REKLAMA

Szczecin kupuje hybrydy Solarisa

Władze Szczecina podjęły decyzję o zakupie 16 sztuk hybrydowych autobusów Solaris Urbino. Będzie to 8 przegubowych pojazdów 18 metrowych i 8 sztuk krótszych, 12 metrowych. Kilka dni wcześniej podobne autobusy hybrydowe zakupiły Pabianice.

Fot. Producent
Fot. Producent

Problem smogu i wszelkich zanieczyszczeń powietrza ma coraz większe znaczenie dla poziomu zdrowotności mieszkańców dużych miast. Bardzo istotnym źródłem tych zanieczyszczeń jest komunikacja drogowa. Powszechnie stosowane w publicznym transporcie autobusowym wysokoprężne silniki spalinowe, pomimo ogromnego postępu technologicznego nadal emitują dużo szkodliwych związków chemicznych. Zupełnie zeroemisyjny napęd elektryczny jest bardzo ekologiczny, ale ciągle drogi. Dobrym rozwiązaniem są konstrukcje pośrednie, a więc pojazdy hybrydowe, spalinowo-elektryczne. Na takie pojazdy Solaris Urbino zdecydował się właśnie Szczecin. Napęd realizowany jest w tych autobusach przez silniki elektryczne zasilane bardzo niekonwencjonalnie, nie z klasycznych baterii akumulatorów, ale z dużo lżejszych magazynów energii zbudowanych z bardzo pojemnych i trwałych superkondensatorów, a dodatkowo pojazd ma silnik spalinowy z generatorem prądu, który w odpowiednich momentach doładowuje te kondensatory.  Cała idea polega na takim dobraniu okresów pracy silnika spalinowego, by jak najbardziej ograniczyć kontakt pasażerów ze spalinami. Realizuje to funkcja Stop-and-Go, która przy obecności pasażerów na przystankach i przy otwartych drzwiach całkowicie wyłącza silnik spalinowy, a pojazd staje się zeroemisyjnym autobusem elektrycznym. Między przystankami, gdy prądu zaczyna brakować, niewielki, zaledwie 4,5 litrowy silnik spalinowy doładowuje kondensatory, by na kolejnym przystanku nie emitować spalin, a także w miejscach oczekiwania pasażerów znacznie ograniczyć poziom hałasu. Idealny moment przejścia przed przystankiem na napęd elektryczny podpowiada system GPS.

REKLAMA

Takie rozwiązanie zdobywa w Polsce dużą popularność - ostatnio na zakup hybrydowych autobusów Solarisa (127 sztuk) zdecydowało się wiele miast, np. Kielce, Legnica, Czechowice-Dziedzice, Tomaszów Mazowiecki, Luboń, Oświecim, Pabianice, Piła, Płock, Pobiedzice czy Świnoujscie, a teraz dołącza do nich Szczecin

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA