REKLAMA

Sisu – drogowi mocarze rodem z mroźnej Skandynawii – historia w XX wieku Cz.2

Słowo Sisu w języku fińskim oznacza wytrzymałość, hart ducha, umiejętność znoszenia przeciwieństw czy pokonywania trudności. Miłośnikom motoryzacji w pierwszym rzędzie kojarzy się ono jednak z powstającymi w tym kraju jezior, lasów i reniferów, w przedsiębiorstwie o takiej samej nazwie doskonałymi ciężarówkami, wyróżniającymi się właśnie wytrzymałością i odpornością na złe traktowanie oraz ciężkie warunki eksploatacji.

Po zakończeniu wojny Sisu dalej się rozwijało, zarówno w obszarze potencjału produkcyjnego jak i palety proponowanych wyrobów. W 1951 roku w zakładzie we Fleminginkatu na rynek fiński zmontowano serię 96 ciężarówek DAF. W 1952 roku ruszyła produkcja reparacji wojennych (w tym 2000 silników) dla Związku Radzieckiego. W 1955 roku ruszyła ponownie własna produkcja kabin, która zakończyła się przed wojną zimową, a pierwszym wyrobem była całkowicie stalowa kabina Nalle-Sisu. Przedstawiono też gamę lekkich ciężarówek Nalle-Sisu, a linia średnio ciężkich samochodów ciężarowych nosiła nazwę Kontio-Sisu. W niektórych modelach aut wprowadzono silniki wysokoprężne Rolls-Royce. Co więcej, rozpoczęły się import i sprzedaż autobusów oraz ciężarówek marki Leyland. W 1958 roku swoją premierę miał legendarny układ podnoszenia osi napędowej w tylnym tandemie – tzw. podnośnik wózków SISU. Na początek dostał go 3-osiowy typ 6×2. Ta udana koncepcja jest nadal oferowana. W 1960 roku Sisu de Colombia Limitada dostarcza pierwsze 33 pojazdy Kontio-Sisu do Kolumbii, rozpoczynając eksport na dużą skalę do Ameryki Południowej. W roku 1961 hale zakładów w Karjaa zajmowały powierzchnię 150000 m², a przenośnik taśmowy miał tam długość 100 m. Rozpoczął się trwający dwa lata import aut osobowych marki Steyr-Puch. W roku 1962 pokazano model K-50SS o dopuszczalnej masie całkowitej 52200 kg – największy samochód w krajach skandynawskich, przekazany firmie Kemijoki Oy – oraz typ KB-112, będący pierwszą europejską ciężarówka zaopatrzoną w hydraulicznie odchylaną kabinę, wprowadzoną do produkcji seryjnej. W 1964 roku weszła na rynek wojskowa ciężarówka terenowa KB-45, znana jako „Proto” i powstająca w różnych wydaniach – KB-45/ A- / AH-45 – do 1982 roku wyprodukowano ponad 500 sztuk tego modelu. Ponadto Leyland Motor Corporation Ltd. stał się mniejszościowym udziałowcem Sisu. Jako pierwszy europejski producent ciężarówek, Sisu próbowało także na tylnej osi zastąpić bliźniacze koła ciężarówek bardzo szerokimi pojedynczymi oponami. Do 1965 roku dla VR wyprodukowano również 100 wagonów kolejowych z hydraulicznym wyposażeniem wywrotu. W 1965 roku, jako pierwszy europejski wytwórca ciężarówek, podmiot zaproponował wzmocnione plastikowe osłony i przednie błotniki do wariantów z maską – kabiną klasyczną. W 1966 roku w wagonach Sisu rozpoczęto stosowanie silników wysokoprężnych Cummins, początkowo w odmianach V8. Do gamy silników dodano jeszcze fiński diesel Valmet, początkowo jako 4-cylindrowy do Kontio-Sisu. Sisu założyło przy tym własną szkołę zawodową, aby przygotować młodzież do zawodu mechanika ciężarówek i autobusów. W 1970 roku Sisu wdrożyło koncepcję sztywnej ramy typu drabinowego zamkniętymi profilami poprzeczek, z kolei w 1979 roku rozpoczęło eksport kabin.

REKLAMA

Szczyt swojej potęgi firma osiągnęła w latach 80., z punktu widzenia potencjału nawet ówczesnych gigantów motoryzacyjnych pozostając jednak dalej relatywnie niewielkim podmiotem. W 1982 roku do produkcji skierowano serię S, obejmującą szeroką paletę ciężarówek z kabinami wagonowymi i klasycznymi. W 1988 roku uzupełniły ją seryjne wydania 5-osiowe, w tym nawet w układzie napędowym 10x2. W 1984 roku serię SM modelu Bulldog wybrano w Finlandii ciężarówką roku. W 1985 Sisu dołączyło do segmentu wyścigów ciężarówek, zakładając stajnię wyścigową Sisu Racing, która została rozbudowana i wygrała mistrzostwa Europy w latach 1991, 1992 i 1993. Niemniej wcześniej uruchomiono też wytwarzanie nowoczesnych kołowych transporterów opancerzonych, oznaczonych symbolem XA-180. Bazowały one na 3-osiowym, wybitnie militarnym, dość ciekawym konstrukcyjnie samochodzie Sisu SA-150 (6x6), z którego wykorzystano wiele komponentów, aczkolwiek rozstaw osi obu wyrobów był inny. Transportery te początkowo użytkowały wyłącznie własne siły zbrojne, ale po doskonałych ocenach, jakie uzyskały w trakcie misji pokojowych ONZ w różnych zapalnych regionach naszego globu, na ich zakup zdecydowały się inne kraje. W dostępnych materiałach na liście nabywców wymienia się Norwegię, Austrię, Irlandię i Szwecję. Z pozostałych wyrobów Finów, które również cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród odbiorców zagranicznych, należy jeszcze wymienić ciągniki terminalowe i Ro-Ro (w ich posiadanie weszła przykładowo Polska).

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA