Przyszłość transportu towarowego: pionierska Logistyka 4.0 – MAN i HHLA z autonomicznym Hamburg TruckPilot Cz.2

MAN Truck&Bus oraz Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) z sukcesem zakończyły wspólny projekt Hamburg TruckPilot i tym samym postawiły kamień milowy w zautomatyzowanym transporcie kontenerów. Jazda autonomiczna może sprawić, że transport towarowy stanie się bezpieczniejszy, wydajniejszy oraz bardziej zrównoważony.

„Dzięki wysoce zautomatyzowanym procesom terminal kontenerowy HHLA Altenwerder jest idealnym środowiskiem testowym do sprawdzania obiecujących technologii. W naszych obiektach działamy 24/7 przez całą dobę, 360 dni w roku. Jednak bezpieczna integracja autonomicznych ciężarówek z procesami terminalowymi stanowi duży wyzwanie, ponieważ przewozy autonomiczne i klasyczne przeplatają się ze sobą. Dzięki Hamburg TruckPilot byliśmy w stanie pokazać, że ta aplikacja jest możliwa i obiecująca w praktyce”.

REKLAMA

Sebastian Völl, kierownik projektu Hamburg TruckPilot w MAN Truck&Bus, jest bardzo zadowolony z wyników testów praktycznych w porcie w Hamburgu „Hamburg TruckPilot był dla nas ważnym kamieniem milowym na drodze do autonomicznej jazdy. Gdy nasz prototyp manewrował samodzielnie po raz pierwszy na blokowy pas magazynowy zobaczyliśmy, że to działa i że jesteśmy w stanie spełnić wysokie wymagania dotyczące dokładności, a technologia czujników, systemy wykrywania środowiska oraz automatyzacji opanowały perfekcyjną interakcję nawet podczas jazdy przez teren terminalu z wieloma innymi ciężarówkami kierowanymi ręcznie. Kiedy w trakcie praktycznych przejazdów pierwszy kontener z prawdziwym ładunkiem podniósł się z podwozia, byłem bardzo dumny z całego zespołu! Możemy wykorzystać to doświadczenie do przyszłych projektów”.

Hamburg TruckPilot: Gdy ciężarówka samodzielnie dostarczy swój kontener na miejsce w CTA i odbierze nowy kontener, jedzie z powrotem do bramki kontrolnej, gdzie kierowca wsiada ponownie. Kierowca przy bramce kontrolnej określa też punkt rozładunku swojej ciężarówki, a następnie ciężarówka ta jedzie tam autonomicznie przez teren CTA.

Podobnie, mając na uwadze autonomiczną jazdę między różnymi węzłami logistycznymi w ruchu między kluczowymi terminalami, partnerzy zebrali już cenne dane na temat przejazdów tradycyjnych pojazdów na A7 między terminalem kontenerowym Weets Container Soltau a oddalonym o 70 kilometrów obszarem portowym. Skorzystają na tym również projekty o szerszym zasięgu z praktycznymi przejazdami po drogach publicznych. Co więcej, dzięki ustawie o autonomicznej jeździe w Niemczech, takie praktyczne próby, którym zawsze towarzyszą kierowcy bezpieczeństwa, będą możliwe także poza terenami zamkniętymi.

Niemcy jako siła napędowa innowacji

W lipcu 2021 roku Republika Federalna Niemiec stała się pierwszym krajem, który uchwalił ustawę o autonomicznej jeździe. Reguluje ona i ogólnie zezwala na korzystanie z pojazdów autonomicznych (poziom 4) w określonych obszarach operacyjnych, takich jak ruch między terminalami logistycznymi. W dodatku nadzorca techniczny musi monitorować takie przejazdy.

W transporcie towarowym autonomiczne ciężarówki niosą ze sobą cały szereg zalet. Mają potencjał, aby transport stał się bardziej wydajny, opłacalny, niezawodny, zrównoważony, a przede wszystkim bezpieczniejszy. W przypadku Logistyki Kontenerowej 4.0 i Przemysłu 4.0 samojezdne ciężarówki stanowią ważny element. Do tego stanowią rozwiązanie problemu braku kierowców, coraz częściej dla wielu firm transportowych jawiącego się jako istotna bariera rozwojowa czy nawet w dalszym funkcjonowaniu.

Perspektywy w przyszłość transportu towarowego

Aby przyspieszyć automatyzację, MAN planuje sukcesywnie uruchamiać kolejne projekty współpracy na rzecz rozwoju autonomicznego transportu między węzłami. Od połowy dekady można sobie wyobrazić pierwsze testy użytkowe samojezdnych ciężarówek MAN zintegrowanych z procesami operacyjnymi firm klientów. Cel polega na umożliwieniu wdrożenia od 2030 roku jako rozwiązań seryjnych autonomicznie jeżdżących ciężarówek. W połączeniu z bezemisyjnymi napędami mogą one nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo oraz wydajność logistyki, ale i wnieść istotny wkład w transport towarowy o zminimalizowanej emisji CO2.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA