[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Star 266 - jaki był? Cz.1

W 2018 roku przypadają rocznice trzech istotnych wydarzeń związanych z funkcjonowaniem byłej Fabryki Samochodów Ciężarowych (FSC) w Starachowicach oraz pochodzącymi z niej wyrobami. Są nimi 70 lat od momentu uruchomienia w 1948 roku seryjnej produkcji pierwszej polskiej powojennej ciężarówki – modelu Star 20, 45 lat od chwili rozpoczęcia w 1973 roku wytwarzania w swoim czasie jednego z najlepszych terenowych średniotonażowych aut dla wojska – typu 266 oraz 30 lat, gdy w 1988 roku dwa pochodzące właśnie z linii 266 specjalnie zmodyfikowane egzemplarze wzięły udział w legendarnym europejsko-afrykańskim Rajdzie Paryż-Dakar.

Historia typu 266 zaczyna się w 1968 roku, gdy jednocześnie w trzech miejscach – Ośrodku Badawczo-Rozwojowym FSC Star, Biurze Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie oraz Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku – rozpoczęto prace nad nową rodzimą terenową ciężarówką. Miała być ona następcą wytwarzanej od 1965 roku serii Star 660. Pierwszy prototyp Stara 266 zbudowano już w 1969 roku. W latach 1970-1973 przeprowadzano próby drogowe kolejnych prototypów, nieustannie testowanych i udoskonalanych. Towarzyszyły temu prace mające na celu przygotowanie fabryki w Starachowicach do wytwarzania tego samochodu. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1973 roku. Dzisiaj, 45 lat po tym fakcie, można spróbować dokonać w miarę obiektywnej analizy i oceny tego pojazdu. Z całą pewnością, uwzględniając wiele zmiennych i czynników, w tym m.in. rodzaj auta, jego parametry techniczne i osiągi oraz ich porównanie z parametrami odpowiedników w poszczególnych okresach, cenę, niezawodność czy późniejszy potencjał modernizacyjny, należy stwierdzić, iż była to jedna z najlepszych, o ile nawet nie najlepsza ciężarówka skonstruowana przez rodzimych fachowców, chociaż przy wydatnym wsparciu specjalistów z zagranicy, za czasów PRL, czyli od 1945 do 1989 roku. Co więcej, w chwili swojego wejścia na rynek, a zatem w połowie lat 70. ubiegłego wieku, prezentowała się nie gorzej niż analogiczne wyroby proponowane wtedy przez znane zagraniczne, w tym zachodnioeuropejskie koncerny. Powyższe potwierdzają m.in. wyniki analiz i badań homologacyjnych, na przełomie 1976 i 1977 roku przeprowadzonych na zlecenie Fabryki Samochodów Ciężarowych (FSC) w Starachowicach przez Zakład Technicznej Eksploatacji Pojazdów Instytutu Transportu Samochodowego (ITS). Prace te rozpoczęto dokładnie w dniu 25 lutego 1976 roku, a zakończono 25 lutego 1977 roku. W ich trakcie sprawdzany, losowo wybrany egzemplarz przejechał 15000 km, w tym z obciążeniem 3500 kg równe 9500 km. Poniżej przytaczamy wybrane fragmenty z przygotowanych uwag oraz wnioski. Całą tę część oparto na artykule Bartosza Zakrzewskiego, zatytułowanym ”Badania drogowe samochodu ciężarowo-terenowego Star 266 w ITS”, Instytut Transportu Samochodowego, Transport Samochodowy, 1-2016, s. 91-106.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij