Scania publikuje ocenę cyklu życia pojazdów elektrycznych na baterie Cz.1

Jako pierwszy gracz w branży ciężkich pojazdów użytkowych Scania publikuje ocenę cyklu życia (LCA – life cycle assessment) pojazdów dystrybucyjnych. LCA stwierdza, że wpływ na środowisko pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorem jest znacznie niższy niż pojazdów z silnikiem spalinowym.

Ocena cyklu życia to metoda ISO 14040/44, służąca do obliczania wpływu produktów na środowisko, obejmująca cały cykl życia od "kołyski do grobu" – tzn od fazy wytworzenia aż do fazy utylizacji, czyli począwszy od wydobycia i rafinacji surowców, a skończywszy na odzyskaniu, w tym przypadku, pojazdów.

REKLAMA

Andreas Follér, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Scanii, mówi „Ponieważ w sektorze ciężkich pojazdów użytkowych w stale rosnącym stopniu przekształca się w kierunku coraz większego udziału pojazdów elektrycznych na baterie, musimy zadać sobie pytanie, czy pojazdy elektryczne na baterie są naprawdę dobre dla środowiska, gdy patrzymy na pełny cykl życia? Generowany wpływ nie pochodzi z emisji z rury wydechowej, więc branża musi przemyśleć, co rozumiemy przez wpływ na środowisko. Dzięki temu badaniu mamy jasne odpowiedzi”.

Produkcja pojazdu elektrycznego na baterie pociąga za sobą większy wpływ na środowisko, głównie ze względu na energochłonną produkcję ogniw akumulatorowych. Pomimo zwiększonego obciążenia produkcyjnego, całkowity wpływ cyklu życia na zmiany klimatyczne jest znacznie lepszy w przypadku pojazdów elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym, dzięki znacznie niższemu wpływowi emisji dwutlenku węgla w fazie użytkowania.

W przypadku ciężarówek eksploatowanych w UE zmniejszamy emisje dwutlenku węgla w cyklu życia o 38% (EU mix 2016) do 63% (prognozowana EU mix 2030). Jeśli przejdziemy na zieloną energię elektryczną, osiągniemy redukcję emisji dwutlenku węgla w cyklu życia o 86%. Elektryczny pojazd akumulatorowy może mieć mniejszy wpływ na klimat niż pojazd z silnikiem spalinowym już w ciągu roku lub dwóch lat eksploatacji. Obejmuje to wszystkie zbadane i ujęte w raporcie miksy energii elektrycznej.

Ogniwa akumulatorowe odpowiadają za nieco ponad 40% emisji dwutlenku węgla pochodzących z produkcji pojazdów elektrycznych na baterie. Istnieje jednak duży potencjał w zakresie poprawy poziomów emisji z produkcji pojazdów elektrycznych na baterie, gdyż sektor akumulatorów stale się dekarbonizuje, a wykorzystanie zielonej energii elektrycznej stale wzrasta. Follér dodaje „Spodziewamy się, że w ciągu tej dekady w przypadku pojazdów z napędem elektrycznym całkowity koszt eksploatacji większości naszych klientów będzie dodatni, a do 2030 roku połowa naszych wolumenów może mieć elektryczny układ napędowy. Wyścig w kierunku zerowej emisji będzie polegał na dekarbonizacji procesów i materiałów potrzebnych do montażu przyszłych ciężarówek i autobusów”.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA