REKLAMA

Raport z postępu prac Mercedes-Benz Trucks: elektryczna ciężarówka eActros od ponad roku z powodzeniem testowana przez klientów Cz.2

Od ponad roku – dokładnie od jesieni 2018 roku w pełni elektryczna ciężarówka Mercedes-Benz eActros z powodzeniem przechodzi wymagające próby w normalnych warunkach eksploatacji u wybranych klientów. W ramach „floty innowacji” eActros jesienią 2018 roku niemiecki koncern zaczął bowiem przekazywać wskazanym użytkownikom w Niemczech i Szwajcarii w sumie dziesięć samochodów o masie 18 i 25 ton do testowania w rzeczywistych warunkach. Ocena dokonana po dziesiątkach tysięcy kilometrów przejechanych przez te podmioty oraz ścisła wymiana informacji z kierowcami, dyspozytorami i menedżerami flot umożliwiły ekspertom Mercedes-Benz Trucks uzyskać wielu wyników i dokonać wiele nowych odkryć. Wpływa to bezpośrednio na dalszy rozwój projektu eActros w kierunku produkcji seryjnej, która ma się rozpocząć w 2021 roku. Ogólnie opinie i informacje zwrotne klientów oraz wyniki sprawdzianów pokazują, że dzięki temu autu możliwa staje się już tzw. ciężka dystrybucja krótkiego promienia z lokalnie zerową emisją i cichą pracą.

eActrosy stosowane w zupełnie różnych sektorach i kategoriach
Wszyscy klienci „floty innowacji” korzystają z eActrosa do realizacji zadań, które w innym przypadku byłyby wykonywane przez konwencjonalne odpowiedniki z silnikiem wysokoprężnym, ale w zupełnie innych sektorach i kategoriach. Spektrum waha się od przewozu artykułów spożywczych po przemieszczanie materiałów budowlanych i surowców. Zakres wymagań oznacza, że poszczególne egzemplarze wyposażono w różnorodne nadwozia. Dostępne są ich odmienne wersje - od zabudów chłodniczych i skrzyniowych po silosy do ładunków masowych i plandeki. Ci wybrani pierwsi klienci i lokalizacje operacyjne dla pierwszego etapu „floty innowacji” to:

REKLAMA
  • Hermes (Friedewald / Hessen);
  • TBS Transportbeton (Mannheim);
  • Meyer-Logistik (Hamburg);
  • EDEKA (Berlin);
  • Rigterink (Flörsheim am Main);
  • Dachser (Stuttgart);
  • Pfenning Logistics (Mannheim);
  • Camion Transport (St. Gallen);
  • Migros (rejon Zurych);
  • Nagel-Group (Hamburg).

eActros opiera się na ramie tradycyjnego Actrosa. Jednak jego architektura została zdecydowanie przeprojektowana w oparciu o elektryczny układ napędowy, a zatem cechuje się wysokim odsetkiem elementów specyficznych dla niego. Napęd zapewniają dwa silniki elektryczne w pobliżu piast kół tylnej osi, każdy o mocy 126 kW i maksymalnym momencie obrotowym 485 Nm. Ponadto zastosowane przełożenie przekłada się na uzyskiwany moment 11 000 Nm na każde koło. Moc napędu pozostaje zatem równa z ta wyróżniającą wariant konwencjonalny. Akumulatory litowo-jonowe o pojemności 240 kWh zapewniają wymagany zapas energii. W zależności od dostępnej mocy ładowania akumulatory można całkowicie naładować w ciągu zaledwie dwóch godzin (przy 150 kW).
Rozwój i testowanie ciężkiej elektrycznej ciężarówki w operacjach dystrybucji w krótkim promieniu w różnym stopniu w ramach projektu „Concept ELV²” finansują niemieckie Federalne Ministerstwo Środowiska (BMU) oraz Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi).

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA