REKLAMA

Scania Holandia MD Janko van der Baan: „Dotacja na elektryczne ciężarówki, która jest rozpaczliwie potrzebna do szybkiej rozbudowy”

Scania zakłada, że do 2030 roku co najmniej połowa wszystkich nowych pojazdów, które zostaną dostarczone, będzie wyposażona w (hybrydowy) napęd elektryczny.

Scania elektryczna Producent

Mając na uwadze ten ambitny cel, oczekiwano na podpisanie Agendy Wdrożeniowej Zero Emission City Logistics (ZES). To przymierze reguluje wytyczne dotyczące bezemisyjnej dystrybucji w miastach; w tym niezbędne zachęty, aby wspierać przewoźników w inwestowaniu w nowe pojazdy elektryczne. Teraz, gdy wydaje się, że wsparcie to dotyczy tylko aut dostawczych, Scania Holandia jest co najmniej rozczarowana. Dyrektor zarządzający podmiotu – Janko van der Baan – stwierdza: „Nadszedł czas, aby elektryfikacja dystrybucji miejskiej ruszyła błyskawicznie. Ciężarówki są na miejscu, rozmawiamy z entuzjastycznie nastawionymi klientami, którzy chcą inwestować i w pełni oczekiwali, że program dotacji również zostanie ogłoszony. Niestety."

REKLAMA

Porozumienie klimatyczne zapewnia dotację w wysokości 94 mln EUR na zakup ciężkich samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym, a dystrybucja miejska przeważnie odbywa się tam, gdzie wykorzystanie pojazdów elektrycznych zapewnia największe korzyści. Scania oferuje do dystrybucji zarówno wariant z akumulatorem elektrycznym, jak i wersję hybrydową (plug-in). Janko van der Baan: „Zainteresowanie naszymi samochodami elektrycznymi jest duże, głównie w segmencie detalicznym. Dlatego nadzieją czekaliśmy na podpisanie porozumienia ZES, w którym oczekiwano ogólnego programu motywacyjnego. W Scanii jesteśmy rozczarowani, że w obecnym programie nie zostało to uwzględnione dla ciężarówek. Nie pomoże nam to osiągnąć niezbędnego szybkiego skalowania”.

Ponadto Van der Baan odnosi się do celu Ministerstwa Infrastruktury i Gospodarki Wodnej, aby do 2025 roku na drogach w Holandii jeździło co najmniej 5000 elektrycznych ciężarówek”. Ogólne oczekiwanie jest takie, że biuro dotacji dla ciężarówek elektrycznych zostanie otwarte dopiero w 2022 roku. Van der Baan: „94 mln euro uzgodnione w porozumieniu klimatycznym po prostu pozostanie, więc będzie udostępnione firmom transportowym rok później. Zwyczajnie w branży tracimy impet, mimo że wszyscy są teraz po tej samej stronie i możemy podjąć konkretne kroki”. Podczas prezentacji Agendy Wdrożeniowej ZES odniesiono się do programu DKTI-3 w zakresie możliwości dofinansowania elektrycznych ciężarówek. Daje to też możliwości, ale jest znacznie bardziej ograniczone. Van der Baan: „Podzielamy opinię RAI, że schemat DKTI-3 jest pod tym względem dużo mniej interesujący. Ten program „uczenia się przez działanie” ma na celu wypróbowanie nowych technologii oraz koncepcji i przeznaczono na niego tylko 11 milionów EUR. Jednak ciężarówka akumulatorowo-elektryczna jest już sprawdzonym rozwiązaniem fabrycznym. Nie musimy się dalej tego uczyć, po prostu musimy to zrobić! Wraz z dostawcą energii Engie dostarczamy kompletne rozwiązanie, które operator transportu może rozpocząć wykorzystywać od razu. Poza tym schemat DKTI-3 nie wystarczy, aby w ciągu zaledwie czterech lat zapewnić płynne przejście (lotny start), by 5000 pojazdów elektrycznych mogło jeździć po drogach”.

Elektryczna ciężarówka Scania

Niemniej Scania energicznie podejmuje wyzwanie, aby realnie zrealizować swój udział w celach elektrycznych. „Nasza produkcja szybko rośnie, aby zwiększyć wolumen ciężarówek elektrycznych i hybryd (plug-in). Regularnie będziemy także dodawać do naszego programu nowe produkty elektryczne”.

Obecnie produkcja pojazdów elektrycznych odbywa się wyłącznie w szwedzkiej fabryce Scania w Södertälje, ale docelowo zostanie jeszcze rozszerzona na inne fabryki firmy. Jednak harmonogram ten wciąż nie jest znany. Niedawno w Södertälje rozpoczęła się również budowa fabryki akumulatorów, w której Scania wraz z partnerem Northvolt uruchomi wytwarzanie akumulatorów najnowszej generacji.

 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA