[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

Scania wprowadza 540-konną wersję silnika 13-litrowego

To piąty wariant mocy pochodzący z linii jednostek 13-litrowych. Pozwala na ograniczenie zużycia paliwa nawet o 2% dzięki redukcji oporów wewnętrznych, nowej turbosprężarce oraz inteligentnemu osprzętowi. Stanowi doskonałą propozycję do zastosowań, gdzie liczą się niska masa pojazdu i wysoka moc.

Oferta 13-litrowych silników koncernu, będąca jedną z najszerszych na rynku, zostaje uzupełniona o wariant o mocy 540 KM. Premierowe wydanie, oznaczone jako DC13 166, przeznaczono głównie do zadań, w których wymagane są wysoka moc i niska masa własna auta. Sprawdza się też w sytuacjach, gdzie występują inne ograniczenia, przykładowo gdy wymagany jest stosunkowo mały nacisk na przednią oś. W takiej sytuacji bowiem użycie nieco cięższego silnika V8, z najsłabszym nastawem o mocy maksymalnej 520 KM, okazuje się zwyczajnie utrudnione. Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Scania Trucks, tak komentuje powyższe „Pozostając wiernymi zasadzie oferowania rozwiązań skrojonych na miarę, odpowiadamy na potrzeby klientów i wprowadzamy topową wersję naszego 13-litrowego bestsellera. Gama naszych rzędowych, 6-cylindrowych silników jest na czele stawki, gdy mowa o wydajności paliwowej. Pojazdy Scania z 13-litrowym silnikiem wyróżniono nagrodą „Green Truck” trzy razy pod rząd, co jest spektakularnym osiągnięciem”.

Klienci mogą obecnie wybierać spośród pięciu poziomów mocy najpopularniejszego, 6-cylindrowego silnika rzędowego: 370, 410, 450, 500 i 540 KM. Nowe, najmocniejsze wykonanie 540-konne wykorzystuje większość rozwiązań odmiany 500-konnej, w tym niezawodną turbosprężarkę o stałej geometrii z łożyskami kulkowymi zamiast ślizgowych. Cechuje się równocześnie wręcz niewiarygodnie wysokim maksymalnym momentem obrotowym, równym 2700 Nm już przy 1000 obr/min. Przeznaczono je przede wszystkim dla klientów i rynków, gdzie wymagania prawne dotyczące nacisku na przednią oś powstrzymują użytkowników od zamawiania silnika V8. W efekcie novum okazuje się idealne dla każdego, kto potrzebuje solidnej dawki mocy w transporcie, łącząc niskie zużycie paliwa oraz wysokie moc i moment w stosunku do masy własnej. Tym bardziej, że bardzo wysoki moment obrotowy stwarza wręcz nieograniczone możliwości: od zastosowania mostów o „szybkim” przełożeniu do skonfigurowania „mocnego” układu napędowego ze zwolnicami w piastach kół, charakteryzującego się dużą siłą uciągu przydatną np. w leśnictwie. Dlatego model ten, w połączeniu z układem przeniesienia napędu o odpowiednim przełożeniu, sprawdzi się zarówno przy przewozie drewna, jak i jako „tulipanowy ekspres”. W drugim przypadku kwestia dotyczy raczej lekkich ładunków, ale docenią go użytkownicy zwracający uwagę na niskie spalanie przy wysokiej prędkości przejazdowej.

Jednocześnie tym, co łączy wszystkie silniki DC13, pozostają przodująca wydajność paliwowa i wykorzystanie wyłącznie SCR do oczyszczania spalin. Wynikająca z konstrukcji wysoka wytrzymałość silnika w połączeniu z usługami takimi, jak dynamiczne plany przeglądowe, przyczyniają się także do doskonałych wyników w wymiarze kosztów obsługi i dyspozycyjności, co prowadzi do najlepszego całkowitego kosztu użytkowania. Do tego wszystkie silniki wysokoprężne Scania Euro 5 i Euro 6 – niezależnie od typu – mogą pracować na 100-procentowym uwodornionym oleju roślinnym (HVO) lub jego dowolnej mieszance z olejem napędowym.

REKLAMA

REKLAMA

 
 
 

DC13 162

370 KM

DC13 163**

410 KM

DC13 164**

450 KM

DC13 165

500 KM

DC13 166

540 KM

Układ cylindrów

rzędowy

Pojemność

12,7 l

Kolejność zapłonu

1-5-3-6-2-4

Liczba cylindrów

6

Zaworów na cylinder

4

Średnica i skok tłoka

130 x 160 mm

Stopień sprężania

21,0:1

Układ zasilania

Scania XPI

Oczyszczanie spalin

Scania SCR

Moc hamulca silnikowego

242 kW przy 2400 obr/min

Ułożyskowanie turbosprężarki

 

Łożyska kulkowe

Pojemność układu smarowania

40 l

Maksymalna moc

370 KM (272 kW)

przy 1800 obr/min

410 KM (302 kW)

przy 1800 obr/min

450 KM (331 kW) przy 1800 obr/min

500 KM (368 kW)

przy 1800 obr/min

540 KM (397 kW)

przy 1800 obr/min

Maksymalny moment obrotowy

1900 Nm przy

900-1340 obr/min

2150 Nm przy

900-1340 obr/min

2350 Nm przy

900-1340 obr/min

2550 Nm przy

925-1340 obr/min

2700 Nm przy

1000-1300 obr/min

** Dostępny również w wersji przystosowanej do 100-procentowego biodiesla, np. FAME lub jego dowolnej mieszanki z olejem napędowym.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij