Samochody specjalne TATRA zostaną zaprezentowane na targach IDEX 2021 Cz.1

Pomimo czasu trwania globalnej pandemii koronawirusa, IDEX 2021, jedne z największych na świecie targów technologii i systemów obronnych, odbyły się w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w dniach 21-25 lutego. Tradycyjnie wśród wystawców nie zabrakło również Tatry.

Tatra Idex Producent

Podczas tegorocznej edycji IDEX czeski wytwórca zaprezentował m.in. czteroosiowy pojazd logistyczny oraz specjalne dwuosiowe podwozie wojskowe.

REKLAMA

W pierwszym przypadku był to ciężki samochód TATRA FORCE 8x8 do przewozu ładunków – ciężki terenowy transporter logistyczny opancerzony, gdyż wyposażony w premierową długą kabinę pancerną – integralnie opancerzoną produkcji Tatra Defence Vehicle. Kabinę tę bazowo wykonano z pancernych blach i szkła. Jej kształty w maksymalnym stopniu przypominają kształty nieopacerzonego odpowiednika, co podnosi stopień tzw. naturalnego maskowania. M.in. stopień ten podnosi potężny, charakterystyczny dla całej linii Force, mocno ścięty ku tyłowi stalowy zderzak przedni. Mieści on u dołu po bokach okrągłe reflektory, od spodu przechodzi w dolną stalową osłonę silnika oraz podnosi kąt natarcia. Poza tym ściany kabiny są generalnie płaskie. Ściana przednia składa się z dwóch partii. Dolna pionowa, podnoszona przy przy pomocy trzech solidnych, górnych zawiasów, pośrodku mieści znak firmowy Tatra. Natomiast górna, mocno pochylona do tyłu, zawiera dwie pancerne szyby, każda oczyszczana przy pomocy jednej wycieraczki, przymocowanej w dolnym pasie podszybia. Szyby te są też przedzielone pionowym stalowym panelem i mają lekko ścięte boczne górne naroża. Z boków drzwi zamocowano zaś na dwóch solidnych zawiasach oraz zaopatrzono w obrotowy uchwyt klamki i asymetryczną szybę pancerną o zredukowanej powierzchni, z dolną linią wznoszącą się patrząc od przodu do tyłu, tylną pionową, górną poziomą, a przednią nachyloną pod tym samym kątem, co wynosi nachylenie górnej partii ściany przedniej.

Do wnętrza kabiny wchodzi się po dwóch stopniach, w tym dolnym dość dużych rozmiarów i uchylnym, a wchodzenie ułatwia rozlokowany za drzwiami długi, pionowy uchwyt. Ponadto dach otrzymał luk ewakuacyjny, mogący stanowić podstawę dla zdalnie bądź manualnie sterowanego stanowiska strzeleckiego. Kolejny kluczowy wyróżnik tej kabiny stanowi tzw. wyższy dach, z lekko ściętymi górnymi bocznymi narożami oraz z przodu z dodatkowymi reflektorami. Wprowadzenie takiego dachu, co do samej idei od kilku lat proponowanego także na rynku cywilnym jako nieopancerzona opcja z tworzywa sztucznego, zdecydowanie podnosi objętość przestrzeni życiowej. W przypadku zastosowań wojskowych pozostaje to o tyle istotne, że obecnie w kabinach przewozi się wiele pozycji wyposażenia, w tym środki łączności, a sami żołnierze nieraz muszą wykonywać zadania jadąc w kamizelkach kuloodpornych. Wyższa kabina zapewnia im więc większą swobodę ruchów. Przy tym kompletacja kabiny zawiera wydane układy ogrzewania, klimatyzacji oraz filtrowentylacji.

Oficjalnie Czesi nie podali jeszcze gwarantowanych stopni ochrony balistycznej i przeciwminowej zgodnie ze STANAG 4569. Niemniej można założyć, że seryjnie dla balistycznej poziom ten wynosi 2, przeciwminowej 1 lub 2.

Bazę tego wydania stanowi 4-osiowe podwozie, klasyczne podwozie Tatra, czyli z centralną rurą nośną i wahliwymi, niezależnie zawieszonymi półosiami. Dwie pierwsze osie są skrętne, a na wszystkich kołach założono pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym. Do tego ogół kół wyposażono w centralny system pompowania.

Dopuszczalna masa całkowita tego wariantu może dochodzić do 38000 kg, a ładowność do prawie 20000 kg, uwzględniając fakt, że na tylnym zwisie zainstalowano żuraw hydrauliczny o udźwigu prawie 6 ton. W stalowej skrzyni ładunkowej z opończą da się zabrać do 8 standardowych palet NATO lub alternatywnie zamocować składane ławki dla 24 żołnierzy. Do napędu auta służy sześciocylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą silnikiem Cummins o mocy 325 kW/441 KM, połączony z w pełni automatyczną, sześciobiegową skrzynią przekładniową Allison serii 4500.

Samochód ten został przystosowany do pracy w najbardziej wymagającym terenie oraz w różnych warunkach klimatycznych.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA