[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.5

Scania AXL – bezzałogowa ciężarówka koncepcyjna jutra Cz.4

Scania w bardzo krótkim czasie wykonuje kilka znaczących kroków związanych z wdrażaniem technologii dotyczących tzw. obszaru transportu Poziomu 4.0.

Natomiast kolejnym kamieniem milowym w rozwoju ciężkich pojazdów o napędzie własnym stało się przygotowanie modelu AXL. Jego pierwsza publiczna prezentacja odbyła się 2 października, podczas Dnia Innowacji Grupy TRATON, w centrum demonstracyjnym Scania w Södertälje. W porównaniu do NXT ten najmłodszy członek rodziny pojazdów autonomicznych przedsiębiorstwa został dedykowany do kompletnie odmiennego otoczenia i zakresu eksploatacyjnego. Styl i ostateczna kompletacja każdego pojazdu zależą bowiem głównie od planowanego środowiska jego zastosowania. Jeśli pojazd przeznaczono do prac górniczych i budowlanych, powinien wyróżniać się wytrzymałością i mocą, podczas gdy konstrukcja samobieżnej – w pełni autonomicznej ciężarówki dystrybucyjnej dla miast, w tym do obsługi ich centrów, powinna zostawiać łagodniejsze, przyjemniejsze wrażenie. Innymi słowy odmiana specjalizowana czy specjalistyczna, w dodatku operująca po terenie zamkniętym, może być bardziej surowa w swoim wyrazie – w swojej formie, podczas gdy wersja bardziej popularna – często spotykana i widziana – powinna już charakteryzować się bardziej miłą – przyjazną dla oka stylistyką.

Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny podmiotu, komentuje "Koncepcyjny pojazd ciężarowy Scania AXL to duży krok w kierunku inteligentnych systemów transportowych przyszłości, w których pojazdy bezzałogowe będą odgrywały istotną rolę. Stale tworzymy i testujemy pojazdy koncepcyjne, aby pokazać, co możemy zrobić, korzystając z technologii, które są dostępne już dziś". Claes Erixon, kierownik działu badań i rozwoju w Scanii, mówi zaś "Klienci korzystają już z bezzałogowych pojazdów ciężarowych. Do tej pory było w nich jednak miejsce dla kierowcy, który w razie potrzeby mógł zainterweniować. Scania AXL nie ma kabiny i to całkowicie zmienia zasady gry. W ostatnich latach w pracach rozwojowych nad pojazdami bezzałogowymi poczyniono ogromne postępy. Wciąż nie znamy wszystkich odpowiedzi, ale dzięki pojazdom koncepcyjnym, takim jak Scania AXL, otwieramy nowe możliwości i uczymy się bardzo szybko”.

REKLAMA

AXL przygotowano jako część programu rozwoju bezzałogowych ciężarówek firmy. Będąc włączonym w to przedsięwzięcie grupa jej ekspertów z różnych dziedzin połączyła siły i opracowała koncepcyjny pojazd, nawet bez kabiny zachowujący modułowy system przedsiębiorstwa. Kluczową motywacją do tego było rozpoczęcie badania potrzeb klientów oraz możliwości ich efektywnego zaspokojenia obecnie oraz w najbliższej przyszłości. I taka właśnie zasadnicza myśl leży u podstaw programu AXL.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij