REKLAMA

Sisu – drogowi mocarze rodem z mroźnej Skandynawii – historia w XX wieku Cz.1

Słowo Sisu w języku fińskim oznacza wytrzymałość, hart ducha, umiejętność znoszenia przeciwieństw czy pokonywania trudności. Miłośnikom motoryzacji w pierwszym rzędzie kojarzy się ono jednak z powstającymi w tym kraju jezior, lasów i reniferów, w przedsiębiorstwie o takiej samej nazwie doskonałymi ciężarówkami, wyróżniającymi się właśnie wytrzymałością i odpornością na złe traktowanie oraz ciężkie warunki eksploatacji.

Sisu powstało w kwietniu 1931 roku. Jego założycielem był żyjący w latach 1901-1971 Tor Nessling. Przedsiębiorstwa dwóch fabryk karoserii działających w Kallio w Helsinkach zostały wtedy połączone w O/Y Suomen Autoteollisuus A / B. Firma rozpoczęła działalność przy Fleminginkatu 27. Projekt budowy samochodów zaczął się od wewnętrznej nazwy roboczej „Sisu”. AB Volvo wybrano jako dostawcę komponentów. W 1932 roku robocza nazwa „Sisu” dla samochodów, używana wewnętrznie, została potwierdzona jako oficjalny znak towarowy na podstawie konkursu publiczności. Pierwsze 9 pojazdów - 1 autobus i 8 ciężarówek - ukończono latem i jesienią. Już w tym czasie zasadą produkcji był „bezpośredni dojazd z fabryki”, jeśli klient sobie tego życzył. Faktyczną siłę napędową podmiotu, inżyniera Tora Nesslinga, w kwietniu mianowano dyrektorem generalnym i mógł on już swobodnie rozwijać to przedsięwzięcie. Pierwszy samochód, wyprodukowany w roku 1932, przy dopuszczalnej masie całkowitej 4800 kg cechował się ładownością 2300 kg. Początki były zatem, tak jak w przypadku wielu innych, podobnych projektów, nader skromne. Niemniej, wraz z rozwojem, stale rozszerzano ofertę dostępnych wersji, co wynikało m.in. z wielości stosowanych do ich napędu silników, oraz pomyślano o eksporcie, rozszerzając tym samym geograficzny zasięg działalności. I tak w roku 1934 potencjalni nabywcy mogli wybierać między benzynowymi jednostkami Volvo Penta o mocy 65 KM, motorami Olympia, a od roku 1935 także amerykańskimi Herkules. Ponadto w 1935 roku ruszyła produkcja taboru kolejowego – na początek powstawały nadwozia wagonów pasażerskich dostarczonych do VR. Do tego doszła budowa na zamówienie nadwozi autobusów na platformy wewnętrzne i platformy niemarkowe, stanowiąca znaczną część produkcji aż do okresu powojennego. Poza tym zbudowano pierwsze podwozie 3-osiowe w układzie napędowym 6×2. W 1937 roku ukończono pierwszy model Sisu z silnikiem Diesla, napędzany amerykańskim dieslem Hercules. Rusza także dostawa kompletnych autobusów na Łotwę, a na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych powstał samochód pancerny służący do tłumienia zamieszek. Rok później (1938 rok) utworzono przedstawicielstwo za granicą, właśnie na Łotwie, celem sprzedaży produktów w krajach Pribałtiki. Warto tu wskazać, że w 1936 roku rozpoczał się eksport do Estonii. W 1939 roku Tor Nessling nabył większościowy pakiet udziałów w O/Y Suomen Autoteollisuus A/B. W dodatku trwały negocjacje w sprawie importu kilku różnych marek samochodów, ale zawieszono je z powodu wybuchu wojny zimowej. Po raz pierwszy własna roczna produkcja osiągnęła także 300 sztuk samochodów.

REKLAMA

Na dalsze losy przedsiębiorstwa w następnych kilku latach w dużym stopniu wpłynęła II Wojna Światowa. W 1943 roku firma wzniosła nową fabrykę w gminie Vanaja, w której produkowano ciężarówki Sisu S-22. Państwo zamówiło 7000 samochodów, ale tylko 294 zostały ukończone do 1948 roku

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA