[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Scania AXL – bezzałogowa ciężarówka koncepcyjna jutra Cz.6

Scania w bardzo krótkim czasie wykonuje kilka znaczących kroków związanych z wdrażaniem technologii dotyczących tzw. obszaru transportu Poziomu 4.0.

Określony jako tzw. inteligentny moduł przedni „mózg Scania AXL” to centralny komputer. W komputerze tym dane z kamer, radarów i czujników lidarowych razem generują wspólny widok bezpośredniego otoczenia ciężarówki, gdyż dzięki tym kamerom, radarom i czujnikom lidarowym inżynierowie podjęli potężne kroki w kierunku aut w pełni autonomicznych. Kluczowe wyzwanie polegało na zastąpieniu ludzkiego oka i zdolności ludzkiego mózgu do przetwarzania decyzji na podstawie tego, co ono widzi. Tym samym zainstalowane czujniki zastępują ludzkie oko. Zarazem warto wskazać, że wersje autonomiczne często polegały na danych z kamer i radaru. Tymczasem czujniki radarowe są niezawodne, ale rozdzielczość jest niewystarczająca, aby rozpoznać pieszych i małe obiekty na odległość. Kamera oferuje zaś wystarczający poziom szczegółowości i dobry przegląd w dwóch wymiarach, lecz wymaga ogromnego oprogramowania do konwersji obrazów 2D otaczającego środowiska na 3D. Dlatego też do bezpiecznej jazdy autonomicznej potrzebny okazał się dodatkowy czujnik. Nazywa się lidar, co oznacza wykrywanie światła i zasięg. Fredrich Claezon, architekt systemu pojazdów autonomicznych, mówi „Musimy nakładać na siebie czujniki, aby w razie potrzeby jeden mógł być kopią zapasową, by móc przejąć funkcje drugiego. Co się stanie, jeśli kamera i radar zasugerują sprzeczne informacje? Któremu z tych czujników powinniśmy zaufać? Dzięki lidar możemy uzyskać lepszą podstawę do podejmowania decyzji”.

W związku z tym pierwszą w pełni autonomiczną ciężarówkę koncepcyjną Scanii – AXL – wyposażono w kamery, radar, lidar i odbiorniki GPS. System ten został zaprojektowany na poziomie spełniającym potrzeby operacyjne kopalń. Chociaż bowiem nie jest jeszcze bardzo inteligenty, ale obecny poziom jego inteligencji już z pewnością okazuje się na tyle – wystarczająco zaawansowany, aby dało się go stosować w kopalniach. Powyższe wynika m.in. z faktu, że ludzkiego oka wciąż nie można łatwo wymienić, ale stosunkowo dobry obraz otoczenia da się uzyskać za pomocą czujników. W przypadku AXL system widzi zatem to, co musi zobaczyć. Tym bardziej, że jazda w kopalni należy do dość prostych i przewidywalnych. Natomiast jeśli zajdzie konieczność jazdy w bardziej dynamicznym i mniej przewidywalnym środowisku, potrzebna okaże się dodatkowa wytężona praca.

REKLAMA

Ogólnie trudno było określić, jak system powinien być skomplikowany. Wiąże się to z wyważeniem szansy na opracowanie bardziej ogólnego systemu dla wielu aplikacji z zapewnieniem solidnego i niezawodnego systemu dla przemysłu wydobywczego. W takim układzie – jak wskazano – AXL najprawdopodobniej nie nadawałby się do jazdy po mieście, ale, biorąc pod uwagę przewidywane środowisko i zaplanowane zadania, okazuje się wystarczająco inteligentny.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij