Soframe Cz.1

Soframe to prywatna francuska grupa z siedzibą w Alzacji niedaleko Strasburga, specjalizująca się w obronności i bezpieczeństwie. Podmiot powstał w 1976 roku i początkowo funkcjonował jak Lohr/Lohr Defence, a nazwę Soframe przyjął w 2000 roku – tzn. wtedy Lohr Defence, członka Grupy Lohr, przemianowano na Soframe.

Jednymi z najnowszych wyrobów przedsiębiorstwa są de facto uterenowione pojazdy wsparcia technicznego oraz ewakuacji i ratownictwa: CRV – Combat Recovery Vehicle – Bojowy Pojazd Ratunkowy oraz PRV – Protected Recovery Vehicle – Chroniony Pojazd Ratunkowy. Oba bazują na tym samym podwoziu ciężarówki Mercedes oraz otrzymały bardzo zbliżone wyposażenie – te same boczne skrzyni sprzętowe,

REKLAMA

Wybrane podwozie pochodzi ze specjalizowanej i specjalistycznej serii Arocs. Jest to podwozie 4-osiowe, w układzie napędowym 8x8, na rynku cywilnym klasyfikowane jako nośnik m.in. wywrotek, gdyż mające krótki zwis tylny. Podwozie to napędza 12-litrowy, rzędowy silnik wysokoprężny, w zależności od wykonania mogący spełniać normy czystości spalin od Euro 3 do Euro 5. W wykorzystanym tu nastawie jednostka ta osiąga moc maksymalną 350 kW/476 KM. Współpracują z nią zautomatyzowana skrzynia przekładniowa, skrzynia rozdzielcza oraz wzmocnione, dwustopniowe mosty napędowe, z blokadami mechanizmów różnicowych, uzupełnionymi o blokady międzymostowe. W związku jednak z faktem, że na osiach tylnego tandemu założono bliźniacze ogumienie – mobilność taktyczna – dzielność terenowa samochodu spada z wysokiej do średniej. Ponadto ramę podwozia charakteryzuje tradycyjny układ drabinowy ze wzmocnionymi podłużnicami i poprzeczkami, a we w pełni mechanicznym zawieszeniu występują resory piórowe. Pozostałe kluczowe parametry zarówno dla wersji CRV, jak i PRV, prezentują się następująco: dopuszczalna masa całkowita 44000 kg – 2x9000+2x13000 kg, prześwit 340 mm, prędkość maksymalna 90 km/h, zasięg: 800 km, głębokość brodzenia 700 mm, zdolność pokonywania wzniesień 60%, maksymalny przechył boczny 30%, maksymalna szerokość rowu 700 mm, maksymalna wysokość przeszkody pionowej 400 mm, promień skrętu 26,7 m, kąt zejścia 20 stopni, kąt natarcia /30 stopni.

REKLAMA