REKLAMA

Scania testuje autonomiczne samochody ciężarowe w ruchu autostradowym

Scania uzyskała pozwolenie od Szwedzkiej Agencji Transportu na testowanie autonomicznych samochodów ciężarowych na autostradzie E4 między Södertälje i Jönköping. Testy odbędą się we współpracy z TuSimple, która jest liderem w rozwoju pojazdów autonomicznych i kluczowym partnerem w inwestycjach Scania i grupy TRATON w tej dziedzinie.

Scania autonomiczna Producent

Ciężarówki wejdą do eksploatacji komercyjnej w Laboratorium Transportowym Scania (Scania Transport Laboratory) i zostaną załadowane ładunkami – materiałami wykorzystywanymi do operacji produkcyjnych samej Scanii. Próby obejmą technologię zgodną z poziomem 4 w 5-stopniowej skali SAE dla pojazdów samojezdnych, co oznacza, że ciężarówki poruszają się samodzielnie, ale ze względów bezpieczeństwa są nadzorowane przez kierowcę. Podczas testów na pokładzie aut będzie też obecny inżynier ds. testów. Jego zadaniem będzie monitorowanie i weryfikacja informacji przesyłanych do ciężarówki z czujników umożliwiających autonomiczną jazdę.

REKLAMA

Hans Nordin, odpowiedzialny za projekt Hub2hub, mówi „Zarówno w USA, jak i w Chinach trwają już testy ciężarówek na poziomie 4 na drogach publicznych, ale o ile wiem Scania jest pierwszą w Europie, która testuje technologię na autostradzie z ładunkiem”.

Jeszcze w tym roku Scania planuje rozszerzyć testy na całą trasę między Södertälje i Helsingborg. Nordin kontynuuje „W nadchodzących latach spodziewamy się również, że będziemy mogli przetestować tę technologię w innych krajach europejskich i w Chinach”. Tym bardziej, że od 2017 roku podmiot sprawdza w Australii autonomiczne ciężarówki do transportu górniczego. „Doświadczenie zdobyte podczas tych testów pokazuje, że w ciągu zaledwie kilku lat autonomiczne pojazdy mogą stać się rzeczywistością w transporcie w zamkniętych obszarach, takich jak kopalnie i terminale” mówi Nordin. Według Nordina tzw. Transport Hub2hub - jazda autostradą pomiędzy punktami przeładunkowymi - to pierwszy rodzaj przewozu po drogach publicznych, w którym autonomiczne ciężarówki mogą stać się rzeczywistością. „W rozwoju pojazdów autonomicznych zaszliśmy tak daleko, że już w ciągu najbliższych pięciu lat technologia ta może być gotowa do wprowadzenia na rynek dla tego rodzaju transportu. Jednak minie więcej czasu, zanim pojazdy autonomiczne do jazdy po drogach o ruchu dwukierunkowym i w środowisku miejskim staną się rzeczywistością”- podsumowuje Nordin.

Partner Scanii w tym przedsięwzięciu – TuSimple - z siedzibą w San Diego w USA oraz zakładami w Tucson, Szanghaju i Pekinie - od momentu powstania w 2015 roku przeprowadził miliony kilometrów testów na autostradach, aby opracować technologię autonomicznej jazdy dla 4 poziomu automatyzacji. Firma jest obecnie uważana za lidera w tej dziedzinie.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA