Światowa premiera Urbino 9 LE electric

W dniu 30 września 2021 roku Solaris zaprezentował premierowy pojazd 9-metrowy – niskowejściowy autobus bateryjny Urbino 9 LE electric. To kolejny model elektryczny firmy, dedykowany zarówno do przewozów miejskich, jak i międzymiastowych, który stanowi doskonały element łączący sieć dróg miejskich i podmiejskich na obszarze aglomeracji.

Solaris Urbino 9 LE electric Producent

Urbino 9 LE electric został zunifikowany z pozostałymi pojazdami IV generacji i zbudowany w oparciu o rozwiązania stosowane w pojazdach nowej generacji, przez co idealnie wpisuje się w potrzeby rynku europejskiego. Ten niskowejściowy model elektryczny jest już kolejną, po Urbino 15 LE electric, propozycją w ofercie elektrycznej firmy, spełniającą wymagania zarówno pierwszej i drugiej klasy pojazdów. Jego kompaktowe wymiary sprawiają, że doskonale poradzi sobie w ciasnej przestrzeni miejskiej oraz przy stromych podjazdach czy na ostrych górskich zakrętach. Skonstruowano go w ten sposób, że jego wnętrze można dopasować do wymogów homologacyjnych w klasie I lub II.

REKLAMA

Urbino 9 LE electric wyposażono w elektryczny silnik centralny o maksymalnej mocy chwilowej 220kW. Silnik ten jest chłodzony cieczą, a napęd jest przenoszony na oś drugą oś. Układ napędowy zasila energia pochodząca z baterii Solaris High Energy, czyli baterii o wyższej gęstości energii, charakteryzujących się większą pojemnością i ładowanych najczęściej nocą. Maksymalna łączna pojemność baterii High Energy dla Urbino 9 LE electric wynosi ponad 350 kWh. Przy tym odbiorcy będą mogli zdecydować się na akumulatory Solaris HighPower – przeznaczone do szybkiego ładowania dużą mocą. Energia w bateriach może być uzupełniana poprzez standardowe złącze plug-in. Dodatkowo w opcji znajduje się możliwość zamontowania na dachu jednego z trzech typów pantografów. Oprócz tradycyjnego pantografu, klienci będą mogli zdecydować się na nowe rozwiązania szybkiego ładowania. Z gamy producenta można wybrać tzw. pantograf odwrócony – niedostępny do tej pory w wersji 8,9. Kolejną opcją jest zupełnie nowy typ pantografu, sięgający nieco wyżej niż konkurencyjne rozwiązania. Pozwala to na ładowanie pojazdów o różnej wysokości. Podobnie jak w przypadku pozostałych wytwarzanych przez Solarisa autobusów elektrycznych, wszystkie możliwe alternatywy mogą zostać przygotowane zgodnie z preferencjami klientów, kompatybilnie z istniejącą lub planowaną infrastrukturą ładowania przewoźnika.

W premierowym modelu zadbano też o wygodę podróżujących. Zwiększona odległość pomiędzy fotelami gwarantuje wysoki komfort jazdy, spełniający także wymogi Bus Nordic. Ponadto, dzięki unowocześnionej konstrukcji, w tylnej części uzyskano więcej przestrzeni nad głowami pasażerów, co wpływa pozytywnie na jakość przebywania na pokładzie. Poza tym istnieje możliwość montażu dowolnego rodzaju klimatyzacji spośród wszystkich systemów dostępnych w ofercie firmy, w tym systemu klimatyzacji z funkcją grzania pompą ciepła. W tym ostatnim układzie, aby osiągnąć odpowiednią temperaturę w pojeździe, wykorzystuje się powietrze pochodzące z zewnątrz. Pomaga to uzyskać wydajną efektywność energetyczną autobusu i bezpośrednio przekłada się na większy zasięg.

Mimo swoich niewielkich gabarytów, Urbino 9 LE electric zabezpiecza znaczną liczbę miejsc siedzących, z których większość pozostaje zwrócona w kierunku jazdy. W obydwu klasach maksymalna liczba siedzeń wynosi 27. Do środka prowadzi dwoje drzwi w układzie 1-2. Wewnątrz przewidziano jeszcze miejsca o podwyższonej dostępności – dla osób z niepełnosprawnościami czy z wózkami dziecięcymi. Do tego dostępne są miejsca siedzące wyposażone w ISO-FIX, czyli system umożliwiający bezpieczne mocowanie fotelików dziecięcych. W zależności od wyposażenia w pierwszej klasie maksymalnie na pokład wejdą 73 osoby, w klasie drugiej – 60 osób. Innowacyjne systemy, w które wyposażony jest nowy model elektryczny, dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo zarówno pasażerów, jak i kierowcy. Interaktywny panel z ekranami dotykowymi łączy w sobie wiele zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa i zapewnia dostęp do asystenckich automatycznych systemów wsparcia pracy kierowcy (ADAS). W bogatej ofercie rozwiązań znaleźć można między innymi system MirrorEye – zestaw kamer, zastępujących tradycyjne lusterka, wyświetlający kierowcy obraz wokół autobusu. Z kolei dzięki Mobileye Shield+, systemowi, który za pomocą dźwiękowych i wizualnych powiadomień informuje kierowcę o obecności pieszych oraz pojazdów w pobliżu autobusu, znika problem tzw. „martwych pól”. Urbino 9 LE electric w pełni przystosowano też do integracji z autorskim systemem zdalnego zarządzania flotą eSConnect, gwarantującym pełną telemetrię, analizę danych i serwisowanie nie tylko usterek, które już wystąpiły, ale i przewidywanie wybranych zdarzeń, jakie mogą wystąpić w niedalekiej przyszłości. Pierwsze egzemplarze Urbino 9 LE electric zdążyły wzbudzić niemałe zainteresowanie, a Solaris podpisał już kontrakty łącznie na 17 sztuk tego wariantu. W przyszłym roku,dzięki umowie z przewoźnikiem Società Autobus Servizi d'Area S.p.A osiem egzemplarzy trafi do włoskiego Bolzano. Pozostałe z zamówionych Urbino 9 LE electric pojawią się na ulicach polskich miast. Sześć zostało zakupione przez miasto Żyrardów, dwa przez Cieszyn, a jeden przez klienta z Zawiercia. Złożone zamówienia potwierdzają, że najnowszy autobus z elektrycznej oferty podmiotu stanowi trafioną propozycję zarówno dla obszarów dużych miast, gdzie może być z powodzeniem wykorzystywany do obsługi dziennych linii mniej obciążonych albo nocnych, jak i mniejszych miejscowości.

Ogólnie Urbino 9 LE electric to nowy model, który warto brać pod uwagę przy przemianie floty autobusów na bardziej przyjazną środowisku. Tym bardziej, że Solaris ma wieloletnie doświadczenie w produkcji pojazdów bezemisyjnych. Dostarczył do klientów już blisko 3000 pojazdów tego typu. 10 lat temu odbyła się premiera najmniejszego wariantu elektrycznego dostępnego w ofercie firmy – Urbino 8,9 LE electric. Dzisiaj oficjalnie do gamy wyrobów w klasie Midi dołącza wydanie przygotowane wyłącznie z myślą o napędach bezemisyjnych – jeszcze bardziej wszechstronne i elastyczne.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA