RT jest optymalnie dostosowany do naszych potrzeb

Skrót RT oznacza „technologię rewolucyjną” – a hybrydowe pojazdy miejskie firmy Rosenbauer oddają sprawiedliwość temu określeniu. Przełomowe innowacje sprawiają, że RT jest najnowocześniejszym pojazdem ratunkowym na świecie i niesie przyszłość na drogach. W ciągu ostatnich kilku miesięcy dość mocno przekonała się o tym berlińska straż pożarna.

„Elektryczny pojazd gaśniczy i ratowniczy” („Elektrische Lösch- und Hilfeleistungsfahrzeug“ - eLHF) berlińska straż pożarna testuje od września 2020 roku, a współfinansuje go ze środków unijnych (EFRR). eHLF znajduje się w regularnej służbie od lutego 2021 roku i od tego momentu brał udział i sprawdził się w ponad 600 akcjach - od pomocy technicznej po trudne operacje przeciwpożarowe. „Kluczowe słowa ostrzegawcze były – typowo dla Berlina – bardzo szerokie: od fałszywych alarmów, przez medyczne misje pierwszej pomocy, po wymagające, kilkugodzinne pożary więźby dachowej”, mówi Jens Klink, kierownik produktu ds. pojazdów strażackich i drabin obrotowych w berlińskiej straży pożarnej.

REKLAMA

Płynna praca elektryczna

Większość z tych misji można było przeprowadzić pojazdem hybrydowym zasilanym wyłącznie energią elektryczną. Jest to nie tylko przyjazne dla środowiska i oszczędzające zasoby, ale także stanowi odciążenie dla zespołu. Jens Klink dodaje „Bardzo cicha praca pojazdu jest postrzegana jako wyjątkowo dobra. W szczególności praca pompy jest znacznie cichsza niż w przypadku konwencjonalnych pojazdów strażackich, co okazuje się niezwykle korzystne dla operatorów”. Niższy poziom hałasu może również zmniejszyć poziom stresu w miejscu akcji.

W trybie czysto elektrycznym zasięg RT wynosi około 100 kilometrów. W zależności od zużycia energii samochód może być następnie obsługiwany w pełni elektrycznie w miejscu akcji przez około 60-90 minut. W przypadku dłuższego użytkowania silnik wysokoprężny działa jako przedłużacz zasięgu, aby zapewnić odpowiednie zasilanie. Jens Klink uzupełnia „Najdłuższe wdrożenie, skomplikowany pożar dachu, trwało ponad cztery godziny. Odśrodkowa pompa pożarnicza była używana przez ponad dwie i pół godziny, a wbudowany system piany sprężonej był w ciągłym użyciu przez półtorej godziny”. Nawet po tak wymagających misjach akumulatory eLHF berlińskiej straży pożarnej są w pełni naładowane po około 30 minutach dzięki wydajnemu systemowi szybkiego ładowania.

Rewolucyjna architektura pojazdu

Ale berlińscy strażacy nie tylko lubią sprawnie działający napęd elektryczny: rewolucyjna architektura pojazdu też spotyka się z entuzjastycznym odbiorem „Pojazd jest bardzo kompaktowy, a dzięki dużemu prześwitowi i napędowi na wszystkie koła, spełnia także nasze wysokie wymagania w terenie – jak mobilność drogowa” – mówi Jens Klink. Ponadto istnieje dobrze przemyślane planowanie załadunku: oznaczało to, że nie było potrzeby przechowywania skrytek na sprzęt lub załadunku na dachu. Dzięki systemowi mocowania COMFORT całe wyposażenie jest bezpiecznie zamocowane w łącznie siedmiu skrytkach sprzętowych (sześć z boku, jedna z tyłu) i można je łatwo oraz wygodnie wyjąć. W dodatku rolety mogą być sterowane elektrycznie.

Poza tym Jens Klink uważa połączenie kabiny kierowcy i załogi w całkowicie zintegrowany moduł załogi jako udane rozwiązanie „To znacznie poprawia komunikację podczas jazdy na akcję”. Kierowca i dowódca siedzą z przodu, pozostali członkowie załogi z tyłu kabiny. Dochodzi jeszcze wygodne wejście: przy odległości zaledwie 26 centymetrów między drogą a podłogą kabiny wsiadanie i wysiadanie z auta nigdy nie było łatwiejsze. „Dostęp jest niezwykle wygodny. Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu jest bardzo przyjemne i bezpieczne dla służb ratowniczych – niektóre z nich są wyposażone w ciężką ochronę dróg oddechowych” – mówi entuzjastycznie Jens Klink.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy eLHF berlińskiej straży pożarnej z powodzeniem przeszedł chrzest bojowy. Pokazuje to, że dzięki RT i jego przełomowym innowacjom Rosenbauer zrobił już wielkie kroki w kierunku przyszłości miejskich straży pożarnych.

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA