Śmieciarka RENAULT TRUCKS D ZE WIDE już w Polsce

Ochrona środowiska jest obecnie jedną z największych trosk współczesnego społeczeństwa. Ograniczenie emisji CO2, hałasu, korków stanowi priorytet nowoczesnych miast. Wprowadzane regulacje i przepisy mają na celu ewolucyjną zmianę transportu realizującego zadania dla lokalnych samorządów, jednocześnie minimalizując jego wpływ na środowisko naturalne. W tym kontekście Renault Trucks Polska jako jeden z pierwszych importerów wprowadza na krajowe drogi w 100% elektryczny model D-Wide Z.E.

W maju tego roku Renault Trucks Polska zarejestrowało pierwszą w naszym kraju w 100% elektryczną ciężką śmieciarkę. Typ D-Wide Z.E. to 3-osiowy samochód w konfiguracji 6×2, z tylną osią wleczoną, kierowaną przeciwbieżnie, o dopuszczalnej masie całkowitej 27000 kg i o rozstawie osi 3900 mm. Źródłem napędu są 2 silniki elektryczne z magnesami trwałymi o łącznej mocy maksymalnej 370 kW (moc ciągła 260 kW) i momencie obrotowym 850 Nm. Z silnikami zblokowano skrzynię biegów o 2 przełożeniach, połączoną wałem napędowym ze standardowym mostem tylnym. Wybór biegu następuje automatycznie, zapewniając podobny moment napędowy na kołach jak w przypadku odpowiednika z silnikiem wysokoprężnym. Zastosowane rozwiązanie konstrukcyjne skrzyni biegów oznacza ciągłość przekazywanego momentu napędowego podczas zmiany przełożenia, gdyż jeden z silników stale pozostaje połączony z wałkiem wejściowym, a drugi przełącza się z 1. na 2. przełożenie. Energia elektryczna zgromadzona jest w 3 lub 4 trakcyjnych akumulatorach litowo-jonowych (producent Samsung) o pojemności 200 kWh lub 265 kWh. Akumulatory są sprawdzonym rozwiązaniem, ponieważ wcześniej były stosowane w elektrycznych autobusach Volvo. W zależności od pojemności akumulatory trakcyjne ważą 520 kg lub 560 kg. Szacunkowy zasięg wynosi około 100 km przy cyklu pracy śmieciarki, a jeśli będzie to pojazd z zabudową typu furgon zasięg wydłuża się do ponad 150 km (w zależności od warunków jazdy). Osiągi są optymalizowane przez zarządzanie stanem cieplnym baterii (chłodzenie lub podgrzewanie), aby utrzymać je w założonym zakresie temperatury. Ładowarka pokładowa pozwala na ładowanie akumulatorów prądem przemiennym 400 V AC o mocy do 22 kW – czas ładowania 4 baterii o pojemności 49 kWh każda to ok. 8 h, lub prądem stałym 600 V DC o mocy do 150 kW – w tym przypadku czas wymagany do pełnego naładowania nie przekracza 2 h. Akumulatory można doładowywać nawet w krótkich odstępach czasu – nie ma to wpływu na ich trwałość i wydajność. 24-voltowe akumulatory konwencjonalne odpowiadają za zasilanie osprzętu pokładowego, czyli 2 sprężarek powietrza (bezobsługowe, z wirnikiem ślimakowym), hydraulicznej pompy układu skrętu osi wleczonej, pompy cieczy chłodzącej odpowiadającej za chłodzenie/grzanie akumulatorów trakcyjnych, pompy wspomagania elektrohydraulicznego układu kierowniczego, sprężarki układu klimatyzacji, nagrzewnicy powietrza i wentylatorów chłodnicy. Niezbędna do pracy śmieciarki przystawka odbiory mocy e-PTO napędzana jest przez silnik elektryczny i generuje ciągły moment 286 Nm (szczytowy 530 Nm) i 69 kW mocy ciągłej (99 kW szczytowej) przy nominalnej prędkości 2450 obr/min.

REKLAMA

Wnętrze kabiny Renault D Wide Z.E. zaadaptowano z konwencjonalnego modelu roku 2020. Niemniej wprowadzono dodatkowe niebieskie elementy wykończenia podkreślające wyjątkowy charakter wariantu elektrycznego. Zmianie uległ też zestaw wskaźników – pojawiły się na nim informacje o stanie naładowania (SOC) akumulatorów trakcyjnych, poborze mocy (zużycie mocy – odzysk energii) i wydajności wynikającej ze stylu jazdy.

Zabudowę komunalną przygotowała firma Terberg Matec Polska. Tworzy ją skrzynia ładunkowa Terberg Olympus 21W o pojemności 21 m3 z automatycznym wrzutnikiem OmniDEKA w wersji elektrycznej. Hydraulika skrzyni i mechanizmu prasowania są napędzane od przystawki elektrycznej e-PTO zasilanej z baterii trakcyjnych podwozia, natomiast wrzutnik ma swój silnik elektryczny podłączony do 24-voltowej instalacji elektrycznej auta.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA