REKLAMA

Scania mocno stawia na gaz Cz.10

Ciekłe pochodne przerobu ropy naftowej w postaci benzyny i oleju napędowego od ponad 100 lat, chociaż w różnym stosunku, stanowią podstawowe paliwo stosowane w przewozach drogowych. Powyższe wynika z ich podstawowych zalet w postaci wysokiej gęstości energii, łatwości i bezpieczeństwa dystrybucji, dobrze opanowanej technologii produkcji, małych strat przy rozprowadzaniu oraz łatwości i bezpieczeństwa napełniania, dodatkowo przy braku przeciwwskazań i wysokich wymogów co do długotrwałego przechowywania.

Na tej podstawie Scania definiuje swoją wizję zrównoważonego transportu jako paliwo wykorzystującego gaz. Strategia ta bazuje na następujących filarach – podstawowych założeniach:

  1. Jak wskazano gaz to paliwo przyszłości, które będzie eksploatowane jeszcze przez setki lat. Jego obecnie znane zasoby światowe wystarczą bowiem na 250 lat, podczas gdy obecnie znane zasoby ropy naftowej zaledwie na 50 lat.
  2. Gaz pozwala na redukuję emisji CO2 o 15-90%, NOx o 40-60% i PM o 95%; wykorzystując gaz ziemny osiąga się redukcję emisji CO2 na poziomie około 15%.
  3. Technologia silnika gazowego zapewnia niższy poziom hałasu – na poziomie 72 dB.
  4. Rozwiązanie gazowe jest łatwe do implementacja w transporcie dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 18000 kg.
  5. Rozwiązanie gazowe nie zmienia aktualnego sposobu dystrybucji towarów.
  6. Gaz jako paliwo stanowi (po)most pomiędzy technologią przyszłości i aktualnymi potrzebami.

Co więcej, podczas gdy do tej pory większość silników zasilanych gazem nie osiągała wystarczającej mocy lub ich gama była zbyt wąska, aby stały się użyteczne w ciężkich zastosowaniach, teraz ta istotna bariera powoli zanika. Wszystko w takim razie wskazuje, że na rynkach, takich jak Włochy, silniki zasilane gazem doprowadzą do przełomu w transporcie długodystansowym i w branży budowlanej. Odbiorcy ci nie muszą już dalej iść na ustępstwa względem pożądanych własności napędowych czy komfortu jazdy. Dlatego postępom w rozbudowie infrastruktury do tankowania w kilku europejskich krajach towarzyszy rosnąca wola zastosowania gazu w przewozach. Duże znaczenie mają tu również zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem. Ponadto nabywcy wskazują na konieczność posiadania rozwiązań mających wszelkie zalety gazu, ale przy tym zachowujących korzystny całkowity koszt użytkowania.

REKLAMA

Obecnie, zgodnie ze swoją mocno zdywersyfikowaną strategią napędowo-paliwową, Scania oferuje także warianty zaopatrzone w silniki gazowe. Modele te są wyposażone w silniki iskrowe II generacji, zaprojektowane od podstaw w celu maksymalnie zoptymalizowanego wykorzystania paliwa, jakim jest metan. W rezultacie konstrukcyjnie taki silnik zasilany gazem i silnik wysokoprężny różnią się między sobą, za wyjątkiem osprzętu. Głównymi specyficznymi elementami silnika gazowego są: czujnik stukowy, moduł sterowania zapłonem, jednostka sterująca silnikiem, przepustnica, tłoki niskiej kompresji, przełożenie 12,6:1, listwa wtryskowa gazu, sonda lambda, brak hamulca wydechowego, chłodnica EGR, turbosprężarka z zaworem upustowym – WG Turbo chłodzone wodą oraz cewka zapłonowa i świece zapłonowe.

Niemniej przy opracowywaniu wydań gazowych szwedzki koncern mocno oparł się na swoim modułowym systemie komponentowym. W rezultacie mniej niż 40 części jest innych niż w silniku diesla, co wpływa na szybkość naprawy oraz dostęp do części zamiennych. Warto tu więc zwrócić uwagę na kluczowe odmienne założenia konstrukcyjne. W jednostce wysokoprężnej:

  • powietrze jest sprężane do wysokiej temperatury;
  • paliwo jest bezpośrednio wtryskiwane do komory spalania;
  • zależnie od obciążenia paliwo jest mieszane z powietrzem;
  • stopień sprężania wynosi ~ 18:1;
  • ciśnienie spalania równa się 180-200 barów;
  • sprawność cieplna to η≈ 44-51%.

Natomiast w wariancie gazowym pracującym zgodnie z cyklem Otto:

  • gaz i powietrze są wcześniej mieszane;
  • mieszanka paliwowa jest zapalana przez świece zapłonowe;
  • mieszanka paliwa z powietrzem pozostaje stała niezależnie od obciążenia;
  • stopień sprężania wynosi ~ 9:1-12,6:1;
  • ciśnienie spalania równa się 80-140 barów;
  • sprawność cieplna to η≈ 33-38%.

Efektywność – sprawność termiczna silnika Otto kształtuje się zatem na poziomie poniżej 40%, podczas gdy dla wysokoprężnego analoga sprawność termiczna przekracza poziom 43%.Wśród pozostałych kluczowych wyznaczników i zalet wykonań gazowych Scanii znalazły się:

  • mniejsza wrażliwość na jakość gazu;
  • dostosowanie do pracy powyżej 2000 obr/min;
  • praca na LNG i CNG oraz biogazie;
  • wymagana tylko 3-stopniowa redukcja aby spełnić normę Euro 6;
  • bezproblemowa współpraca z urządzeniami zewnętrznymi PTO ED, EG, EK. Przykładowo dostępne są następujące przystawki odbioru mocy: na silniku, na kole zamachowym i na skrzyni biegów, co oznacza szeroką ofertę takich przystawek.

Co więcej, silniki gazowe osiągają wartości zbliżone do momentu obrotowego wysokoprężnych odpowiedników, zachowując przy tym płynną pracę. W rezultacie z jednej strony zaznacza się wystarczająco duże zainteresowanie ze strony nabywców, z drugiej silniki zaspokaja ich wymagania pod każdym względem.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA