Sześć ciężarówek TATRA dla Ministerstwa Obrony i Żandarmerii Armii Królestwa Niderlandów

W dniu 28 maja ukazała się oficjalna informacja, że wraz z Van Bouwel Sales&Service z Kapellen (Belgia) oficjalny importer ciężarówek Tatra do Holandii – niezależny agent – dystrybutor TATRA Netherlands otrzymał kontrakt na dostawę 6 aut TATRA, wszystkich stanowiących zmilitaryzowane wydania z cywilnej rodziny Phoenix. Powyższe oznacza, że ich kompletacja obejmuje silniki DAF – Paccar MX-11 lub MX-13, kabiny z serii DAF CF oraz skrzynie biegów ZF

Dwa auta będą 4-osiowe, w układzie napędowym 8×8 i trafią one do Królewskiej Żandarmerii Marechaussee. Natomiast cztery egzemplarze są 3-osiowe, w układzie napędowym 6×6 – odbierze je niderlandzkie Ministerstwo Obrony.

REKLAMA

Dwie ciężarówki Phoenix dla Royal Netherlands Marechaussee cechują się dopuszczalną technicznie masą całkowitą 43000 kg. Mają długą kabinę z przednią i górną osłoną rurową, pomalowaną na niebieski kolor żandarmerii. Otrzymały silnik o mocy 483 KM, współpracujący ze zautomatyzowaną, 16-biegową skrzynią przekładniową ZF oraz skrzynią rozdzielczą TATRA z niskim i wysokim przełożeniem – biegami szosowym i terenowym. Na wszystkich kołach założono wyłącznie pojedyncze ogumienie. Co więcej, osie trzecia i czwarta mają zwiększony rozstaw, a koła osi ostatniej – czwartej są skręcane przeciwbieżnie w stosunku do kierowanych kół dwóch osi pierwszych, dla poprawy manewrowości, w tym redukcji promienia skrętu Te Tatry w formie zabudowy są wyposażone w zakabinowy żuraw załadunkowy ze składanymi ramionami – Atlas Atlas AK 172.3 E A3 oraz system hakowy załadunkowy do kontenerów Hyva Titan. Żuraw wyróżniają maksymalny moment siły udźwigu 151.8kNm, długość 2.45 m, szerokość 0.99 m, wysokość 2.225 m, udźwig 1.47 t – przy maksymalnym wysięgu ramienia 10.2 m. Samochody zaopatrzono również w system zmiany ciśnienia w oponach z 4 zaprogramowanymi wstępnie pozycjami do regulacji ciśnienia do jazdy w terenie. Natomiast w przypadku przebicia system generuje ostrzeżenie, a uszkodzoną oponę może stale dopompowywać. Poza tym obie TATRY mogą przewozić ładunki niebezpieczne oraz służą głównie do transportu po drogach i w terenie ładunków i wyposażenia, przykładowo sprzętu logistycznego, ratunkowego bądź na biwak żandarmerii wojskowej w trakcie szkolenia. Phoenix 8×8 mogą też być wykorzystywane do utrzymania porządku publicznego, w sytuacji awaryjnych lub ewakuacji pojazdów unieruchomionych.

Cztery ciężarówki dla Ministerstwa Obrony to z kolei 3-osiowy typ Tatra Phoenix PR3333 6×6. Charakteryzują je długa kabina z przednią i górną osłoną rurową, pomalowana na barwy ochronne – kolor ciemnozielony, silnik Euro 6 o mocy 483 KM oraz dopuszczalna masa całkowita 33000 kg – 1000 kg nacisk na oś przednią, 2x 11,500 nacisk na osie tylnego tandemu. Te egzemplarze na wszystkich kołach mają założone pojedyncze, wysokie i szerokie opony o rozmiarze 445/75R22,5. Przy tym zwiększono rozstaw osi tylnych – druga-trzecia, a sama tylna oś jest kierowana przeciwbieżnie w zależności od prędkości, co zapewnia bardzo korzystną zwrotność i mały promień skrętu. Dodatkową zaletę stanowi to, że z przyczepa łączona z tymi Tatrami także ma kierowaną ostatnią oś, co umożliwia manewrowanie nawet w bardzo ciasnych przejazdach i na ograniczonej powierzchni.

Generalnie odmiany 6x6 przeznaczono do obsługi logistycznej, w tym zabierania 20-stopowych, standardowych kontenerów morskich i znormalizowanych platform. Pomocny jest w tym zainstalowany hakowy system załadunkowy, mogący również obsługiwać dołączoną 2-osiową przyczepę.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA