REKLAMA

Szwajcarski zmilitaryzowany IVECO Trakker AT-N 410 T 50 W-5 10x8/6

W obecnych realiach rynkowych nawet duże korporacje mogą zaoferować jako fabryczne wersje niezwykle specyficzne, dopasowane ściśle do potrzeb konkretnego odbiorcy. Doskonałym przykładem na powstanie właśnie takiego – mocno nietypowego, zmilitaryzowanego i jednocześnie silnie zmodyfikowanego podwozia są 5-osiowe IVECO Trakkery dla Szwajcarii.

Producent
Fot. Producent

W grudniu 2011 roku szwajcarskie ministerstwo obrony złożyło warte 57 mln CHF zamówienie na ogółem 10 systemów mostów towarzyszących, nazwanych przez Szwajcarów suchymi mostami wsparcia (Dry Support Bridge – DSB), w najnowszej, 46-metrowej konfiguracji. Mosty te pochodzą z brytyjskiej – angielskiej firmy WFEL z miejscowości Stockport. Oprócz tego, w ramach tego kontraktu, w roli nośników tych mostów zamówiono 14 kołowych podwozi – właśnie 5-osiowych IVECO Trakkerów. Ostatnie dostawy w oparciu o tę umowę wykonano w 2015 roku. W grudniu 2013 roku szwajcarski MON złożył też kolejne zamówienie (podpisanie drugiego kontraktu) o wartości 37 mln CHF u tych samych podmiotów, tym razem na 10 kołowych nośników i 6 systemów mostowych. Zakończenie dostaw przewidziano na drugą połowę 2016 roku. Stosunek nośników do mostów kształtuje się więc na poziomie 1,5:1, co ma zapewnić dużą elastyczność eksploatacyjną.

Wybrane jako nośniki cywilne zmilitaryzowane podwozia IVECO Trakker występują tu w nietypowej, niedostępnej normalnie na rynku cywilnym odmianie 5-osiowej, w konfiguracji układu napędowego 10x8, oznaczonej jako Trakker AT410T Y-PSM – Trakker AT-N 410T50 W-5 10x8/6. Wariant ten ma standardową długą, 2-3-osobową kabiną z leżanką. Bazowe zmilitaryzowane podwozie powstaje w hiszpańskiej fabryce IVECO pod Madrytem, jako 4-osiowe, w układzie napędowym 8x8. Jest to podwozie typu konstrukcyjnego – budowlanego, pod wywrotki. Następnie militarny dział koncernu – IVECO Defence Vehicles (IVECO DV) przekazuje je do Szwajcarii. Tam w wyspecjalizowanym zakładzie jest dodawana oś piąta – 8-9-tonowa, z pojedynczym ogumieniem, nienapędzana, skręcana przeciwbieżnie w stosunku do przednich kół kierowanych dwóch pierwszych osi w celu poprawy manewrowości – zmniejszenia promienia skrętu. Oś ta jest konieczna ze względu na wysoką masę własną i długość systemu DSB, dla którego ten 5-osiowy Trakker stanowi nośnik. Przy tym, pomimo tych zmian, istnieje potrzeba zachowania przez pojazd w terenie przynajmniej powiększonej mobilności taktycznej.

REKLAMA

Rozstaw osi Trakkera AT410T Y-PSM wynosi 1875+3325+1400+1485 mm, długość całkowita 11850 mm, masa własna około 13900-14200 kg, dopuszczalna masa całkowita – przy pojedynczym ogumieniu na wszystkich kołach – 40000 kg i od 40000 do 52000 kg na specjalne życzenie – dla nacisków na osie 2x8000+2x10000+8000 kg. W tej konfiguracji, ze względu na długość samego podwozia, nie przewidziano możliwości ciągnięcia przyczep. Jednocześnie ramę podwozia odpowiednio wzmocniono, zachowując zarazem mechaniczne zawieszenie i wyłącznie pojedyncze ogumienie – rozmiar pojedynczego ogumienia na wszystkich kołach - Michelin typu X XZL – wynosi 365/85 R 20. Aluminiowy zasadniczy zbiornik paliwa wyróżnia się zaś pojemnością 400 litrów, zbiornik AdBlue 55 litrów, a aluminiowy zbiornik do systemów hydrauliki pokładowej 200 litrów. Kompletacja układu napędowego obejmuje natomiast: 12,88-litrowe, rzędowe, 6-cylindrowe, z turbodoładowaniem przez turbosprężarkę o zmiennej geometrii VGT i chłodzeniem powietrza doładowującego, silniki z rodziny Cursor 13 F3B w nastawach o mocach maksymalnych 332 kW/450 KM bądź 368 kW/500 KM (500 KM przy 1525-1900 obr/min, maksymalny moment obrotowy 2300 Nm od 1000 do 1525 obr/min), jednotarczowe, suche sprzęgło o średnicy 430 mm, 12-biegową, zautomatyzowaną skrzynię przekładniową ZF 12AS2330TO EuroTronic (opcja skrzynia 16-biegowa ZF 16AS2631 TO), skrzynię rozdzielczą ZF/Steyr VG2000/300 o przełożeniach droga 0,89:1, teren 1,54:1 oraz cztery wzmocnione, dwustopniowe mosty napędowe z blokadami mechanizmów różnicowych, do czego dochodzą blokady międzymostowe. Poza tym w 24-voltowej instalacji elektrycznej występują dwa akumulatory 12 V/225 Ah. Wśród proponowanych opcji znalazły się z kolei m.in.: integralnie opancerzona kabina, system ADM, wciągarka oraz system wkładek przestrzelinowych w oponach.

Pojazdy te trafiły do 2, 6 i 9 batalionu inżynieryjnego armii szwajcarskiej.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA