REKLAMA

Szosowe zestawy paliwowe dla MON w 2017 roku

W 2017 roku Dobrowolski sp. z o.o. ze Wschowy przekazał Rblog w Wałczu 10 szosowych zestawów paliwowych. 7 takich samych zestawów spółka dostarczyła również w 2016 roku.

Producent
Fot. Producent

Zestawy te składają się z 2-osiowego szosowego ciągnika siodłowego oraz 3-osiowej naczepy. Tym samym, jeśli doda się Mercedesy sprzedane przez Loya Trucks do tych sprzedanych przez Dobrowolskiego, wówczas okaże się, że ostatecznie nasza armia w roku ubiegłym weszła w posiadanie 41 samochodów niemieckiej korporacji.

Dostarczony ciągnik siodłowy to Actros trzeciej generacji, w 2011 roku zastąpiony typoszeregiem czwartej generacji i dostępny wyłącznie z jednostkami napędowymi spełniającymi normę czystości spalin do Euro 5 i regulacji EEV włącznie. W związku z tym na rynku unijnym był oferowany do roku 2014, czyli momentu wejścia w życie normy czystości spalin Euro 6. Po tej dacie, poza de facto małymi wyjątkami, na terenie Wspólnoty nie mógł być dalej rejestrowany. Przy czym koncern go wciąż produkuje, z przeznaczeniem na tzw. rynki eksportowe, czyli pozaunijne, oraz dla wybranych odbiorców unijnych, nadal mogących rejestrować auta z silnikami Euro 5 lub EEV. Ponieważ do takich odbiorców należą siły zbrojne, Dobrowolski, ze względu na podane wymagania przetargowe, mógł zaproponować tańszego Actrosa MP 3 niż droższego MP 4 (czwartej generacji).

REKLAMA

Wybrany przez podmiot ze Wschowy model Actros MP 3 nosi oznaczenie 1841LS 4X2 i ma rozstaw osi 3600 mm. Źródło jego napędu stanowi 12-litrowy, 6-cylindrowy, widlasty (V6) silnik OM501 BlueTec 5 (Euro 5) w nastawie o mocy maksymalnej 300 kW/408KM przy 1800 obr/min. Otrzymał on hamulec silnikowy z zaworem upustowym, wiskozowe sprzęgło elektromagnetyczne do wiatraka Behr, turbodoładowanie oraz chłodzenie międzystopniowe powietrza. Współpracują z nim: zautomatyzowana skrzynia przekładniowa Mercedes PowerShift 2 G211-12/14,93-1,0 oraz tylna oś napędowa H6 z kołem talerzowym 440 i blokadą mechanizmu różnicowego, o przełożeniu i=3,077 (HL4/6). Oś ta cechuje się nośnością maksymalną 13000 kg, podczas gdy przednia oś kierowana, wygięta, nienapędowa 7500 kg. W rezultacie pojazd zalicza się do wariantu wagowego 19000 kg – 7500+11500 kg. Przy czym wartości poszczególnych nacisków równają się: na oś przednią – 4877 kg, na oś tylną – 2199 kg, co daje masę auta gotowego do jazdy na poziomie 7076 kg i ładowność 11924 kg, przy dopuszczalnej masie całkowitej 19000 kg. Wartość dopuszczalnej masy całkowitej zestawu określono natomiast na 40000 kg. Zawieszenie przedniej osi jest mechaniczne, tworzone przez paraboliczne resory piórowe, uzupełnione przez stabilizator. W zawieszeniu osi tylnej występują dwie poduszki powietrzne – zawieszenie dwumiechowe – oraz stabilizatoro-wahacz. Felgi stalowe z przodu i z tyłu są takie same – 9,00x22,5. Założono na nich opony Continental Hybrid o rozmiarze 315/70R22,5, z przodu pojedyncze (Hybrid HS3 XL), z tyłu bliźniacze (Hybrid HD3). W elektronicznie kontrowanym układzie hamulcowym EBS – Mercedes Telligent, z ABS i ASR, zastosowano dwuobwodowe hamulce pneumatyczne, automatyczną korekcję luzu pomiędzy klockiem a tarczą hamulcową, blokadę przed staczaniem samochodu na wzniesieniu, hamulce tarczowe na osi przedniej i tylnej, elektroniczną jednostkę zarządzania sprężonym powietrzem E-APU (electronic air processing unit) oraz przyłącze do dwuobwodowego układu pneumatycznego naczepy. Rama podwozia ma tradycyjny układ drabinowy z podłużnicami i poprzeczkami oraz zrezygnowano z przedniego spoilera pod przednim wzmocnionym stalowym zderzakiem. Zrobiony z blachy aluminiowej główny zbiornik paliwa charakteryzuje się pojemnością 400 l, zbiornik AdBlue – 85 l. Wśród innych kluczowych składowych znalazły się: układ kierowniczy ze wspomaganiem, płyta osłaniająca pod chłodnicą i silnikiem, siodło Jost o wysokości 150 mm – z uwagi na możliwość pokonywania podjazdów i długich nierówności poprzecznych – smarowane manualnie, dopasowane do współpracy z czopem zaczepowym 2" (ø50,8 mm) o nośności przekraczającej nacisk naczepy na siodło, czyli o nośności minimum 130 kN (13T), oraz płyta montażowa podsiodłowa 40 mm dla ciągnika 20000 kg.

Poza tym samochód, ze względu na jego planowane przeznaczenie, przygotowano do przewozu materiałów niebezpiecznych zgodnie z Konwencją ADR. Również, ze względu na przewidywane raczej krótsze dziennie pokonywane dystanse, zamontowana została krótka, dzienna, nazwana jako średnia, kabina kierowcy z niskim dachem, oznaczona symbolem M. Kabinę tę wyróżniają: niski dach oznaczający wysokość wnętrza 1400 mm, prosta tylna ściana, zawieszenie mechaniczne, olej hydrauliczny do układu podnoszenia kabiny do temp.<-25ºC, szyby przyciemniane z pasem filtra, tylna ściana bez okien, wywietrznik dachowy, lustro szerokokątne po stronie pasażera, ogrzewane lusterka wsteczne sterowane elektrycznie, lustro rampowe po stronie pasażera, z przodu lustro aerodynamiczne, szerokokątne, ogrzewane lustro kierowcy, immobilizer z transponderem oraz centralny zamek. Dochodzą jeszcze stopnie wejściowe i podest za kabiną kierowcy, uchylny stopień wejściowy oraz lakierowanie kolorem RAL 6006 elementy podwozia, takie jak m.in. rama, zbiornik paliwa, elementy osprzętowe, siodło, obręcze kół.

Drugi kluczowy element zestawu stanowi wyprodukowana przez Dobrowolski sp. z o.o. 3-osiowa, szosowa naczepa cysterna paliwowa typ CN33 model 2287. Cysterną tą można przewozić, przechowywać i wydawać oczyszczone, odmierzone i odwodnione paliwa płynne.

Zasadniczą część naczepy tworzy czterokomorowy zbiornik, będący stalową konstrukcją spawaną w kształcie dwóch walców połączonych stożkiem i z obu stron zakończoną wspawanymi w płaszcz zbiornika dennicami koszykowymi. Poza dennicami do wnętrza zbiornika wspawane są przegroda stożkowa, pierścień usztywniający oraz pierścienie zamykające narożne przestrzenie dennic, dzielące zbiornik na komory i stanowiące jego użebrowanie. Same dennice koszykowe i wszystkie przyspawane do zbiornika elementy nośne zrobiono ze stali stopowej o podwyższonej wytrzymałości. Zbiornik ma też podpory:

  • przednią z płytą zaczepową i przykręconym czopem zaczepowym JOST 2”, służącą do połączenia cysterny z ciągnikiem;
  • środkową z przykręconymi nogami podporowymi, służącą jako podparcie zbiornika po wyczepieniu ciągnika;
  • tylną do zamocowania zawieszenia pneumatycznego: tj. wsporników do instalacji resorów piórowych z osiami i płyt do przykręcenia miechów pneumatycznych oraz wsporników osprzętu i wyposażenia;
  • instalacji rurowych z armaturą, zderzaka z lampami, błotników, klinów, koła zapasowego, drabinki, szafek, mocowania oznakowania cysterny oraz innego jej wyposażenia.

Każdą komorę zbiornika zaopatrzono w: pokrywę włazu z armaturą w pierścieniu osłonowym umożliwiającą dostęp do wnętrza przedziału zbiornika i odgórny załadunek, zawór denny przeznaczony do oddolnego napełniania i opróżniania zbiornika oraz układ odprowadzania oparów (wahadło gazowe), połączony u góry cysterny przez bezpieczniki przeciwogniowe i zawory oddechowe z komorami oraz poprzez przyłącze węża i przyłączony wąż ze zbiornikiem zewnętrznym.

Do zbiornika są także przyspawane: wsporniki i mocowania podestu i rurowych schowków na węże, uchwyty transportowe, inne rury i kołnierze do odwadniania zagłębionych części zbiornika i jako przepusty pod przewody pneumatyczne oraz kable elektryczne. Do tego dochodzą pokrywy włazu z armaturą. Każda pokrywa dostała zawór oddechowy PKVF 65/1B (A. Haar), zabezpieczający przed emisją par przewożonych paliw do atmosfery poprzez utrzymanie bezpiecznego nad- i podciśnienia w komorach cysterny. Zawór ten jest otwierany pneumatycznie z chwilą włączenia instalacji sterowania zaworami dennymi oraz przy powstaniu w zbiorniku nadciśnienia 80 mbar lub podciśnienia 15 mbar. Jednocześnie zawór oddechowy to zawór przechylny, ograniczający wypływ paliwa w przypadku wywrócenia cysterny. Oprócz tego zamontowano:

  • bezpiecznik przeciwdetonacyjny LTD 3B-60 (A. Haar) – ukształtowanie kanałów przepływu oparów i umieszczony w nim system kaset stanowią zabezpieczenie antydetonacyjne i przeciwogniowe wnętrza komory cysterny;
  • czujnik poziomu Typ EuroSENS 5A (A. Haar), sygnalizujący przekroczenie dopuszczalnego poziomu napełniania;
  • pokrywę wlewu i tubę z listwą pomiarową.

Kolejne elementy to pokrywy i ich armatura, osłonięte od góry łatwo zdejmowanymi pokrywami osłonowymi, chroniącymi przed nadmiernymi opadami atmosferycznymi i zanieczyszczeniami. Przy tym ewentualne przecieki są usuwane przez rury odwadniające przyspawane do pierścieni osłonowych, do których są przykręcone pokrywy.

Następna kluczowa składowa to instalacja spustowa, służąca do: spustu grawitacyjnego paliw z poszczególnych komór, z pomiarem ilości lub bez pomiaru oraz napełniania oddolnego poszczególnych komór cysterny. Umieszczono ją pod cysterną w szafce przymocowanej za podporą środkową, a składa się ona z: zaworów dennych, układu pomiarowego, rur ze stopów aluminium, gumowych złączy elastycznych odpornych na przewożone paliwa oraz przyłączy spustu i oddolnego napełniania MAPI. Elementy te są połączone kołnierzowo lub skręcane, uszczelnienia zachowują odporność na działanie przewożonych produktów, z kolei zainstalowany układ pomiarowy ma certyfikat MID, co pozwala na grawitacyjne wydawanie paliwa z legalizowanym pomiarem przez licznik turbinowy.

Kompletacja naczepy obejmuje też szafkę armaturowa, podest z drabinką, instalację elektryczną, układ hamulcowy oraz zestaw jezdny.

Szafka powstała z blachy aluminiowej. W jej wnętrzu znajdują się: instalacja rurowa do załadunku oddolnego i rozładunku grawitacyjnego, instalacja odprowadzania oparów z przyłączem do odprowadzania oparów, elementy instalacji elektrycznej i uziemiającej, elementy sterowania elektropneumatycznego zaworami cysterny, oświetlenie środka oraz wsporniki do mocowania osprzętu. Obsługa instalacji odbywa się z lewej strony szafki, gdyż prawe drzwi przeznaczono do realizacji czynności serwisowych.

Podest z drabinką został zlokalizowany wzdłuż osłon włazów, w górnej części zbiornika. Umożliwia dostęp do włazów i ich osłon oraz czyszczenie zbiornika od góry. Poręcz podestu jest podnoszona i blokowana w pozycji otwartej poprzez opuszczenie dolnej części drabinki. Jednocześnie nie przewiduje się wchodzenia na cysternę przy jej załadunku i rozładunku za wyjątkiem obsługi cysterny w trakcie napełniania odgórnego. Podczas tej operacji dopuszcza się złożenie poręczy, o ile powyższe okazuje się niezbędne, a podesty na stanowisku nalewczym gwarantują odpowiedni stopień bezpieczeństwa.

Instalacja elektryczna prądu stałego o napięciu 24V jest zasilana z ciągnika. Instalacja ta zasila: światła pojazdowe naczepy, oświetlenie szafki armaturowej składające się z dwóch lamp LED w wykonaniu ATEX z wyłącznikiem w kasecie, układy hamulcowy i zawieszenia pneumatycznego oraz układ sterowania pneumatycznego (sterowanie zaworami).

Naczepa jest także wyposażona w system EBS z funkcją stabilności RSS (Trailer EBS E firmy WABCO). Otrzymał on następujące funkcje/moduły: PREV – zwalniania hamulców postojowych i zwalniania uruchomionych hamulców postojowych po odłączeniu naczepy, PEM – zabezpieczający rozdział ciśnienia do zasilania hamulców i zawieszenia, modulator TEBS E sterujący hamulcami roboczymi (siłownikami), moduł do blokowania osi skrętnej podczas cofania, moduł sterowania instalacją zawieszenia pneumatycznego ECAS (z lewej strony zawieszenia – przed szafką) z funkcjami – ustawiania wysokości zawieszenia (poziomego) dla uzyskania prawidłowego pochylenia cysterny podczas rozładunku grawitacyjnego z pomiarem ilości wydanego paliwa i automatycznego powrotu do nastawy drogowej z chwilą ruszenia oraz moduł sterowania podnoszeniem/opuszczaniem pierwszej osi.

Ponadto do podpory tylnej cysterny przyspawano zestaw trzech modułów jezdnych o zawieszeniu pneumatycznym z osiami firmy BPW. Osie dostały hamulce bębnowe, uruchamiane przez siłowniki membranowo-sprężynowe na drugiej i trzeciej osi oraz membranowe na pierwszej osi. Pierwsza oś jest podnoszona dwoma siłownikami zlokalizowanymi pod wspornikami zawieszenia tej osi. Podnoszenie/opuszczanie osi odbywa się ręcznie sterowanym zaworem układu hamulcowego. Opuszczanie samoczynne następuje przy wykryciu przeciążenia dwóch osi. Trzeci moduł (ostatnia oś) ma natomiast własności skrętne, tj. koła osi obracają się samoczynnie dopasowując swój skręt do toru jazdy po łuku drogi. Powrót kół osi do położenia neutralnego następuje podczas „jazdy na wprost” i jest wspomagany elementami sprężynowymi oraz kształtowymi umieszczonymi w kolumnie mechanizmu skrętu kół. Poza tym do osi przymocowano wsporniki z siłownikami hamulcowymi połączonymi z dźwigniami rozpieraków działającymi na szczęki hamulców bębnowych. Luz między okładziną, a bębnem hamulcowym reguluje się w sposób automatyczny.

Długość naczepy wynosi około 10200 mm, długość zestawu około 13500 mm, szerokość ciągnika/naczepy 2500 mm, wysokość naczepy nieobciążonej 3250 mm, rozstaw osi zestawu jezdnego 1310 mm, odległość czopa zaczepowego od zestawu jezdnego 6218 mm i zwis tylny około 1650 mm.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA