REKLAMA

Silnik gazowy R6 do ciągników szosowych KAMAZ

KAMAZ rozpoczął testy rzędowego silnika gazowego KAMAZ-950.10. Idąc za rzędowym silnikiem wysokoprężnym przeznaczonym do ciężkiej rodziny ciężarówek generacji K5, firma zaczęła próby prototypowego rzędowego silnika gazowego, jako paliwo wykorzystującego gaz ziemny.

Kamaz silnik Producent

Obecnie trwają prace nad silnikami gazowymi R6 do ciągników szosowych. W przyszłości będzie można je instalować we wszystkich modyfikacjach samochodów nowej rodziny. Proces pracy silnika gazowego, w przeciwieństwie do diesla, oparty jest na zupełnie innym cyklu termodynamicznym, tj. zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej następuje nie w wyniku sprężania, ale z iskry. Spośród głównych różnic konstrukcyjnych w stosunku do silnika wysokoprężnego można wskazać zmniejszony stopień sprężania, oryginalną grupę cylinder-tłok oraz modyfikację w celu montażu świec zapłonowych w głowicy cylindrów. Zamiast systemy dostarczania oleju napędowego stosuje się też elementy układu zasilania gazem ziemnym i inny układ zapłonu. Komponenty systemów zasilania gazem, zapłonu i sterowania silnikiem dostarcza firma Woodward, jeden ze światowych liderów na tym rynku.

REKLAMA

Wstępne wyniki badań prototypowego silnika gazowego KAMAZ R6 w celu oceny emisji substancji szkodliwych ze spalin wykazały osiągalność norm środowiskowych Euro-6, co jest możliwe dzięki zastosowanemu w projekcie układowi recyrkulacji spalin (EGR) oraz trójdrożnemu katalizatorowi. Moc nominalna nowego silnika to 450 KM, maksymalny moment obrotowy 1850 Nm, planowany przebieg międzyobsługowy to nawet 100000 km. Do tej chwili wyprodukowano trzy prototypy tego silnika. Jeden z nich zostanie zainstalowany w pojeździe KAMAZ-54901 do testów pełnoskalowych, które rozpoczną się w 2021 roku. Wprowadzenie silnika gazowego R6 do produkcji seryjnej zaplanowano z kolei na 2022 rok.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA