REKLAMA

Stal pod względem produkcyjnym wolna od paliw kopalnych to krok w dekarbonizacji Scanii

„Teraz przygotowujemy się do naszej podróży w kierunku produktów całkowicie bezemisyjnych!” W ten sposób Anders Williamsson, szef działu zakupów Scanii, postrzega decyzję koncernu o zainwestowaniu w firmę H2 Green Steel (H2GS) i nawiązaniu z nią partnerstwa.

Scania Producent

W całkowicie nowej hucie stali w Boden w północnej Szwecji, dzięki nowej metodzie produkcji i wykorzystaniu wodoru gazowego wytwarzanego z energii elektrycznej z elektrowni wodnych i wiatrowych, emisja dwutlenku węgla na tonę powstającej stali może mianowicie zostać zmniejszona o 95 procent. Anders Williamsson, który był odpowiedzialny za negocjacje Scanii z nowo powstałą firmą H2GS Green Steel, jest entuzjastycznie nastawiony. Uważa, że inwestycja ta wzmocni zarówno pozycję Szwecji, jak i szwedzkiego przemysłu jako lidera dekarbonizacji.

REKLAMA

Model biznesowy oparty na bliskich partnerstwach

Anders Williamsson mówi „Oczywiście wzmacnia to również pozycję Scanii jako lidera w przejściu na zrównoważony transport. Ponieważ każda ciężarówka Scania zawiera około 5 ton stali, możemy użyć stali wyprodukowanej w technologii H2GS, aby zrobić gigantyczny krok w naszej drodze do wyrobów bezemisyjnych w całym łańcuchu wartości. To prawdziwy wzrost ambicji, który nie tylko przyczyni się do osiągnięcia przez Scanię celów klimatycznych określonych w porozumieniu paryskim, ale wręcz jeszcze bardziej podniesie poprzeczkę”.

H2GS opiera się na doświadczeniach i wnioskach wyciągniętych z założenia producenta akumulatorów Northvolt. Model biznesowy bazuje na ścisłym partnerstwie ze strategicznymi klientami, w tym na głębokiej współpracy w zakresie rozwoju produktu, technologii procesowej, strategii recyklingu oraz logistyki. Carl-Erik Lagercrantz, prezes zarządu H2GS i Northvolt, ocenia „Chcemy przyspieszyć transformację europejskiego przemysłu stalowego. Elektryfikacja była pierwszym krokiem do redukcji emisji dwutlenku węgla w branży transportowej. Następnym krokiem jest zbudowanie pojazdów z wysokiej jakości stali wolnej od paliw kopalnych”.

H2GS planuje rozpocząć produkcję w 2024 roku. Współpraca Scania z H2GS opiera się na tej samej udanej koncepcji, co współpraca z Northvolt. Anders Williamsson wyjaśnia „Inwestując w początkową fazę rozwoju firmy okazujemy zaufanie do inwestycji, a jednocześnie daje to nam dobre możliwości, między innymi, zabezpieczania przyszłych dostaw”.

H2GS planuje rozpocząć produkcję w nowej hucie w 2024 roku. Według Andersa Williamssona produkcja w Boden będzie obejmowała około 90% różnych rodzajów i gatunków stali, których wymaga Scania. Anders Williamsson podsumowuje „Oczywiście w przyszłości nadal będziemy kupować stal od innych dostawców. Tutaj śledzimy rozwój produkcji stali wolnej od paliw kopalnych, zachodzący w przełomowym szwedzkim projekcie HYBRIT we współpracy między z SSAB, LKAB i Vattenfall”

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA