[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Scania AXL – bezzałogowa ciężarówka koncepcyjna jutra Cz.3

Scania w bardzo krótkim czasie wykonuje kilka znaczących kroków związanych z wdrażaniem technologii dotyczących tzw. obszaru transportu Poziomu 4.0.

Na tym etapie automatyzacja i autonomizacja sprawdzą się głównie przy wykonywaniu operacji wysoce powtarzalnych, realizowanych w tym samym czy zbliżonym środowisku, z możliwie małą interakcją z ludźmi, nieraz już w warunkach, gdzie coraz trudniej znaleźć chętnych do pracy lub/i zastąpienie ludzi wydaje się nader wskazane, lecz dotąd, ze względu na barierę techniczno-ekonomiczną, praktycznie nie mogło być dokonane. Jako takie najlepsze przykłady w sektorze cywilnym da się wymienić:

REKLAMA
  • wydzielone trasy komunikacji miejskiej;
  • zamknięte terminale przeładunkowe, logistyczne oraz porty i lotniska;
  • zamknięte kamieniołomy i kopalnie;
  • zamknięte place budowy.

Dlatego właśnie Scania, chociaż bardzo mocno wchodzi w Sferę 4.0 z pojazdami koncepcyjnymi, lecz są to pojazdy wysoce zindywidualizowane koncepcyjnie, konstrukcyjnie i zastosowaniowo.

Dla typowych przewozów miejskich, zarówno pasażerskich, jak i towarowych, koncern przedstawił model NXT. Zaprezentowano go na szczycie UITP Global Public Transport Summit w Sztokholmie w dniach od 10 do 12 czerwca, a do jego zasadniczych wyróżników należą:

  • w pełni elektryczny napęd;
  • zdolność do w pełni autonomicznego poruszania się;
  • ta sama modułowa baza podwoziowa, w której da się elastycznie dobierać i wybierać kluczowe komponenty, w tym osie napędzane i nienapędzane, silniki o różnych mocach, itd.;
  • w pełni wymienne modułowe nadwozie o dowolnym przeznaczeniu – towarowym albo osobowym. Powyższe oznacza, że to nie sam bazowy rodzaj podwozia, lecz właśnie typ wybranego nadwozia ściśle determinuje typ i zakres zadań ostatecznie wykonywanych przez dany pojazd – posadowienie na tym samym podstawowym podwoziu modułu pasażerskiego oznacza zdolność do realizacji przewozów osobowych, towarowego – przemieszczania ładunków. Przy czym finalnie moduły te mogą się też różnić – pasażerski może być makrotaksówką, miejskim mini-/midibusem, odmianą turystyczną czy przygotowaną stricte do zwiedzania bądź wręcz minisalą zabaw – punktem rozrywki ze sprzętem dla DJ, albo mikrohotelem na godziny, z kolei towarowy – furgonem, chłodnią, wersją dla kurierów bądź subhubem dla kołowych i latających dronów dostawczych lub elektrycznych rowerów ze znormalizowanymi pojemnikami. Możliwości przyszłej aranżacji, w granicach barier technicznych oraz ograniczeń natury prawnej i ekonomicznej, są praktycznie nielimitowane.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij