REKLAMA

Scania wprowadza odłączany napęd i funkcję podnoszenia w osi tandemowej

Scania wprowadza zespół osi RB662 jako podnoszony i odłączany tylny wózek tandemowy. Stanowi on idealną propozycję do zastosowań w podwoziach 6x4 lub 8x4, takich jak wywrotki, ciężarówki do przewozu drewna i inne pojazdy, często jeżdżące bez ładunku w jednym kierunku, gdyż przyczynia się do redukcji zużycia paliwa nawet o 6 procent. Umożliwia też mniejsze zużycie opon oraz mniejszy promień skrętu i maksymalne przenoszenie obciążenia dla lepszej przyczepności bez ładunku.

Scania Producent

Scania wprowadza teraz tandemową oś napędową RB662 z opcjonalną funkcją podnoszenia i odłączania napędu. Nowa opcja, gdy jest włączona, pozwala zaoszczędzić do 6 procent paliwa, w zależności od operacji, i redukuje promień skrętu. Podnoszenie zajmuje mniej niż 25 sekund, a przy normalnej wysokości podwozia i oponach prześwit wynosi prawie 70 mm. Bo Eriksson, menedżer produktu w Scania Trucks, mówi „Jest to bardzo pożądana funkcja ze strony klientów w niektórych zastosowaniach i mam przyjemność ogłosić to bardzo funkcjonalne rozwiązanie. W przypadku braku ładunku różnica w zużyciu paliwa może wynosić do 6 procent, w zależności od rodzaju eksploatacji. Jest to istotne, głównie biorąc pod uwagę odcinek powrotny o długości od 150 do 200 kilometrów, jak to w Szwecji często ma miejsce w przypadku ciężarówek do przewozu drewna. A do tego dochodzą mniejsze zużycie opon i zwiększona zwrotność ”.

REKLAMA

Podnoszony i odłączany wózek typu tandem (LDTA) wymaga zawieszenia pneumatycznego i zwiększa masę własną samochodu o 60 kg. Większość oszczędności paliwa można przypisać zmniejszonemu tarciu wewnątrz drugiej (odłączonej) przekładni osi, a tylko około 10 procent oszczędności wynika ze zmniejszonych oporów toczenia. Dostępne są trzy dopuszczalne naciski na wózek - 19, 21 i 26 ton - a limity obciążenia przy podniesionej drugiej osi wynoszą odpowiednio 9,5, 10,5 i 13 ton. Połączenie „sprzęgła kłowego” stanowi część opcji, która sprawia, że oś tandemowa Scania RB662 otrzymała zarówno funkcję podnoszenia, jak i odłączania napędu, co zapewnia znaczną oszczędność paliwa, mniejsze zużycie opon i znacznie mniejsze promienie skrętu Obecnie opcja LDTA nie może być łączona z osiami z redukcją w piastach lub konfiguracjami tridem. Kierowca podnosi oś, po prostu obracając gałkę. W zestawie wskaźników pojawia się wyskakujące ostrzeżenie, jeśli ciężarówka wykryje przeciążenie, w którym to przypadku nie podniesie osi. Podnoszenie można zażądać przy dowolnej prędkości. Samo rozłączenie odbywa się za pomocą połączenia „sprzęgła kłowego”. Eriksson uzupełnia „Zdecydowanie oczekujemy, że ta opcja zostanie uwzględniona w wielu specyfikacjach ciężarówek. Dodatkowy koszt zostanie szybko zrekompensowany, biorąc pod uwagę oczywisty i bardzo pozytywny wkład w całkowitą ekonomikę operacyjną naszych klientów”.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA