymi modernizacji uzbrojenia i sprzętu Armii Republiki Czeskiej. Należą do nich np. projekty nowych kołowych haubic samobieżnych Caesar 8x8 oraz systemów rakietowych obrony powietrznej Spyder, dla których Tatra Trucks ma dostarczyć wojsku odpowiednie podwozie, ponownie z serii Force.

REKLAMA