[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Scania Bauma 2019

Poprawa ekosystemu mobilności wiąże się z proponowaniem czystszych i bardziej neutralnych środowiskowo jednostek napędowych. Ciężarówki budowlane działają bowiem także na obszarach miejskich i w związku z tym muszą być zgodne z normami prawnymi wprowadzonymi dla osiągnięcia systemu transportu bez paliw kopalnych. Dlatego Scania oferuje dziewięć różnych silników spalinowych przygotowanych na zasilanie paliwami alternatywnymi, takimi jak HVO, biodiesel, biogaz lub bioetanol, zapewniającymi redukcję emisji CO2 nawet o 90%.

Fot. Jarosław Brach

Wprowadzenie nowej generacji specjalizowanych samochodów z gamy XT odgrywa tu ważną rolę w rozwoju zrównoważonych alternatyw dla przemysłu. Powyższe stanowi następstwo tego, iż Scania oferuje najszerszy zakres połączonych usług i zespołów napędowych dla paliw odnawialnych lub alternatywnych. Obecnie jest dostępnych nie mniej niż dziewięć różnych silników spalinowych o mocy od 280 do 580 KM, przeznaczonych na gaz, biodiesel lub bioetanol. Poza tym wszystkie wysokoprężne jednostki Euro 6 mogą pracować na HVO.

Na targach Bauma potentat promował jedno z takich kompleksowych rozwiązań – 4-osiowy model Scania G 410B 8x4*4, z osiami w układzie 1+3, tylną osią w tridemie skręcana przeciwbieżnie w stosunku do dwóch przednich osi kierowanych. Model ten był napędzany 13-litrowym silnikiem rzędowym zasilanym gazem, ale o wydajności porównywalnej z silnikami wysokoprężnymi, oraz zaopatrzony hybrydową betonomieszarkę. Ta konkretna ciężarówka dostała instalację zbiornika sprężonego gazu ziemnego (CNG), co oznacza, że może pracować zarówno na gazie ziemnym, jak i na biogazie oraz pochodzącą z włoskiego przedsiębiorstwa Cifa hybrydową betonomieszarkę Energya o pojemności 8 m³, obracaną przez silnik elektryczny. Taka hybrydowa betonomieszarka na pojeździe z układem napędowym z silnikiem na biogaz stanowi doskonały przykładem tego, co można zaoferować odbiorcom w dzisiejszych wymagających warunkach. Pojazd ten może mianowicie pracować z mniejszym hałasem i mniejszą emisją – praktycznie bez emisji CO2, cząstek stałych i hałasu, przykładowo, gdy zadanie polega na budowie nowej infrastruktury w gęstych i zatłoczonych środowiskach miejskich

REKLAMA

Hybrydową betonomieszarkę CIFA Energya napędza silnik elektryczny, gdyż w odróżnieniu od najbardziej popularnych rozwiązań z hydrostatycznym napędem bębna, w betonomieszarce tej zastosowano hybrydowy układ napędowy z przekładnią elektryczną. Zainstalowany tu silnik elektryczny może być zasilany z baterii litowo-jonowej ładowanej w czasie jazdy przez generator napędzany z przystawki odbioru mocy silnika auta lub na postoju po podłączeniu do sieci elektrycznej. Betonomieszarka ma także system KERS (Kinetic Energy Recovery System), pozwalający na odzysk energii hamowania samochodu i jej gromadzenie w baterii wykorzystywanej do napędu nadwozia.

Taka koncepcja napędu betonomieszarki pozwala zaoszczędzić nawet do 30% paliwa oraz zmniejsza emisję spalin poprzez bezemisyjny załadunek i rozładunek betonu z wykorzystaniem silnika elektrycznego. Dzięki temu ciężarówka może bezproblemowo pracować w pomieszczeniach zamkniętych, takich jak budynki czy tunele. Dodatkowo o około 10 dB zmniejsza się emisja hałasu. Ładowanie baterii ze specjalnej ładowarki o mocy 75 kW oferowanej przez CIFA trwa 18 minut. Możliwe jest też ładowanie ze zwykłego trójfazowego gniazdka 400 V. W takim przypadku trwa ono 4 godziny.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij