Skonfigurowany na zamówienie przemysłowy pojazd gaśniczy Rosenbauer dla czeskiej Grupy Unipetrol

Grupa rafineryjno-petrochemiczna Unipetrol RPA s.r.o. stanowi ważną część czeskiego przemysłu. Jest jedynym przetwórcą ropy naftowej w Czechach, jednym z najważniejszych wytwórców tworzyw sztucznych oraz właścicielem największej sieci stacji benzynowych w kraju. Należy też do znaczących graczy w produkcji rafineryjnej i petrochemicznej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Rosenbauer Producent

Ze względu na duże zagrożenia ogniowe w przemyśle petrochemicznym niezwykle ważne dla aktywnej ochrony przeciwpożarowej staje się posiadanie przemysłowego samochodu gaśniczego, charakteryzującego się wszechstronnością w zakresie środków gaśniczych, w tym co do ich ilości i rodzaju. Do tego dochodzi sama możliwość ich użycia, w tym bezpieczeństwo eksploatacyjne dla wszystkich rodzajów akcji gaśniczych, mogących trwać wiele godzin/dni przy maksymalnym obciążeniu. Aby spełnić te wymagania, Rosenbauer skonfigurował dla klienta dokładnie według jego kryteriów ciężki przemysłowy samochód ratowniczo-gaśniczy. Pojazd ten z jednej strony składa się ze sprawdzonych na całym świecie komponentów powstających w dużych ilościach, a z drugiej został niezwykle precyzyjnie dopasowany do potrzeb i wymagań odbiorcy. W tym przypadku klient wyraźnie wymagał, aby narzędzie przebijające zamontowane w ramieniu mogło się przebić przez zewnętrzną powłokę istniejącej hali produkcyjnej. W związku z tym Rosenbauer poprosił Unipetrol o przesłanie mu stosownej próbki, po czym klient przesłał kilka paneli tej elewacji hali. W kolejnym kroku przeprowadzono odpowiednie testy na poligonie Rosenbauera i udokumentowano je dla klienta.

REKLAMA

Przemysłowy pojazd gaśniczy bazuje na 4-osiowym podwoziu MAN TGS 41.500 8×4 EURO 6 C. Wyróżniają go kabina krótka, dzienna, w układzie miejsc 1+2 oraz silnik D2676LF 66 o mocy maksymalnej 368 kW/500 KM, współpracujący z 16-biegową, zautomatyzowaną skrzynią przekładniową ZF 16S252 OD TipMatic. Przy projektowaniu/doborze przystawki odbioru mocy i wału kardana oraz ich prowadzenia – w ścisłej współpracy z wytwórcą podwozia – Rosenbauer szczególną uwagę zwrócił na ciągłe obciążenie i płynną pracę układu napędowego pompy. Wskutek odpowiednio dużej mocy odśrodkowa autopompa gaśnicza R600 w trybie ssania ze zbiornika osiąga wydajność około 7500 l/min przy 16 barach, w celu odpowiedniego zasilenia głównie działka na podnoszonych na wysokości 20 m ramionach HRET (High-Reach-Extended-Turret). Staje się bowiem wówczas wymagane odpowiednio wysokie ciśnienie wyjściowe pompy, aby osiągnąć nie tylko konieczną wydajność do 6000 l/min, ale również odpowiedni zasięg rzutu z wysokości około 20 m na odległość 90m. W trybie zasilania przez lokalną, odpowiednio wydajną sieć hydrantową da się z kolei osiągnąć wydajność do 10 000 l/min przy 16 barach. Zastosowany system dozowania piany to system wstępnego mieszania, wcześniej wypróbowany i przetestowany tysiące razy, zapewniający uzyskiwanie stężeń w zakresie 1-8% w całym zakresie wydajności pompy. Ten system dozowania może pobierać środek pianotwórczy ze zbiornika tego środka lub bezpośrednio ze zbiornika IBC. Oprócz wieżyczki – działka wodno-pianowego RM15C na przednim zderzaku, pojazd dostał działko wodno-pianowe RM65C zlokalizowane w tylnej części użytkowego dachu oraz 20-metrowy HRET z dyszą RM65C ChemCore. W ten sposób z tej wieży na końcu HRET można podawać wodę, pianę oraz pianę z proszkiem. Pianowa linia tworzy „wąż” przez dyszę O-stream wieży, pośrodku którego wprowadzono proszkową instalację, mogącą podawać proszek na odległość 90 m. Jest to wysoce skuteczny sposób gaszenia, gdyż dzięki proszkowi pożar gaśnie bardzo szybko, a efekt gaszenia utrzymuje się w sposób zrównoważony dzięki przykrywaniu i chłodzeniu pianą. Dwie wieżyczki – działka na dachu są sterowane radiowo oraz wyposażone w kamery wideo i termowizyjne na HRET, aby zabezpieczyć operatorowi odpowiednią dokładność celowania.

Jako środki gaśnicze samochód może przewozić 8000 l wody, 4000 l środka pianotwórczego i 1000 kg proszku. Nadwozie powstało przy użyciu konstrukcji CBS (Customized Body System), która dotąd sprawdziła się setki razy i jest obecnie kontynuowana przez swojego następcę – serię MT (Modular Technology) z odpowiednimi nowymi funkcjami.

Wymiary tak skonfigurowanego jednostkowego wariantu wynoszą – 13000 x 2550 x 3850 mm – długość x szerokość x wysokość, z kolei dopuszczalna masa całkowita 41000 kg.

Poprzez modułowe łączenie różnych składowych nadwozia i komponentów gaśniczych, wypróbowanych i sprawdzonych niezliczoną ilość razy na całym świecie, Rosenbauer może wdrożyć indywidualne rozwiązania dla przemysłowego gaszenia pożarów, przy partii liczącej zaledwie jeden egzemplarz, ze standardem jakości na poziomie motoryzacyjnym oraz w najkrótszym możliwym czasie i z wysokim stopniem ogólnej opłacalności.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA