Scania dostarczy 15 ciężarówek na niemieckie zelektryfikowane autostrady – e-autostrady

Scania dostarczy pojazdy dla trzech niemieckich e-autostrad do prób, które mają się rozpocząć w przyszłym roku. Decyzja ta została podjęta w imieniu niemieckiego Federalnego Ministerstwa Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego (BMU), w następstwie publicznego przetargu

Producent
Fot. Producent

Testy rozpoczną się początkowo w Hesji wzdłuż autostrady A5, gdzie w obu kierunkach ukończono pięciokilometrową infrastrukturę autostradową z zasilaniem elektrycznym z linii napowietrznych. Następny będzie fragment e-autostrady na autostradzie A1 do Portu w Lubece, z dodatkową stacjonarną stacją ładowania, zaplanowaną do budowy w porcie. Ten odcinek autostrady ma być otwarty latem 2019 roku. Wreszcie oczekuje się, że na początku 2020 roku trzecia e-autostrada będzie zlokalizowana w Badenii-Wirtembergii wzdłuż odcinka drogi federalnej B462.

15 ciężarówek otrzyma pantografowe odbieraki zasilania, opracowane przez koncern Siemens, zamontowane na ramie za kabiną w celu ładowania podczas jazdy. Te ciężarówki będą obsługiwane przez firmy przewozowe w rzeczywistych operacjach transportowych. Dostawę przez Scanię do Hessen pierwszej hybrydowej ciężarówki R450 zaplanowano na maj 2019 roku. Oprócz dostaw aut, podmiot będzie zarządzać ich utrzymaniem oraz gromadzeniem danych z prób.

Szwedzkie przedsiębiorstwo już wcześniej wybrano jako partnera w równoległym projekcie badawczym prowadzonym przez Volkswagen Group Research. Oczekuje się, że hybrydowy typ R 450 będzie dostarczony do niego w lutym, a na torze testowym Siemens pod Berlinem trwa faza wdrożeniowa tego przedsięwzięcia. Drugi zelektryfikowany pojazd badawczy zostanie zaś przekazany jesienią 2019 roku. Ten program badawczy ma na celu analizę i optymalizację koncepcji układu napędowego, przekładni hybrydowej, zarządzania energią, starzenia się akumulatora oraz układu chłodzenia następnej generacji. W przeciwieństwie do aut osobowych, które przez większość dnia pozostają zaparkowane i nieruchome, ciężarówki w zadaniach przewozowych są bowiem wykorzystywane przez długie godziny, kiedy zatrzymanie się dla naładowania może być wysoce uciążliwe w operacjach. E-autostrady oferują tu racjonalne i efektywne ładowanie na trasie. Rozwiązanie to oszczędza również baterie i zmniejsza obciążenie sieci energetycznej.

Według wielu badań, e-autostrady są alternatywą, mogącą znacząco przyczynić się do redukcji emisji CO2. Zelektryfikowana technologia drogowa stanowi część zrównoważonego rozwiązania transportowego Scania, obecnie już testowanego także na niemieckich drogach.

Zobacz również:
REKLAMA