Soframe Cz.2

Soframe to prywatna francuska grupa z siedzibą w Alzacji niedaleko Strasburga, specjalizująca się w obronności i bezpieczeństwie. Podmiot powstał w 1976 roku i początkowo funkcjonował jak Lohr/Lohr Defence, a nazwę Soframe przyjął w 2000 roku – tzn. wtedy Lohr Defence, członka Grupy Lohr, przemianowano na Soframe.

Na tak skompletowanych podwoziach Soframe zamontował integralnie opancerzoną kabinę oraz wykonał pełne zabudowy specjalne dwóch rodzajów.

REKLAMA

Kabina to niezależny moduł firmowy przez Soframe. Została zrobiona jako integralnie opancerzona z pancernych blach i pancernych szyb. Z zewnątrz cechują ją maksymalnie płaskie kształty, bez zbędnych przetłoczeń. Jej boczne górne naroża ścięto, w celu ułatwienia przerzutu strategicznego w ładowniach samolotów czy na platformach wagonów. Płaski dach z lukiem ewakuacyjnym może służyć do montażu opcjonalnego zdalnie sterowanego stanowiska strzeleckiego. Z przodu dolny narożny fragment lekko ścięto do tyłu i zaopatrzono we dwie linie poziomych wlotów powietrza, każda linia z ośmioma takimi otworami wlotu – po cztery na każdą stronę – prawą i lewą, nieco przypominającymi ostrze i tym samym nawiązującymi do wlotów u góry modułu oryginalnego zderzaka, przejętego z Arocsa. Powyżej zastosowano – wysuniętą do przodu - pionową część centralną, a ponad nią panel jednolitej poziomej szyby pancernej w pancernym obramowaniu. Szybę tę wycierają trzy górne wycieraczki. Z boków drzwi pancerne spoczywają na dwóch solidnych zawiasach i mają poziome krawędzie dolną i górną, pionową krawędź tylną oraz z przodu dolną krawędź pionową, górna zaś pochyloną do tyłu pod analogicznym kątem, jak pochylono szybę przednią. Sama szyba pancerna w drzwiach wyróżnia się zaś ograniczoną powierzchnią oraz nachyloną przednią krawędzią, poziomą górną krawędzią, pionową tylną krawędzią i dolną krawędzią wznoszącą się, patrząc od przodu do tyłu. Poza tym, ze względu na dosyć wysokie osadzenie kabiny, do wnętrza prowadzą aż cztery stopnie wejściowe, w tym dolny uchylny. Wewnątrz przewidziano miejsca dla trzech członków załogi, a część wyposażenia, tak tablicę rozdzielczą przejęto z oryginalnego Arocsa. Co więcej, ponieważ przednią partię kabiny nieco wysunięto do przodu, tym samym kabinę tę przedłużono o te kilkanaście centymetrów, uzyskując wzrost przestrzeni życiowej oraz dodatkowe miejsce na zabierane typowo wojskowe pozycje, jak sprzęt łączności czy zakłócający oraz broń osobista żołnierzy.

Soframe nie podaje publicznie informacji co do gwarantowanych stopni ochrony balistycznej i przeciwminowej. Stwierdza bowiem jedynie, że pojazdy zaopatrzono w opancerzoną, ciśnieniową kabinę z certyfikatem STANAG, zabezpieczającą wysoką ochronę balistyczną i minową i tym samym chroniącą załogę przed zagrożeniami współczesnego pola walki o dużej intensywności , umożliwiając zbliżanie się do jednostek bojowych na pierwszej linii oraz ich bezpośrednie wsparcie w zakresie powierzonych zadań. Niemniej da się przyjąć, że stopnie ochrony – zgodnie ze STANAG 4569 – są następujące – balistyczna minimum 2, zapewne 3, przeciwminowa minimum 2.

Analogiczne w CRV i PRV są także boczne skrzynki sprzętowe – po pięć na stronę, rozlokowane następująco: dwie pionowo – jedna nad drugą – nad drugą osią przednią, największa – centralna między osiami oraz dwie mniejsze tylne, rozlokowane poziomo, szeregowo, każda nad jedną z osi tylnego napędowego tandemu. Ponieważ zbiornik paliwa znajduje się po prawej stronie, pod skrzyniami na sprzęt i wyposażenie, skrzynie z tej strony są niższe niż te ze stront prawej oraz mają inne drzwi. Do tego koło zapasowe rozmieszczono na dachu, nad przednim modułem skrzyń, pośrodku, co może nieco utrudniać dostęp do niego.

Natomiast kompletacja samego osprzętu różni się, wpływając na zakres zadań możliwych do realizacji. CRV – Combat Recovery Vehicle – to modułowy wojskowy pojazd logistyczny i pomocniczy i jednocześnie bojowy pojazd ratunkowy. Wyposażono go w ciężki system holowania używany do ewakuacji lub wyciągania zepsutych pojazdów kołowych. Dzięki swojej wysokiej elastyczności oraz zastosowaniu uterenowionego podwozia może operować w trudniejszych warunkach drogowych. Konfiguracja skrzyń na sprzęt umożliwia przeprowadzanie napraw w wymagającym otoczeniu. Załoga dysponuje narzędziami niezbędnymi do wykonywania najbardziej skomplikowanych operacji wsparcia w konfiguracji dostosowanej do misji. Wymiary tego wariantu wynoszą: długość: 10415 mm, szerokość 2500 mm, wysokość 4000 mm.

PRV – Protected Recovery Vehicle – Chroniony Pojazd Ratunkowy może zaś być eksploatowany na tzw. pierwszej linii. Soframe określa go jako modułową odmianę wsparcia logistycznego i pomocy sprzętowej, dedykowaną do ewakuacji i i ratownictwa. Dlatego otrzymał tylne ramię holownicze i system podnoszenia/holowania za pomocą żurawia z ramionami wysuwanymi teleskopowo, w pozycji spoczynkowej ustawionymi tyłem do kierunku jazdy. PRV może holować pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 48000 kg. Tzw. ramię ciągnące i holownicze – żuraw – ma udźwig 35,5 tony, ramię podnoszące i holownicze 12,5 tony. Podczas pracy żurawia stabilizację gwarantują przednie rozkładane nogi podporowe oraz tylne ostrogi, wbijające się w grunt. Do tego dochodzą: wciągarka główna o sile uciągu 20 ton i liną o długości 80 m oraz wciągarka pomocnicza – do samoewakuacji – o sile uciągu 10 ton, z liną o długości 60 m. Zasadnicze wymiary tego modelu to: długość: 10415 mm, szerokość 2500 mm, wysokość 3950 mm.

REKLAMA