[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Specjalna pożarnicza Scania do zwalczania pożarów lasów

Najgorsze w historii pożary lasów, które szalały w Szwecji latem ubiegłego roku, unaoczniły potrzebę stosowania pojazdów strażackich, które mogą manewrować i operować w trudnym terenie. Eksjö Rescue Services w południowej Szwecji dostał niedawno ciężki terenowy samochód ratowniczo-gaśniczy oparty na Scania XT P370 i specjalnie zaprojektowanej do pracy – prowadzenia działań w gęstych lasach.

Fot. Producent

Zbudowana na standardowym, 3-osiowym podwoziu XT w układzie napędowym 6x6, wytrzymała ciężarówka otrzymała zbiornik na wodę o pojemności 6000 litrów. To, co wyróżnia tę ciężarówkę, to elastyczne połączenie ramy z nadwoziem, aby poradzić sobie z nierównym ruchem w terenie. W przypadku sztywnego mocowania zbiorniki mogą bowiem pękać. Pojazd został również wyposażony w wytrzymałe, gwintowane opony terenowe.

Wszechstronny weteran armii

Służby ratownicze Eksjö od 1976 roku użytkowały poprzednią – starej generacji legendarną ciężarówkę taktyczną Saab-Scania SBAT 111S 6 × 6, gdzie skrót SBAT stanowi akronim wyrażenia Special Bulldog Allwheeldrive Tandem. Najpierw była ona wypożyczona, a następnie przekazana przez siły zbrojne. Micael Carlsson, szef Eksjö Rescue Services, podkreśla; "To była naprawdę świetna ciężarówka w terenie, ale po 42 latach zrobiła się przestarzała, a części zamienne były coraz trudniejsze do zdobycia". Celem Carlssona stało się więc zastąpienie zabytkowego egzemplarza nowoczesnym odpowiednikiem. Strażacy nie dysponowali jednak budżetem na niestandardowy wariant i wobec tego starali się spełnić swoje wymagania, stosując gotowe komponenty. Po rozmowach z dealerem Scania zaprojektowano zatem specjalne podwozie z wykorzystaniem standardowych elementów z nadwoziem marki Sala Brand. Nowy nabytek w ocenie go eksploatujących działa prawie tak dobrze, jak legendarny SBAT, ale przy wyższym poziomie komfortu i bezpieczeństwa. Przy czym strażacy z Eksjö zwracają uwagę, że nowe auto niezbytnio nadaje się do jazdy po normalnych drogach, gdyż z typowymi terenowymi oponami zachowuje się trochę niepewnie na asfalcie. Poza tym trzeba zachować większą ostrożność podczas obsługi, ponieważ kilka dodatkowych zadrapań w ciężarówce wojskowej naprawdę nie miało znaczenia, w przypadku XT już ma.
Zakupiony XT P370 6x6 zaopatrzono w krótką, dzienną kabinę z dwoma fotelami. Prawdziwa jego zaleta - w porównaniu z poprzednikiem – polega jednak na tym, że nie trzeba ciągnąć węża tak daleko podczas gaszenia ognia. Ponadto, biorąc pod uwagę ładowność, dałoby się zabudować zbiorniki o większej pojemności, ale to wpłynęłoby negatywnie na zwrotność i dzielność w terenie. Zwykle wystarcza 6000 litrów podczas walki z ogniem, przeważnie przy użyciu nie więcej niż 100 litrów na minutę.

REKLAMA

Obszar Eksjö został szczęśliwie oszczędzony podczas ubiegłorocznych letnich pożarów lasów, ale ekipy strażackie były zajęte na sąsiednich terenach oraz walczyły z poważnymi pożarami w innych miejscach.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij