Scania na Eurosatory 2022 – koncepcja modułowa zapewnia specjalne rozwiązania obronne Cz.1

Scania na Eurosatory chciała zademonstrować, w jaki sposób jej oferta, oparta na myśleniu modułowym i zintegrowanych usługach wsparcia, zapewnia wsparcie możliwości wykorzystania w sektorze obronnym.

Dzięki globalnemu wsparciu poprzez lokalną obecność, kompletna oferta firmy dla sił zbrojnych charakteryzuje się niestandardowymi rozwiązaniami dla ciężarówek i silników, bazującymi na renomowanych produktach cywilnych oraz całkowicie zintegrowanych, zrównoważonych rozwiązaniach pomocy.

Scania Producent

Na swoim stoisku podmiot zaprezentował 2-osiowy typ P 370 4x4 z zabudową do transportu żołnierzy oraz dwa silniki o różnej wielkości i dobrym stosunku mocy do masy, właściwie dostosowane do systemów pojazdów lądowych – zarówno kołowych, jak i gąsienicowych.

Pokazywany model ciężarówki P 370 4x4 to wariant klasy tonażowej ciężkiej, o wysokiej mobilności taktycznej – dzielności terenowej, pochodzący ze specjalizowanej i specjalistycznej serii XT. Powstał on poprzez zmilitaryzowanie cywilnej bazy samochodowej. Jego dopuszczalna masa całkowita wynosi techniczne 19 000 kg, przy technicznych obciążeniach osi – przedniej 9000 kg i tylnej 10 000 kg. Do napędu służy 13-litrowy, rzędowy, 6-cylindrowy, silnik Euro 6, uzyskujący moc maksymalną 370 KM i maksymalny moment obrotowy 1900 Nm. Skrzynia przekładniowa to 12+2-biegowa przekładnia z systemem Scania Opticruise. Na obu wzmocnionych osiach, z blokadami mechanizmów różnicowych uzupełnionych o mechanizm międzyosiowy, założono wyłącznie pojedyncze ogumienie o rozmiarze 395/85 R20. Rama podwozia ma tradycyjny układ drabinowy z podłużnicami i poprzeczkami, a mechaniczne zawieszenie bazuje na parabolicznych resorach piórowych – z przodu 3x29, z tyłu 3x24 + 1x41. Kabina jest krótka, dzienna, a zderzak przedni wzmocniony, stalowy, charakterystyczny dla linii XT. W formie zabudowy wystąpiła klasyczna skrzynia ładunkowa. W takiej kompletacji, przy długości całkowitej 8345 mm i rozstawie osi 4550 mm, masę własną określono na 10460 kg. W skład wyposażenia weszły jeszcze m.in.: adaptacyjne oświetlenie zaciemniające, 12-polowe gniazdo dla przyczepy, oczka – zaczepy do ewakuacji wg STANAG 4478, tylny sprzęg przyczepy Ringfeder 663KA3. Poza tym głębokość brodzenia określono na 750 mm.

W Paryżu pokazano klasyczny wariant cargo – transporter żołnierzy i ładunków. Inne mozliwe zabudowy to cysterny do wody/paliw o pojemności do 6000 litrów czy rama podkotenerowa do zabrania kontenera 20-stopowego.

Zobacz również:
REKLAMA