REKLAMA

Rosenbauer CFT – Korzyści są na pierwszym planie Cz.3

Od czasu prezentacji koncepcyjnego pojazdu strażackiego (Concept Fire Truck – CFT) jesienią 2016 roku wiele straży pożarnych i ekspertów przeciwpożarowych było w stanie dowiedzieć się o specjalnych funkcjach i ergonomicznych zaletach tego modelu. Okazuje się, że niektóre trendy w gaszeniu pożarów, dla których CFT powinien oferować rozwiązania, wydają się szczególnie ważne. Kluczowe priorytety to zdrowie i bezpieczeństwo, a następnie trend nowej ekologii, megatrend mobilności oraz dalszy postęp urbanizacji, który spotęgował kryzys klimatyczny.

Producent

Straż pożarna z Amsterdamu testuje nowy hybrydowy samochód strażacki firmy Rosenbauer

Przedseryjny pojazd oparty na CFT ma być poddany kompleksowym sprawdzianom praktycznym w ramach dwuletniego partnerstwa innowacyjnego. Egzemplarz testowy zostanie przekazany do końca 2020 roku.
Rosenbauer International AG, spółka z Grupy Rosenbauer, oraz Brandweer Amsterdam Amstelland w ciągu najbliższych dwóch lat wspólnie opracują gotowy do produkcji elektryczny samochód pożarniczy o rozszerzonym zasięgu. Cel tego innowacyjnego partnerstwa polega na poddaniu kompleksowemu testowi praktycznemu i przeanalizowaniu w codziennej eksploatacji na wąskich ulicach najważniejszego miasta Holandii koncepcyjnego samochodu strażackiego (CFT). Po fazie wdrożenia projekt rozpocznie się pod koniec 2020 roku od przekazania pojazdu przedprodukcyjnego opartego na CFT. Amsterdam będzie drugą metropolią Europy po Berlinie, której straż pożarna przygotowuje się do włączenia do rzeczywistej eksploatacji hybrydowego modelu pożarniczego. Zgodnie z planem działania „czystego powietrza” Amsterdam uchwalił bowiem, że od 2025 roku obowiązuje prawo zabraniające ciężarówkom, autobusom i taksówkom z silnikami spalinowymi na jazdę po obszarach miejskich. Od 2030 roku odpowiedni zakaz jazdy będzie obowiązywał również w przypadku aut prywatnych.
Tijs van Lieshout, dowódca straży pożarnej Amsterdam-Amstelland, mówi „Dzięki temu nowemu pojazdowi pożarniczemu Straż Pożarna Amsterdam-Amstelland przygotowuje się na przyszłość. Możliwości tego pojazdu elektrycznego z rozszerzonym zasięgiem są imponujące. Będziemy mieć nie tylko najnowszą technologię, ale i dane w czasie rzeczywistym. Przyczyniamy się więc do ochrony środowiska, szczególnie, że elektryczny samochód strażacki stanowi pierwszy krok w kierunku bezemisyjnej straży pożarnej, będącej naszym wspólnym celem na 2030 rok. Nie mogę się doczekać współpracy z nimi, ponieważ tylko jeśli przetestujemy sprzęt w najtrudniejszych warunkach, możemy nauczyć się, jak osiągnąć nasze cele. Nasi specjaliści zasługują na najlepszy sprzęt, aby móc wykonywać swoje ważne obowiązki w możliwie najbezpieczniejszy sposób”. Natomiast Dieter Siegel, dyrektor generalny Rosenbauer International, skomentował „Współpraca innowacyjna z Amsterdamską Strażą Pożarną stanowi dla mnie wielką przyjemność, gdyż jest to kolejne dobre potwierdzenie naszych dotychczasowych intensywnych prac rozwojowych. Razem możemy przygotować zoptymalizowany pojazd przedprodukcyjny, który zostanie dokładnie przetestowany, a jednocześnie zdobędziemy praktyczną wiedzę na temat tego, jak idealnie zintegrować go z rzeczywistymi operacjami. Amsterdam z wąskimi uliczkami i kanałami stanowi idealne środowisko do prób”.

REKLAMA

Do 2030 roku światowy rynek nowych technologii CFT szacuje się na około 3 200 pojazdów

„Concept Fire Truck” firmy Rosenbauer został zaprezentowany publiczności po raz pierwszy w 2016 roku. Studium koncepcyjne przewiduje główne megatrendy, takie jak globalne ocieplenie, zmiany demograficzne i urbanizacja, oraz związane z tym wyzwania dla straży pożarnej. Dzięki wdrożeniu napędów elektrycznych opracowano zupełnie premierowy rodzaj architektury pojazdu, w 100 procentach dopasowany do przyszłych scenariuszy oraz wyznaczający nowe standardy pod względem funkcji i ergonomii. Główny obszar zastosowania technologii CFT to początkowo komunalny model strażacki, ale później mają one zostać przeniesione także do innych typów pojazdów. „Concept Fire Truck” wzbudził szczególne zainteresowanie miast członkowskich C40 Cities Climate Leadership Group, chcących odgrywać pionierską rolę w ochronie klimatu; Trwają też rozmowy z innymi regionami. Rosenbauer szacuje, że w 2030 roku światowy rynek aut w technologii podobnej do CFT ogółem wyniesie około 3200 sztuk, a do 2025 roku od 700 do 800 takich wariantów może być użytkowane w Europie.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA