Radiance – wizja ciężarówki przyszłości Renault Trucks

Tłumy zainteresowanych przybyły 22 września 2004 roku na stoisko Renault Trucks na wrześniowych hanowerskich targach IAA, by zobaczyć Radiance – funkcjonalny model ciężarówki na najbliższą przyszłość, w tym przypadku 2-osiowego ciągnika siodłowego dedykowanego do obsługi ruchu dalekobieżnego. W pracach nad nim współuczestniczyli specjaliści z Renault Design ze słynnym Patrickiem le Quement na czele.

Producent
Fot. Producent

Podobne jak i liczne koncepcyjne auta osobowe Renault, Radiance stanowił akcelerator idei, swoiste pole doświadczalne pozwalające doskonale sprawdzić w praktyce wiele nowych opracowań oraz technologii. Z zewnątrz, poza intrygującym kolorem, gdyż wystawiany egzemplarz pomalowano na kanarkowo-żółty odcień, pojazd wyróżniał się ciekawą sylwetką w kształcie klina, przyczyniającą się do zmniejszenia oporu aerodynamicznego i redukcji hałasu. Kraty wlotu powietrza do chłodnicy były relatywnie znacznych rozmiarów, by, co podkreślono, zapewnić optymalne chłodzenie silnika mocniejszego, cichszego i o niższej emisji substancji szkodliwych niż jednostki normalnie ówcześnie instalowane. Równie silnie stylistycznie zaznaczono reflektory przednie oraz tylne. W przypadku przednich istniała sposobność ich adaptacji do zmieniających się warunków na drodze, takich jak ruch miejski albo przejazd autostradą czy przez mgłę. Wiele innowacji wprowadzono także we wnętrzu kabiny. Jego projekt stanowił wypadkową trzech komplementarnych koncepcji: prowadzić jak wariant osobowy, pracować jakby się było w biurze i żyć jakby się przebywało w domu. W myśl tych założeń wdrożono m.in. technologię „Touch design”, znaną z osobowych Renault. Zgodnie z nią, pomimo zastosowania coraz większej liczby coraz bardziej zaawansowanych, kompleksowych rozwiązań technicznych, obsługa samochodu nie powinna nastręczać poważniejszych problemów. Przykładowo wyeliminowano lusterka. Ich rolę przejęły kamery oraz duży ekran pośrodku tablicy rozdzielczej, który w wolnych chwilach mógł być przez prowadzącego wykorzystany jako telewizor czy monitor komputerowy do oglądania filmów bądź grania w gry. Poza tym na miejsce tradycyjnej kolumny kierowniczej przyszedł znany z lotnictwa system „steer-by-wire”. Dzięki temu w kabinie automatycznie udało się uzyskać więcej przestrzeni

Zobacz również:
WYBRANE DLA CIEBIE

CIĘŻARÓWKI

MAN eTruck: przygotowany do produkcji wielkoseryjnej Cz.1

Pierwsza międzynarodowa prezentacja na targach IAA Transportation 2022 nowej elektrycznej ciężarówki MAN jako prototypu seryjnego. Produkcja 20 sztuk prototypów eTruck w ramach przygotowań do nowej linii produkcji mieszanej w Monachium. Doradztwo 360 stopni eMobility Consulting wspiera klientów MAN w przejściu na pojazdy elektryczne

CIĘŻARÓWKI

Funkcjonalność, efektywność paliwowa i komfort jazdy: na targach IAA Transportation 2022 Mercedes-Benz Trucks prezentuje najnowsze ze swoich ciężarówek z napędem wysokoprężnym Cz.3

Actros L oferuje szereg funkcji i elementów wyposażenia zapewniających odprężenie podczas jazdy, komfort mieszkalny i wysoką efektywność pracy. Model Actros L Edition 3, limitowany do 400 egzemplarzy, wyróżnia się ponadto około 30 ekskluzywnymi elementami wyposażenia dodatkowego. Actros F plus, oprócz funkcjonalności, jeszcze mocniej od swego poprzednika, Actrosa F, stawia teraz na komfort i wydajność. Trzecia generacja silnika OM 471 do ciężkich pojazdów użytkowych czyni Actrosa jeszcze dynamiczniejszym, jednocześnie obniżając zużycie paliwa nawet o 4%. Druga generacja systemu MirrorCam zapewnia kierowcy jeszcze lepsze wsparcie w wielu sytuacjach drogowych. Systemy asystujące, takie jak Active Sideguard Assist, Active Drive Assist 2 i Active Brake Assist 5 z funkcją rozpoznawania pieszych, zapewniają wzrost bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Umowy Serwisowe, np. Mercedes-Benz Complete czy nowa umowa Mercedes-Benz CompleteMile, w połączeniu z Mercedes-Benz Uptime i portalem Fleetboard mogą przyczynić się do optymalizacji całkowitych kosztów eksploatacji.

CIĘŻARÓWKI

Funkcjonalność, efektywność paliwowa i komfort jazdy: na targach IAA Transportation 2022 Mercedes-Benz Trucks prezentuje najnowsze ze swoich ciężarówek z napędem wysokoprężnym Cz.2

Actros L oferuje szereg funkcji i elementów wyposażenia zapewniających odprężenie podczas jazdy, komfort mieszkalny i wysoką efektywność pracy. Model Actros L Edition 3, limitowany do 400 egzemplarzy, wyróżnia się ponadto około 30 ekskluzywnymi elementami wyposażenia dodatkowego. Actros F plus, oprócz funkcjonalności, jeszcze mocniej od swego poprzednika, Actrosa F, stawia teraz na komfort i wydajność. Trzecia generacja silnika OM 471 do ciężkich pojazdów użytkowych czyni Actrosa jeszcze dynamiczniejszym, jednocześnie obniżając zużycie paliwa nawet o 4%. Druga generacja systemu MirrorCam zapewnia kierowcy jeszcze lepsze wsparcie w wielu sytuacjach drogowych. Systemy asystujące, takie jak Active Sideguard Assist, Active Drive Assist 2 i Active Brake Assist 5 z funkcją rozpoznawania pieszych, zapewniają wzrost bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Umowy Serwisowe, np. Mercedes-Benz Complete czy nowa umowa Mercedes-Benz CompleteMile, w połączeniu z Mercedes-Benz Uptime i portalem Fleetboard mogą przyczynić się do optymalizacji całkowitych kosztów eksploatacji.

CIĘŻARÓWKI

Funkcjonalność, efektywność paliwowa i komfort jazdy: na targach IAA Transportation 2022 Mercedes-Benz Trucks prezentuje najnowsze ze swoich ciężarówek z napędem wysokoprężnym Cz.1

Actros L oferuje szereg funkcji i elementów wyposażenia zapewniających odprężenie podczas jazdy, komfort mieszkalny i wysoką efektywność pracy. Model Actros L Edition 3, limitowany do 400 egzemplarzy, wyróżnia się ponadto około 30 ekskluzywnymi elementami wyposażenia dodatkowego. Actros F plus, oprócz funkcjonalności, jeszcze mocniej od swego poprzednika, Actrosa F, stawia teraz na komfort i wydajność. Trzecia generacja silnika OM 471 do ciężkich pojazdów użytkowych czyni Actrosa jeszcze dynamiczniejszym, jednocześnie obniżając zużycie paliwa nawet o 4%. Druga generacja systemu MirrorCam zapewnia kierowcy jeszcze lepsze wsparcie w wielu sytuacjach drogowych. Systemy asystujące, takie jak Active Sideguard Assist, Active Drive Assist 2 i Active Brake Assist 5 z funkcją rozpoznawania pieszych, zapewniają wzrost bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Umowy Serwisowe, np. Mercedes-Benz Complete czy nowa umowa Mercedes-Benz CompleteMile, w połączeniu z Mercedes-Benz Uptime i portalem Fleetboard mogą przyczynić się do optymalizacji całkowitych kosztów eksploatacji.

REKLAMA