[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


Scania mocno stawia na gaz Cz.11

Ciekłe pochodne przerobu ropy naftowej w postaci benzyny i oleju napędowego od ponad 100 lat, chociaż w różnym stosunku, stanowią podstawowe paliwo stosowane w przewozach drogowych. Powyższe wynika z ich podstawowych zalet w postaci wysokiej gęstości energii, łatwości i bezpieczeństwa dystrybucji, dobrze opanowanej technologii produkcji, małych strat przy rozprowadzaniu oraz łatwości i bezpieczeństwa napełniania, dodatkowo przy braku przeciwwskazań i wysokich wymogów co do długotrwałego przechowywania.

Obecna oferta jednostek gazowych koncernu zawiera odmiany 9- oraz 13-litrowe i w praktyce okazuje się odpowiednia dla 90% zastosowań pojazdów z napędem alternatywnym. W przypadku mniejszej serii – 5-cylindrowej, rzędowej, 9,3-litrowej dostępne są dwa nastawy. Wersję OC09 104 charakteryzują: moc maksymalna 280 KM/206 kW przy 1900 obr/min, maksymalny moment obrotowy 1350 Nm w zakresie od 1000 do 1400 obr/min. Natomiast mocniejsze wydanie OC09 105 wyróżniają: moc maksymalna 340 KM/250 kW przy 1900 obr/min, maksymalny moment obrotowy 1600 Nm w przedziale od 1100 do 1400 obr/min. Zarazem oba te typy gazowe mogą otrzymać przystawkę odbioru mocy 600 Nm oraz spełniają normę czystości spalin Euro 6 wskutek połączenia technologii regulatora Lambda i katalizatora trójdrożnego.

OC09 w szczególności nadają się do egzemplarzy wykonujących zadania w przewozach dystrybucyjnych, lżejszych budowlanych, służbach komunalnych oraz w klasycznych przewozach krajowych na krótkich i średnich dystansach, w tym w przypadku wykonania 340-konnego również cięższymi zestawami, w tym 36-38- czy nawet 40-tonowymi.

REKLAMA

Paletę uzupełnia zaprezentowany pod koniec 2017 roku silnik OC13 101. Gwarantuje on redukcję poziomu emisji CO2 i równocześnie daje możliwość zwiększania zysków przez przewoźnika. Bazuje na dobrze znanym silniku 12,7-litrowym, ale został opracowany niemal od podstaw i wyposażony w zapłon iskrowy, ze wstępnie przygotowaną mieszanką, zapalaną od świecy zapłonowej. Ma 6 cylindrów w układzie rzędowym, spełnia normę czystości spalin Euro 6 dzięki regulatorowi Lambda i katalizatorowi trójdrożnemu oraz – najważniejsze – osiąga wysoce satysfakcjonujące maksymalne moc i moment obrotowy: moc maksymalna równa się 302 kW410 KM przy 1900 obr/min, maksymalny moment obrotowy 2000 Nm, co ważne w zakresie od 1100 do 1400 obr/min. Są to więc wartości porównywalne z typem wysokoprężnym o podobnej wielkości – tej samej pojemności. OC13 gwarantuje zatem poziom osiągów odpowiedni dla ciężkiego transportu długodystansowego, dzięki charakterystyce zbliżonej do rzędowego silnika z zapłonem samoczynnym – wysokoprężnego o tej samej wielkości/pojemności. Nadaje się też do eksploatacji w budownictwie – przykładowo da się zainstalować odsilnikową przystawkę odbioru mocy 600Nm.

W zakresie samej filozofii działania, OC13, analogiczne jak inne silniki Scanii zasilane gazem, wykorzystuje mieszankę stechiometryczną, co zapewnia całkowite spalenie paliwa i tlenu. Zapłon jest inicjowany przez świecę zapłonową, jak w typowym silniku benzynowym, a mieszanka paliwowo-powietrzna tworzy się po drodze do cylindra. Kluczowym założeniem prowadzonych prac projektowych było zabezpieczenie najlepszych możliwych własności napędowych, czyli tego, by osiągi i charakterystyka silnika zasilanego gazem okazały się takie, jakich oczekuje się od nowoczesnego silnika wysokoprężnego.

W pojazdach OC13 zawsze występuje ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Scania Opticruise. Dla kierowcy oznacza to przede wszystkim płynną i szybką zmianę biegów oraz wyższy komfort jazdy.

Ponadto przy tym produkcie rozwiązano kolejny kluczowy problem – dotąd zbyt małego zasięgu. Generalnie rodzaj zbiorników proponowanych wraz z silnikiem zasilanym gazem zawsze stanowi sprawę najwyższej wagi. Tymczasem dla pracy silnika nie ma znaczenia, w jakim zbiorniku gaz był przechowywany, podczas gdy każdy z rodzajów gazu ma kolosalny wpływ na zasięg pojazdu. Zasięg typowego ciągnika siodłowego zasilanego LNG na równinnym terenie wynosi 1000 km. Z kolei CNG zapewnia zasięg do 500 km, ale wielu klientom w zupełności powyższe wystarcza. Znajdują się wśród nich m.in. klienci działający w skali regionu i mogący tankować auta co wieczór w bazie. Niemniej rzeczywisty zasięg przy pełnym zbiorniku zależy od rodzaju pracy oraz ukształtowania terenu. Przy czym zbiorniki LNG zapewniają większy zasięg bez tankowania, gdyż mogą pomieścić więcej paliwa. Jednak koncern zostawia tu wybór samym nabywcom – zarówno zbiorniki LNG, jak i CNG mogą być zamawiane bezpośrednio w niego. Poza tym teraz, przy zastosowaniu zbiorników skroplonego gazu ziemnego (LNG), typowy, 40-tonowy zestaw bez tankowania może pokonać do 1000 km. Przy dwóch zbiornikach LNG zasięg wzrasta do nawet 1600 km. Tym samym, w połączeniu ze zbiornikami LNG, ciężarówka ma moc i zasięg wymagane w ruchu długodystansowym. W efekcie Scania uważa, że ten silnik zasilany gazem ziemnym stanowi przełom we wprowadzaniu gazu do transportu długodystansowego jako takiego.

W dodatku, przykładając dużą wagę do kwestii bezpieczeństwa, zawory do tankowania konstruktorzy firmy umieścili w tylnej części zbiornika. To proste, ale przemyślane rozwiązanie zmniejsza ryzyko uszkodzenia zaworu w przypadku uderzenia go kamieniem bądź odłamkiem wystrzeliwującym spod kół.

Następna użytkowo istotna zaleta polega na wydłużeniu przebiegów między przeglądami, co przekłada się na wyższą dyspozycyjność. Silniki zasilane gazem o zapłonie iskrowym ogólnie bowiem wyróżniają się krótszymi okresami między przeglądami niż jednostki o zapłonie samoczynnym. Niemniej inżynierowie Scanii zastosowali rozwiązania umożliwiające wydłużenie tych okresów. Obecnie ich długość zasadniczo warunkuje żywotność świec. Biorąc pod uwagę przeciętne warunki użytkowania przebieg, po którym należy wymienić świece i olej, określono na 45000 km. To wyraźny postęp w stosunku do poprzedniej generacji silników zasilanych gazem, wymagających przeglądu co 30000 km. Tym samym doszło do redukcji kosztów serwisu i wzrostu dyspozycyjności floty.

Warto też wskazać, że silniki zasilane gazem są cichsze niż wysokoprężne i dlatego doskonale sprawdzają się w środowisku miejskim. Nowy silnik Scania Euro 6 zasilany gazem spełnia wymagania normy PIEK. Zgodnie z nią w strefach wyjątkowo narażonych na hałas jego poziom emitowany przez pojazd może wynosić nie więcej niż 72 dB(A).

Komercjalizacja 13-litrowej jednostki zasilanej gazem w pojazdach ostatniej generacji oznacza rozszerzenie oferty koncernu w sferze paliw alternatywnych oraz ściśle wiąże się z rozpoczęciem przez niego ofensywy w zakresie stosowania paliw alternatywnych w najnowszych samochodach. Jednostka ta uzupełnia gamę rozwiązań dla zrównoważonego transportu, pozwalając na redukcję emisji CO2 o 15-90%. Ważne jest szczególnie, że z mocą sięgającą 410 KM może być wykorzystywana zarówno w przewozach długodystansowych, jak i na placach budowy.


Dane techniczne

OC13 101

Typ

Rzędowy

Pojemność

12.7 litra

Kolejność zapłonu

1-5-3-6-2-4

Liczba cylindrów

6

Zaworów na cylinder

4

Średnica cylindra x skok tłoka

130 x 160 mm

Stopień sprężania

12.6:1

Wtrysk paliwa

Bosch

Układ oczyszczania spalin

Scania EGR oraz trójdrożny katalizator

Pojemność układu smarowania

43 litrów

Maksymalna moc

410 KM/302 kW przy 1900 obr/min

Maksymalny moment obrotowy

2000 Nm przy 1100–1400 obr/min

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA