REKLAMA

Rosenbauer RT – kalendarium prac Cz.2

Latem 2017 roku w Rosenbauer podjęto strategicznie ważną decyzję: w oparciu o technologię CFT ma ruszyć seryjny rozwój pojazdów analogicznego typu! Cel polegał na ich prezentacji na targach Interschutz 2020.

Energia, gdy ma znaczenie
Również BMW Group od dawna współpracuje z Rosenbauerem: pierwsze generacje przenośnych pomp FOX były napędzane silnikami BMW typu bokser. W 2014 roku rozpoczęto specjalne partnerstwo rozwojowe z BMW Group dla CFT, a 6-cylindrowy silnik wysokoprężny do aut osobowych o pojemności 3 litrów i mocy 200 kW został wdrożony dla wzrostu zasięgu, jako tzw. zwiększacz zasięgu. Absolutnie Rosenbauer chciał włączyć ten wysokowydajny silnik do rozwoju seryjnego i mógł z powodzeniem kontynuować współpracę rozwojową z BMW Group oraz zawrzeć stałą umowę na dostawę 6-cylindrowych silników wysokoprężnych B57 z fabryki silników BMW w austriackim Steyr.
Energia ze zwiększacza zasięgu napędza generator z systemu modułowego Volvo za pośrednictwem skrzyni rozdzielczej. Układ ten połaczono jeszcze do pompy wody gaśniczej za pośrednictwem tej samej skrzyni rozdzielczej. Dzięki temu pompa może być napędzana elektrycznie lub mechanicznie. Jako partnera odpowiedzialnego za opracowanie tej inteligentnej przekładni wybrano firmę Rögelberg, nie tylko ze względu na rozległą wiedzę tego niemieckiego producenta przekładni i wysoki poziom integracji pionowej.

Podwozie

Niemniej nawet najsilniejszy napęd jest bezużyteczny, jeśli nie przeniesie się siły napędowej na drogę. Podobnie jak w przypadku CFT, w rozwoju egzemplarzy seryjnych zastosowano niezależne zawieszenie kół. Zostało to pomyślnie wdrożone wespół z wieloletnim dostawcą Rosenbauera w tej sferze – Kesslerem. Ponadto Kessler odpowiada za rozwój mechanizmów różnicowych i dwustopniowego – z redukcją w piastach kół – przeniesienia napędu.
Poza tym w CFT testowano zawieszenie hydropneumatyczne. Podczas rozwoju serii chciano spełnić wymagania klientów dotyczące pokazanej w CFT kontroli poziomu, ale technologia powinna być prostsza i bardziej przyjazna w konserwacji. Amerykańska firma Hendrickson miała odpowiednie rozwiązanie dla tych wymogów w postaci solidnych siłowników pneumatycznych, umożliwiających podnoszenie i opuszczanie pojazdu z prześwitu 175 mm do ponad 350 mm.

REKLAMA

Hamulce

Pojazd ważący do 18000 kg musi być hamowany – musi zahamować! Chociaż zastosowanie wielostopniowej regulacji rekuperacji jest zwykle wystarczające w płynnym ruchu ulicznym, ale zawsze pojawia się moment, w którym siła hamowania odgrywa kluczowe znaczenie. W przypadku pojazdów seryjnych Knorr-Bremse stał się właściwym partnerem rozwojowym z pionierskimi technologiami (ABS, ESP i ADM). Już podczas pierwszych jazd próbnych przedstawiciele Rosenbauera byli zachwyceni wysoką i łatwą do kontrolowania siłą hamowania.

Elektronika

W celu spełnienia wymagań bezpieczeństwa funkcjonalnego wg ISO 26262 zdecydowano się na partnera, którego komponenty elektroniczne są odpowiednio certyfikowane. Tym partnerem został TTControl, producent elektronicznych jednostek sterujących, specjalizujący się w maszynach mobilnych, z którym Rosenbauer wdraża też niezbędne elementy, konieczne do pomyślnej certyfikacji całego pojazdu zgodnie z ISO 26262.

Funkcjonalny projekt


Oprócz PANTHER, AT, ET i AVENGER, moodley był również odpowiedzialny za projekt CFT. W rozwoju seryjnym wprowadzono jeszcze bardziej funkcjonalną koncepcję, aby spełnić wszystkie normy i przepisy. Wyzwanie polegało na tym, by nie rezygnować z żadnych ergonomicznych zalet CFT. Wręcz przeciwnie – głównie przy projektowaniu wnętrza, wiele ustaleń i sugestii ulepszeń z CFT zostało pomyślnie wdrożonych.

Jednak nie Interschutz 2020!

Prace rozwojowe i budowa pierwszych pojazdów przedseryjnych szły pełną parą, gdy w marcu 2020 roku COVID-19 pokrzyżował plany. W rezultacie tegoroczne targi Interschutz zostały przełożone! Niemniej wkrótce stało się jasne, że zespół nadal będzie pracować na pełnych obrotach. Dopiero podczas wczesnych wakacji firmowych w kwietniu 2020 roku pozwolił sobie na krótką przerwę. Jego celem było to, że pomimo Covid chciał zdążyć przed pierwotną datą Interschutz, aby zaprezentować pierwszy model seryjny – RT Prototype 1. Po prawie 3 latach rozwoju i ponad 2500 punktach fabularnych przygotował go razem z partnerami rozwojowymi! I udało się - w samą porę na start wirtualnego Interschutz, 14 czerwca 2020 roku zaprezentował RT w stylu Erlkönig!
To także zapoczątkowało intensywną serię testów pojazdów przedseryjnych - najpierw próby wewnętrzne, a później sprawdziany odbiorcze przeprowadzane przez straż pożarną w Berlinie, Amsterdamie i Dubaju - zanim przed końcem 2020 roku – zgodnie z pierwotnym planem – pojazdy te będą mogły przejść do testów w warunkach rzeczywistych na miejscu.
Ostatecznie obecnie zespół programistów RED rozrósł się do dwudziestu osób, uzupełnionych przez liczne grono mechaników, elektroników i specjalistów od produkcji. Do tego dochodzi ogół partnerów programistycznych, ponieważ każdy komponent ma ogromne znaczenie, aby w kluczowym momencie wszystko było w porządku, a technologia bezwględnie działała na 100%

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA