[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Rafako E-bus Cz.1

Rafako E-bus to pierwszy projekt autobusu w historii Rafako S.A., jednego z europejskich silniejszych graczy w branżach energetycznej i paliwowo-gazowej, należącego do Grupy PBG. Kapitał zakładowy podmiotu wynosi ponad 55 mln EUR, roczna sprzedaż około 350 mln EUR, a zatrudnienie przeszło 2000 osób.

Chociaż Rafako znane było więc dotąd głównie z innych sektorów, na obecnej fali elektryfikacji transportu – w trosce o czystość powietrza i redukcję hałasu z otoczenia – postanowiło wejść w segment autobusów miejskich. W tym celu założono Biuro Projektu EBUS zlokalizowane w Solcu Kujawskim oraz powołano specjalny zespół eMobility. Obecnie zatrudnia on kilkudziesięciu specjalistów z wieloletnim doświadczeniem wyniesionym z rynku autobusowego. W jego gronie znajdują się osoby zajmujące się konstrukcjami mechanicznymi, projektowaniem i adaptacją układów napędowych, oprogramowaniem, integrowaniem rozwiązań, kontrolą jakości, dokumentacją techniczną i handlową oraz wsparciem klientów. Powyższe miało zagwarantować, że wszystko, począwszy od projektu, poprzez produkcję i serwis, powstanie w oparciu o dostępność technologii i analizy potrzeb rynku, będąc ukierunkowanym na przygotowanie propozycji spełniających wymagania klientów w najlepszy możliwy sposób.

Jako efekt tych prac zbudowano właśnie miejski autobus niskoemisyjny/zeroemisyjny w wariancie długościowym MINI, w którym zastosowano szereg nowatorskich koncepcji. Pierwsza krajowa publiczna prezentacja tego prototypu odbyła się w środę 19 grudnia 2018 roku w siedzibie firmy RAFAKO S.A. przy ul. Łąkowej 33 w Raciborzu, z kolei światowa w trakcie targów BusWorld w Brukseli.

REKLAMA

Po pierwsze Rafako E-bus cechuje lekka konstrukcja, oznaczająca relatywnie niską masę własną. Szkielet tego pojazdu wykonano bowiem w technologii samonośnej z materiałów o podwyższonych parametrach wytrzymałościowych oraz użyto elementów poszycia zewnętrznego z aluminium i laminatów poliestrowych. W układzie użytkowym taka zmniejszona masa własna powiększa bądź pojemność roboczą, bądź pozwala na zabranie większej liczby baterii, co przyczynia się do wzrostu zasięgu nawet o 10%!

Po drugie zamiennie są stosowane dwa typy ogniw – NMC i LTO, umieszczone w kompaktowej uniwersalnej obudowie – innymi słowy występuje ta sama obudowa, lecz wdrożone mogą być różne technologie bateryjne. Taka elastyczność stanowi pochodną próby dopasowania tych technologii do specyficznych wymagań konkretnego odbiorcy. Baterie trakcyjne NMC gwarantują mianowicie długi zasięg, ponieważ mają pojemność 142 kWh. Tymczasem innowacyjne baterie LTO służą do szybkiego ładowania, bo tylko 15 minut ładowania wystarcza, by naładować je do 90% pojemności! W rezultacie taką modułową konfigurację pakietów baterii charakteryzują: łatwość montażu i demontażu, możliwość i łatwość wymiany ogniw na ogniwa nowocześniejsze i bardziej zaawansowane technologicznie oraz możliwość szybkiej zmiany konfiguracji baterii z NMC na LTO. Do tego wprowadzona technologia bateryjna pozwala na wzrost żywotność baterii oraz optymalizuje procesy ładowania wskutek użycia aktywnych systemów stabilizujących temperaturę pracy. Przy tym homologacja na baterie pozostaje zgodna z Regulaminem 100.2.

Po trzecie E-bus to pierwszy w kraju mały autobus z baterią w podłodze – pod podwoziem. Takie nowatorskie rozmieszczenie baterii przekłada się na poprawę parametrów trakcyjnych, wyższe bezpieczeństwo pasażerów oraz lepszą manewrowość autobusu, gdyż bateria pod podwoziem obniża środek ciężkości pojazdu. W dodatku uzyskana dzięki zmianie lokalizacji baterii wolna przestrzeń na dachu umożliwia umieszczenie tam paneli fotowoltaicznych, poprawiających bilans energetyczny.

Po czwarte zamontowany silnik PMSM – synchroniczny wielofazowy z magnesami trwałymi – gwarantuje większą sprawność i przeciążalność oraz lepsze osiągi pojazdu i zwiększenie zasięgu na jednym ładowaniu baterii. Silnik ten wyróżniają: maksymalny wyjściowy moment obrotowy 3080 Nm, ciągła mechaniczna moc wyjściowa 140 kW, ciągły wyjściowy moment obrotowy 1065 Nm, nominalny zakres roboczy od 0 do 3000 obr/min oraz maksymalna wydajność 94,5%.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij