REKLAMA

Solaris Urbino 12 LE w wersji lite hybrid - TRANSEXPO 2018

Ważną nowość produktową, ujawnioną przez Solarisa na tegorocznym Transexpo, stanowiła odchudzona odmiana Urbino 12. Nazwano ją „niskokaloryczna” - Lite, gdyż nazwa ta odnosi się do jej największej zalety w postaci niskiego zużycie paliwa, a tym samym mniejszych kosztów eksploatacji w porównaniu z analogicznymi odpowiednikami dostępnymi na rynku.

Jarosław Brach
Jarosław Brach

Główny cel przyświecający inżynierom Biura Badań i Rozwoju firmy, pracującym nad przygotowaniem Urbino lite hybrid, polegał mianowicie na opracowaniu konstrukcji, która w teście SORT 2 uzyska zużycie paliwa na poziomie poniżej 30 litrów na 100 km. Aby powyższe osiągnąć, prace inżynieryjne skupiły się na wielu obszarach. Niewątpliwie za jeden z najważniejszych należy uznać obniżenie masy własnej. W efekcie Urbino 12 LE w wersji lite hybrid, przy długości 11840 mm, szerokości 2543 mm, wysokości 3200 mm, zwisie przednim 2700 mm, rozstawie osi 5900 mm i zwisie tylnym 3240 mm, cechuje się masą własną poniżej 9000 kg, natomiast jego dopuszczalna masa z pasażerami wynosi 15000-15500 kg. W związku z faktem, że w Lite redukcja masy własnej odbywał się w sposób przemyślany i systemowy, dotyczyła wielu obszarów. Dlatego m.in. serce układu napędowego w standardzie stanowi silnik Cummins ISB4,5 E6C 210B o pojemności zaledwie 4,5 litra. Jednostka ta spełnia normę emisji spalin Euro 6 i osiąga maksymalne – moc 157 kW/210 KM i moment obrotowy 850 Nm. Przy czym w opcji da się ją zamienić na większy i mocniejszy silnik, również pochodzący od Cumminsa - 6-cylindrowy typ ISB6,7 E6C 250B o pojemności 6,5 litra i mocy maksymalnej 187 kW/250 KM. Dodatkowym elementem systemu napędowego pozostaje jeszcze specjalny układ elektryczny o mocy znamionowej 11,5 kW. Jego zadanie polega na rekuperacji energii w trakcie hamowania oraz wspomaganiu silnika spalinowego przy ruszaniu. Dzięki temu system ten zużywa mniej paliwa. Generalnie wdrożony tu system napędu hybrydowego Mild hybrid w standardzie jest równoległy, z kolei w opcji obejmuje właśnie dodatkowy silnik/generator o mocy 9,7/11,5 kW oraz moduł magazynowania energii. Poza tym układ napędowy tworzą: automatyczna skrzynia biegów – w standardzie ZF Ecolife, w opcji Voith Diwa 6 – oraz oś napędowa DANA typu G150. Oś przednia to zaś niezależnie zawieszona oś ZF RL55. W innych kluczowych obszarach także zwrócono uwagę na redukcję masy własnej. Seryjnie szkielet powstał ze stali odpornej na korozję, a poszycie ścian bocznych zawiera demontowalne panele boczne i nadkolowe. Bazowo będzie dostępny układ drzwi w wydaniu z dwiema parami drzwi w rozkładzie 2-2-0, podczas gdy opcjonalnie da się zamówić układy 1-2-0, 1-2-1 oraz 2-2-1. Wysokość podłogi przy drzwiach wynosi 320 mm, a odkładana ręcznie rampa inwalidy standardowo znajduje się przy drugich drzwiach. Pojemność zbiornika paliwa równa się 180 litrów, zbiornika AdBlue 40 litrów. Pojemność roboczą – pasażerską określono na do 85-90 osób, z czego 41 na miejscach siedzących, w tym 16 dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Jednocześnie rozmiar zastosowanych opon różni się od rozmiaru ogumienia seryjnie zakładanego w autobusach miejskich marki Solaris. Tym razem pojazd wyposażono mianowicie w koła o mniejszej średnicy 19,5 cali. Ponadto kompletacja zawiera wiele rozwiązań dotychczas dobrze znanych. Układ kierowniczy w standardzie to ZF Servocom ze wspomaganiem elektrohydraulicznym. Instalacja elektryczna opiera się o magistralę CAN-Bus. Układ centralnego smarowania w standardzie zawiera centralny punkt smarny wyprowadzany w podwoziu i smar stały, w opcji występuje układ centralnego smarowania z autodiagnozą i smarem półpłynnym. Układ hamulcowy ma w standardzie systemy: EBS (dwuobwodowy), elektroniczny zapobiegający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS) i poślizgowi przy ruszaniu (ASR) oraz hamulca dodatkowego – zwalniacza – retardera skrzyni biegów, uzupełnione przez hamulec ręczny (postojowy) z możliwością mechanicznego odblokowania układu hamulcowego i hamulec przystankowy. Do tego w opcji dochodzi ESC, czyli elektroniczny system stabilizacji toru jazdy. Zawieszenie ECAS wyróżnia się funkcją przyklęku prawej stron o około 70 mm oraz podnoszenia i opuszczenia autobusu o około 60 mm. Opcje ogrzewania zawierają dodatkowy agregat grzewczy bądź dodatkowy agregat grzewczy na biopaliwo z osobnym zbiornikiem. Klimatyzacja miejsca pracy kierowcy jest zasilana z klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej, podczas gdy klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej to w opcji klimatyzacja z napędem mechanicznym. Stosowane są także: wentylatory – w opcji dwukierunkowe (nadmuchowo-wyciągowe), szyberdachy – w standardzie okna dachowe, w opcji sterowane manualne, w opcji elektryczne, oraz ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej, seryjnie zawierająca grzejniki konwektorowe i dmuchawy 2-stopniowe. Mimo „odchudzenia” konstrukcji i zastosowaniu kilku nowych komponentów, Urbino 12 LE lite hybrid, tak jak wszystkie inne produkty Solarisa, wykazuje bezkompromisowość w sferze bezpieczeństwo oraz komfortu, zarówno pasażerów, jak i kierowców. Między innymi spełnia normy bezpieczeństwa określone w regulaminach R29 i R66.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA