[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.6

Prototypowy ciężki ciągnik siodłowo-balastowy Renault Kerax 8x8 HD z 2012 roku Cz.2

Poza pełnieniem roli nośnika dla wielu typów zabudów i osprzętu, Keraxa można było przebudować na ciągnik siodłowo-balastowy do przerzutu ciężkiej techniki bojowej, przeważnie gąsienicowej. W stosunku do bazowych podwozi zakres wprowadzonych zmian należał tu do dość znacznych.

Fot. Producent

Tak skompletowany pojazd nadawał się do wykonywania zadań w sferze logistycznej, bez niebezpieczeństwa przeprowadzenia ataków. Przejście do sfery taktycznej – pola walki wymagało założenia pancerza. W tym zakresie możliwe były dwa wyjścia: albo zewnętrzny pancerz modułowy, zapewniający maksymalnie 2 stopień ochrony balistycznej i 1 lub 2 przeciwminowej, albo specjalna, wymienna, integralnie opancerzona kabina – kapsuła. Z punku widzenia eksploatacji ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego kapsuła charakteryzowała się jednak jedną, niezwykle poważną wadą. Otóż mieściła wewnątrz maksymalnie 3 osoby, czyli tym samym ograniczała czy uniemożliwiała zabranie załogi przewożonego na naczepie sprzętu.

Niezależnie od typu wybranej kabiny, za kabiną umieszczono m.in.: chłodnicę silnika o zwiększonej wydajności, rurę wydechową, 810-litrowy zbiornik paliwa, koło zapasowe, elementy instalacji hydraulicznej i pneumatycznej oraz dwie wciągarki Sepson o sile uciągu 20 ton każda, z linami o średnicy 19 mm.

REKLAMA

W proponowanej na targach konfiguracji ciągnik Kerax 8x8HD osiągał dopuszczalną masę całkowitą 32000-42000 kg i dopuszczalną masę całkowitą zestawu od 40000-44000 do 120000 kg. Inne jego kluczowe parametry to: rozstaw osi (1-4) 5650 mm, wymiary – długość 10200 mm, szerokość 2500 mm i wysokość 3300 mm, prześwit 430 mm, głębokość brodzenia 1200 mm, maksymalna wysokość możliwej do pokonania przeszkody pionowej 350 mm, maksymalna szerokość możliwego do pokonania rowu 900 mm, zdolność pokonywania wzniesień 50%, maksymalny kąt przechyłu bocznego 30%, prędkość maksymalna 90-110 km/h i zasięg maksymalny 1600 km. Auto po przygotowaniu nadawało się też do transportu powietrznego w ładowniach samolotów A400M, C130 i C160. Wśród proponowanych w nim opcji znalazły się zaś przykładowo: klimatyzacja, zestaw rozruchu przy niskiej temperaturze (do -32º), centralny system pompowania kół (CTIS), 16-biegowa, mechaniczna skrzynia przekładniowa ZF 16S2720, wkładki umożliwiające kontynuowanie jazdy po przestrzeleniu opon, szerokie, balonowe ogumienie o rozmiarze 525/65R20,5 i dachowe stanowisko strzeleckie z km 5,56 lub 7,62 mm albo wkm 12,7 mm.

Ostatecznie armia francuska, po przeprowadzeniu testów, nie zamówiła Keraxa 8x8HD – skończyło się więc tylko na tym jednym, prototypowym egzemplarzu.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij