REKLAMA

Specjalna pożarnicza Scania do zwalczania pożarów lasów

Najgorsze w historii pożary lasów, które szalały w Szwecji latem ubiegłego roku, unaoczniły potrzebę stosowania pojazdów strażackich, które mogą manewrować i operować w trudnym terenie. Eksjö Rescue Services w południowej Szwecji dostał niedawno ciężki terenowy samochód ratowniczo-gaśniczy oparty na Scania XT P370 i specjalnie zaprojektowanej do pracy – prowadzenia działań w gęstych lasach.

Producent
Fot. Producent

Zbudowana na standardowym, 3-osiowym podwoziu XT w układzie napędowym 6x6, wytrzymała ciężarówka otrzymała zbiornik na wodę o pojemności 6000 litrów. To, co wyróżnia tę ciężarówkę, to elastyczne połączenie ramy z nadwoziem, aby poradzić sobie z nierównym ruchem w terenie. W przypadku sztywnego mocowania zbiorniki mogą bowiem pękać. Pojazd został również wyposażony w wytrzymałe, gwintowane opony terenowe.

REKLAMA

Wszechstronny weteran armii

Służby ratownicze Eksjö od 1976 roku użytkowały poprzednią – starej generacji legendarną ciężarówkę taktyczną Saab-Scania SBAT 111S 6 × 6, gdzie skrót SBAT stanowi akronim wyrażenia Special Bulldog Allwheeldrive Tandem. Najpierw była ona wypożyczona, a następnie przekazana przez siły zbrojne. Micael Carlsson, szef Eksjö Rescue Services, podkreśla; "To była naprawdę świetna ciężarówka w terenie, ale po 42 latach zrobiła się przestarzała, a części zamienne były coraz trudniejsze do zdobycia". Celem Carlssona stało się więc zastąpienie zabytkowego egzemplarza nowoczesnym odpowiednikiem. Strażacy nie dysponowali jednak budżetem na niestandardowy wariant i wobec tego starali się spełnić swoje wymagania, stosując gotowe komponenty. Po rozmowach z dealerem Scania zaprojektowano zatem specjalne podwozie z wykorzystaniem standardowych elementów z nadwoziem marki Sala Brand. Nowy nabytek w ocenie go eksploatujących działa prawie tak dobrze, jak legendarny SBAT, ale przy wyższym poziomie komfortu i bezpieczeństwa. Przy czym strażacy z Eksjö zwracają uwagę, że nowe auto niezbytnio nadaje się do jazdy po normalnych drogach, gdyż z typowymi terenowymi oponami zachowuje się trochę niepewnie na asfalcie. Poza tym trzeba zachować większą ostrożność podczas obsługi, ponieważ kilka dodatkowych zadrapań w ciężarówce wojskowej naprawdę nie miało znaczenia, w przypadku XT już ma.
Zakupiony XT P370 6x6 zaopatrzono w krótką, dzienną kabinę z dwoma fotelami. Prawdziwa jego zaleta - w porównaniu z poprzednikiem – polega jednak na tym, że nie trzeba ciągnąć węża tak daleko podczas gaszenia ognia. Ponadto, biorąc pod uwagę ładowność, dałoby się zabudować zbiorniki o większej pojemności, ale to wpłynęłoby negatywnie na zwrotność i dzielność w terenie. Zwykle wystarcza 6000 litrów podczas walki z ogniem, przeważnie przy użyciu nie więcej niż 100 litrów na minutę.

Obszar Eksjö został szczęśliwie oszczędzony podczas ubiegłorocznych letnich pożarów lasów, ale ekipy strażackie były zajęte na sąsiednich terenach oraz walczyły z poważnymi pożarami w innych miejscach.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA