Pierwsza faza próby rozpoczęła się w sierpniu 2018 roku i obejmuje autonomiczną wywrotkę Scania XT 8 × 4 pracującą niezależnie od normalnej działalności wykonywanej w Dampier. Podczas tego początkowego etapu, kierowca bezpieczeństwa jedzie w pojeździe, aby obserwować jego działanie i, jeśli to konieczne, interweniuje. W kolejnych fazach zostaną dodane dodatkowe autonomiczne ciężarówki Scania w celu rozwijania funkcji samoświadomości pojazdów oraz tzw. inteligentnej kontroli nadzorczej floty.
Kierownik Produktywności i Wsparcia Technicznego Rio Tinto, Rob Atkinson powiedział: "Cieszymy się, że testujemy tę technologię w ciężarówkach, które są mniejsze od naszych tradycyjnych ciężarówek. To może dać nam większą elastyczność w sposobie działania w wielu obszarach w Rio Tinto. Widzieliśmy, jak automatyzacja tworzy bezpieczniejsze i bardziej wydajne operacje w naszym biznesie, i stanowi kolejny krok w ocenie możliwości dostarczania dalszych ulepszeń za pomocą technologii. "
Björn Winblad, szef Scania Mining, stwierdził zaś "Miejsca wydobywcze ze względu na wysokie wskaźniki wykorzystania pojazdów są idealne do testowania nowej autonomicznej technologii. Przemysł może czerpać korzyści z automatyzacji związane z bezpieczeństwem i produktywnością, a zdobyte tu doświadczenie będzie miało kluczowe znaczenie w opracowywaniu w pełni autonomicznych rozwiązań dla innych zastosowań transportowych. To bardzo zachęcające, aby zauważyć, że ciężarówka działała w sposób bezpieczny i zgodnie z oczekiwaniami w odniesieniu do operacji. "
Rio Tinto jest pionierem w dziedzinie automatyzacji w przemyśle wydobywczym, dysponując największą flotą pojazdów bez kierowców, pierwszą na świecie w pełni autonomiczną siecią transportu dalekobieżnego i dalekobieżnego oraz całkowicie autonomicznymi wiertłami do produkcji