[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Scania dąży do zwiększenia bezpieczeństwa rowerzystów – tzw. inteligentny kask rowerowy sygnalizuje zbliżające się zagrożenie

Szwedzki koncern dołączył do grupy badawczej, która opracowała prototypy kasków rowerowych, komunikujące się z otaczającym ruchem oraz zapewniające użytkownikom alarmy 4-7 sekund przed potencjalnie niebezpiecznymi sytuacjami.

Fot. Producent

Po szybkim postępie technologicznym w systemach wspomagających kierowcę poprzez wsparcie udzielane przez czujniki, radary i kamery, przemysł motoryzacyjny podejmuje wstępne kroki w kierunku komunikacji między pojazdem a pojazdem i – w rezultacie – komunikacji między pojazdami a infrastrukturą. Gdy pojazdy komunikują się ze sobą i przekazują dane w czasie rzeczywistym, bezpieczeństwo drogowe zostaje bowiem jeszcze bardziej zwiększone. Teraz jednak kwestia dotyczy rowerzystów, przedstawianych i traktowanych jako równie ważni użytkownicy dróg. Tym bardziej, że jak dotąd właśnie ten jeden znaczący użytkownik ruchu ulicznego został przeoczony, gdyż prawie całą uwagę poświęcono autom osobowym, ciężarówkom i autobusom. Stosowne badania przeprowadzono przy wsparciu szwedzkiego strategicznego programu badań i innowacji pojazdów, a oprócz Research Institutes of Sweden (RISE) uczestniczą w nich Scania, POC Sports, Kapsch TrafficCom, Volvo Cars i szwedzka grupa rowerowa Svensk Cykling. Owoc prac tego zespołu stanowi tzw. inteligentny kask rowerowy, wysyłający alerty dźwiękowe.
Każdy kask jest mianowicie wyposażony w alarmy dźwiękowe, w zależności od powagi sytuacji ostrzegające rowerzystów o zbliżającym się niebezpieczeństwie. Potencjalne scenariusze zagrożeń/awarii opierają się na rzeczywistych danych z wypadków z udziałem rowerzystów. Ostrzeżenie może być przekazywane jako wibracja, z lewej lub prawej strony, zgodnie z kierunkiem zagrożenia. Można to uzupełnić dźwiękiem ostrzegawczym i głosem określającym naturę zagrożenia, takim jak „samochód zbliżający się z lewej strony”.
Scania, z dużym doświadczeniem w tworzeniu sygnałów ostrzegawczych i dźwięków, była bardzo zaangażowana w ocenę dźwięków w testach użytkownika. W projekcie wszystkie trzy tryby ostrzeżeń oceniono pod względem akceptacji przez użytkowników i skuteczności w unikaniu kolizji. Wnioski są podobne do wszystkich aplikacji związanych z ruchem, czyli że informacje muszą być postrzegane przez użytkowników jako istotne, a użytkownicy uważają fałszywe ostrzeżenia za irytujące.
Rozpatrywano tu trzy najczęstsze przypadki, ponieważ ocenę, kiedy ostrzeżenia są aktywowane, oparto na dostępnych danych dotyczących wypadków z udziałem rowerzystów. Projekt koncentruje się na trzech typowych wypadkach:

REKLAMA
  • rowerzyści i pojazdy silnikowe zderzają się podczas jazdy w tym samym kierunku. Tego typu wypadki często prowadzą do poważnych obrażeń lub ofiar śmiertelnych, bo oba pojazdy poruszają się ze stosunkowo dużą prędkością;
  • proste – bezpośrednie przecięcie, gdy rowerzyści i pojazdy silnikowe zderzają się czołowo;
  • jazda, gdy kierowcy nie zauważą zbliżających się rowerzystów, którzy zderzają się z otwieranymi drzwiami.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij