[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Scania AXL – bezzałogowa ciężarówka koncepcyjna jutra Cz.5

Scania w bardzo krótkim czasie wykonuje kilka znaczących kroków związanych z wdrażaniem technologii dotyczących tzw. obszaru transportu Poziomu 4.0.

Pod względem ideowym AXL to – analogicznie jak NXT – koncept – bezzałogowa i bezkabinowa w pełni autonomiczna koncepcja ciężarówki. Stanowi ona odpowiedź na określone wyzwania transportu towarowego dnia dzisiejszego i jutra, gdyż różne gałęzie przemysłu starają się usprawnić zadania przewozowe i uczynić je bardziej zrównoważonymi. W tych rozważaniach coraz częściej pod uwagę brane są także pojazdy samojezdne - bezzałogowe, szczególnie gdy ich wdrożeniu będzie sprzyjać środowisko przyszłej eksploatacji. Przykłady takich środowisk, w których tego typu warianty sprawdzają się doskonale, to kopalnie i duże zamknięte place budowy. Są to mianowicie dobrze kontrolowane lokalizacje, naznaczone z jednej strony przez trudne i nieraz niebezpieczne warunki pracy, z drugiej przez niemal całkowitą powtarzalność dokonywanych operacji.

W układzie konstrukcyjnym AXL to zaś 4-osiowe, uterenowione podwozie klasy tonażowej ciężkiej, z kierowanymi dwoma przednimi osiami i napędzanymi dwoma osiami tylnymi – tylnym napędowym tandemem. Dostosowano je do wykonywania ciężkich zadań i przygotowano pod nadwozie w postaci wywrotki tylnozsypowej, gdyż powstało ono pod kątem pracy w kopalni odkrywkowej. Cechują je więc wytrzymałość, wydajność i solidna budowa – odporność na trudne warunki eksploatacji. Doskonale sprawdzi się zatem w wymagających warunkach panujących w kopalniach i na dużych budowach. Jednocześnie, co ciekawe, ze względu na chęć uzyskania jak największej ładowności i efektywności dokonywanych działań, egzemplarz koncepcyjny napędza nie układ w pełni elektryczny czy nawet hybrydowy, lecz silnik spalinowy, stanowiący – na przykład – połączenie tradycyjnej i nowej technologii. W tym przypadku jednostkę tę korzystnie zasila się biopaliwem ze źródeł odnawialnych.

REKLAMA

Niemniej zasadnicze novum polega na połączeniu dwóch elementów – zdolności do w pełni autonomicznego poruszania się oraz braku kabiny. Tradycyjną kabinę zastępuje bowiem nowy tzw. inteligentny moduł przedni, ale o kształcie i wzornictwie maksymalnie przypominającym stylistykę charakterystyczną dla współczesnych ciężarówek koncernu. Do tego nawet kolory identyfikują ten wariant jako część rodziny wyrobów firmy, przez co da się jednoznacznie i bez trudu rozpoznać markę tego auta. Tym samym i bez kabiny koncept ten, chociaż nowatorski oraz innowacyjny, jest dalej łatwo rozpoznawalny jako Scania. Poza tym wciąż pozostaje miejsce na charakterystyczne „owijanie T”, które w konwencjonalnych ciężarówkach tworzą krata atrapy wlotu powietrza i szyba przednia. Xavi Carreras Castro, projektant działu stylizacji odpowiedzialny za AXL, podkreśla „Po raz pierwszy zbudowaliśmy ciężarówkę z wieloma nowymi komponentami i technologiami. To pozwala nam zmieniać wcześniejsze formy i wyrażenia. Uważamy, że tak właśnie wygląda przyszłość, więc było to naprawdę ekscytujące”. Do zasadniczych wyzwań należało m.in. wyważenie proporcji samochodu i połączenie modułu przedniego z wywrotką. „Bez kierowcy zniknęła połowa kabiny. Konwencjonalna ciężarówka górnicza ma dwie odrębne części - kabinę i wywrotkę. Naszym celem była zintegrowana stylizacja z bardziej dynamicznym językiem projektowania”. Ponadto zaprojektowanie i złożenie egzemplarza koncepcyjnego wymagało wielu nowych podejść, gdyż niewiele było wiadomo na samym początku przedsięwzięcia. Carreras Castro dodaje „To będzie niesamowite uczucie, gdy taka ciężarówka w końcu pojawi się w kopalni”. Ogólnie projektowanie tego modelu koncepcyjnego było dla Carreras Castro ekscytującym procesem.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij