REKLAMA

Specjalna odmiana Tatra Phoenix 8x8 dla Holandii

Holenderski przedstawiciel Tatry – niezależny agent TATRA Holandia – mocno promuje w tym kraju 4-osiowy model z linii Phoenix – Phoenix 8x8, specjalnie przygotowany przez koprzywnicką fabrykę z myślą o tym rynku.

Wariant ten wyróżniają trzy zasadnicze elementy. Pierwszy wynika ze zwiększenia rozstawu jego osi 3-4, przy zachowaniu układu osi 2+2. Dzięki temu samochód czteroosiowy, przy dozwolonej przez przepisy holenderskie dopuszczalnej masie całkowitej 46000 kg, cechuje idealny rozkład nacisków na każdą z osi – równy 11500 kg, czyli tyle, na ile pozwala tamtejsze prawo. W efekcie da się nim przewieźć ładunek o masie nawet 30000 kg, w dodatku na drogach publicznych.

Drugi zasadniczy wyznacznik tej wersji polega na tym, że aż trzy z jej czterech osi mają skręcane koła – tzn. koła osi ostatniej, czwartej są skręcane przeciwbieżnie w stosunku do kół dwóch osi pierwszych, dla poprawy manewrowości, w tym redukcji promienia skrętu. Powyższe odgrywa kluczowe znaczenie podczas poruszania się po węższych ulicach czy na placach budowy o ograniczonej powierzchni.
Trzecim kluczowym atrybutem tej ciężarówki jest jej ponadprzeciętna dzielność terenowa – mobilność taktyczna. Stanowi ona pochodną połączenia unikatowych składowych w budowie podwozi Tatry w postaci centralnej rury nośnej i półosi wahliwych w niezależnym zawieszeniu z napędu na wszystkie osie oraz wyłączenie pojedynczym ogumieniem. W rezultacie samochodem tym da się pokonać praktycznie wszystkie bezdroża.
Do napędu Phoenix 8x8 służą silniki z linii DAF Paccar MX-11 bądź MX-13. W zależności od wymagań odbiorcy kabina może być zaś krótka, dzienna albo długa. Fakt zastosowania silników i kabin DAF-a powoduje, że pojazd ten jest promowany w Holandii jako uzupełnienie oferty właśnie DAF-a w segmencie w ogóle przez niego nie obsługiwanym, czyli typów specjalizowanych i wysoko specjalistycznych z napędem na wszystkie osie ewentualnie oś/osie tylną i jedną z osi przednich przy układzie cztero- albo więcej osiowym.

REKLAMA

W Holandii, ze względu na swoje osiągi oraz właściwości eksploatacyjne, 4-osiowy, 46-tonowy Phoenix 8x8 występuje jako bezpośredni konkurent dla wyrobów Ginafa i Terberga.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA