REKLAMA

Samochody specjalne TATRA zostaną zaprezentowane na targach IDEX 2021 Cz.2

Pomimo czasu trwania globalnej pandemii koronawirusa, IDEX 2021, jedne z największych na świecie targów technologii i systemów obronnych, odbyły się w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w dniach 21-25 lutego. Tradycyjnie wśród wystawców nie zabrakło również Tatry.

Tatra Idex Producent

Drugim eksponatem było specjalne, 2-osiowe podwozie również z serii FORCE, w układzie napędowym 4x4, z silnikiem umieszczonym przed przednią osią. Jest to tzw. platforma podwozia, przeznaczona do montażu różnych nadwozi opancerzonych. Cechuje ją oczywiście tradycyjna dla marki koncepcją budowy, czyli z centralną rurą nośną i wahliwymi, niezależnie zawieszonymi półosiami. Tzw. trójwymiarowa - 3D, solidna jednostka konstrukcyjna oprócz centralnej rury nośnej składa się z ramy pomocniczej, dzięki czemu okazuje się wyjątkowo odporna na skręcanie i zginanie. Jednostka ta wraz z niezależnie zawieszonymi półosiami zapewnia pojazdowi wyjątkową odporność na wstrząsy i wibracje, chroni zabudowy przed skręcaniem i naprężeniami oraz umożliwia szybką jazdę nawet w warunkach terenowych.

Maksymalna masa tego pojazdu z tym podwoziem może wynosić do 19000 kg, przy 10000 kg przypadających na ładunek. Na podwoziu zamontowano silnik Cummins o mocy 242 kW, który współpracuje z w pełni automatyczną skrzynią biegów Allison serii 3200. Maksymalna prędkość konstrukcyjna podwozia wynosi 115 km/h.

REKLAMA

Warto wskazać, że pomimo pandemii i poważnych globalnych problemów przemysłu motoryzacyjnego, w 2020 roku producent samochodów TATRA TRUCKS z Kopřivnic osiągnął swoje cele produkcyjne i wypełnił swoje zobowiązania wobec klientów. W ubiegłym roku prawie 60 proc. produkcji trafiło na eksport, a ponad połowa aut była przeznaczona do celów wojskowych.

Miniony rok był także 170. rokiem istnienia firmy Kopřivnice. W czerwcu upamiętniła ona swoje założenie w 1850 roku. TATRA TRUCKS może zatem poszczycić się najdłuższą na świecie nieprzerwaną tradycją produkcji pojazdów kołowych. Poza tym w grudniu obchodzono 198. rocznicę urodzin w Tatrovce założyciela podmiotu - Ignáca Šustali.

Obecnie podstawowym wyrób przedsiębiorstwa dla sfery obronności stanowi linia modeli FORCE, dostarczana w konfiguracjach układów napędowych od 4x4 do 10x10 a nawet 12x12. Samochody te otrzymują chłodzone powietrzem silniki Tatra lub jednostki chłodzone cieczą pochodzące od renomowanych dostawców zagranicznych, jak przykładowo Cummins. Linia modelowa FORCE może być wyposażona w kabiny w wykonaniu standardowym lub integralnie opancerzone, certyfikowane zgodnie ze standardami NATO. W przypadku kabin integralnie opancerzonych proponowane są wersje dwudrzwiowe – dzienne-krótkie lub długie – oraz czterodrzwiowe, wydłużone załogowe, zabierające odpowiednio trzy – kabiny krótkie i długie – bądź pięć osób – kabiny wydłużone, załogowe.

Następna tzw. linia biznesowa – TACTIC – składa się z wariantów średnio ciężkich – średniotonażowych. Pojazdy te są produkowane w konfiguracjach 4x4 i 6x6 ze standardowymi i opancerzonymi kabinami. Napęd zapewniają silniki Cummins, a skrzynia biegów może być w pełni automatyczna lub mechaniczna. Długa kabina mieści zaś cztery osoby i ma szereg wspólnych elementów zunifikowanych z serią FORCE. Może też być wyposażona w dodatkowe opancerzenie.

Dla sektora wojskowego może być jeszcze przeznaczona seria PHOENIX. Jest ona dzisiaj kluczowym elementem cywilnego programu produkcyjnego, ale TATRA TRUCKS proponuje ją również w wydaniu zmilitaryzowanym. PHOENIX wykorzystuje połączenie oryginalnego podwozia zgodnego z filozofią – koncepcją Tatra w konfiguracjach układów napędowych 4x4, 6x6 lub 8x8 oraz kluczowe komponenty od zagranicznych kooperantów – tzn. silniki i kabiny DAF/Paccar oraz skrzynie przekładniowe ZF i Allison.

Ofertę dla wojska kończy typoszereg ciężkich pojazdów TERRA. Bazowo przeznaczono go przede wszystkim do zastosowań przeciwpożarowych i ratowniczych lub budowlanych, ale pojazdy z tej gamy są też wykorzystywane w siłach zbrojnych. Podstawę nadal stanowi tu oryginalne podwozie Tatra z wahliwymi półosiami wyposażonymi, uzupełnione przez zmodernizowaną kabinę oraz chłodzone powietrzem silniki TATRA i skrzynie biegów Tatra.

Ponadto TATRA TRUCKS dostarcza podwozia – platformy do specjalnych pojazdów wojskowych innych wytwórców. Należą do nich TITUS wyprodukowany przez Tatra Defence Vehicle, program samobieżnych haubic Caesar 8x8 firmy Nexter Systems czy kołowe haubice samobieżne DANA i DITA z produkcji Excalibur Army. Podwozia Tatra do zastosowań militarnych są przy tym eksportowane m.in. do Brazylii, Jordanii, Turcji i Indii, a pojazdy wojskowe TATRA powstają w Arabii Saudyjskiej.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA